Web Analytics
Jump to content

Funker XP?

heh115
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal begynne med et lite hjemmestudio og lurer på om man mÃ¥ ha Mac?

Jeg har vista og har brukt mye penger nå på å oppgradere pc-en og betalt 1500 for xp.

Jeg har ikke kjøpt noe program enda, men jeg syns ikke d er vits å kjøpe en mac til godt over 10 000,-

Må jeg kjøpe meg en Mac pc eller funker XP? :huh:

Er klart at mac er vel kansje mer brukervennlige på akkurat det med tunge filer som krever mye, ville nokk godt for xp foran vista ivertfall.

så jeg vil si at xp fynker helt fint, men du vil spare litt aggresjon ved bruk av mac:P

EDIT: har litt å si ossen pc du har også, hvis den er noenlunde ny, og den har bra med ram så er det nokk 0 problem, men er det en gammel dritt holk med 64 mb ram så burde du nokk kjøpt deg en ny, og hvis du med det første skal kjøpe ny så hadde jeg kjøpt mac:) (siden du har planer om hjemmestudio).

Edited by thimzity

Det er ingenting som tilsier at du er nødt til å bruke Mac selv om du planlegger å være litt mer seriøst med hjemmestudio. Det som skiller Mac fra PC er flere ting, blant annet pris, brukervennlighet, type programvarer og ikke mist at proffene har en tendens til å bruke dette. Men det betyr ikke at du ikke kan komme langt med en vanlig PC!

Det du egentlig burde tenke på er hva du faktisk trenger. Det er liten vits i å kjøpe utstyr og programmer til flere tusen, om du ikke er helt sikker på at du har behov for det. Du kan komme utrolig langt med XP, altså. Når du har avdekket ditt behov, er det lettere å diskutere hva som kan være mest kostnadseffektivt for deg. Har du en PC fra før er det definitivt billigere å bruke det du har, kontra å investere i et helt nytt system. Selvsagt kommer det an på om systemet ditt er brukbar etter dagens spesifikasjoner.

Selvsagt trenger du ikke en Mac. Det finnes haugevis av programvare og hardware til PC.

Skulle jeg velge OS til musikkproduksjon, hadde jeg holdt meg til XP framfor Vista. Det er minst like stabilt, og tilgangen til for eksempel drivere er bedre. Jeg spår at Vista blir borte som dugg for solen når Windows 7 kommer ut, selv om det ikke er så dårlig som enkelte skal ha det til.

Forresten- sangene som er linket til i signaturen min er spilt inn direkte på en PC med XP og tilhørende programvare.

XP er i mi meining mykje betre enn Vista, per dags dato. Mac OS er sagt å være mykje meir stabilt til mediebruk enn Windows, men eg har brukt begge deler i snart eit år og ser fint liten forskjell.

Er klart at mac er vel kansje mer brukervennlige på akkurat det med tunge filer som krever mye, ville nokk godt for xp foran vista ivertfall.

så jeg vil si at xp fynker helt fint, men du vil spare litt aggresjon ved bruk av mac:P

EDIT: har litt å si ossen pc du har også, hvis den er noenlunde ny, og den har bra med ram så er det nokk 0 problem, men er det en gammel dritt holk med 64 mb ram så burde du nokk kjøpt deg en ny, og hvis du med det første skal kjøpe ny så hadde jeg kjøpt mac:) (siden du har planer om hjemmestudio).

ok.

Det er en oppgradert Acer Aspire 9302 med 4 GB ram og 250 GB harddisk. TonePort GX snart.

Selvsagt trenger du ikke en Mac. Det finnes haugevis av programvare og hardware til PC.

Skulle jeg velge OS til musikkproduksjon, hadde jeg holdt meg til XP framfor Vista. Det er minst like stabilt, og tilgangen til for eksempel drivere er bedre. Jeg spår at Vista blir borte som dugg for solen når Windows 7 kommer ut, selv om det ikke er så dårlig som enkelte skal ha det til.

Forresten- sangene som er linket til i signaturen min er spilt inn direkte på en PC med XP og tilhørende programvare.

Ok.

Kommer Windows 7 til å utkonkurere XP til hjemmestudiobruk å etter hvert?

Eller kommer det til å bli like "sugent" som vista?

ok.

Det er en oppgradert Acer Aspire 9302 med 4 GB ram og 250 GB harddisk. TonePort GX snart.

Du vil nokk klare deg supert med den:) Er som sakt ram som teller mest når du skal jobbe med tunge mediafiler og programmer som eks. cubase etc.

Lykke til!

Har XP med Nuendo som studio-software, og E-MU 1820 lydkort. Funker som bare det. Har 2Gb ram og en bra prosessor (Husker ikke tallet på den akkurat nå). Har enda ikke opplevd at det har blitt for tungt enda, og da har jeg hatt opptil 30 spor samtidig.

• 2 weeks later...

Har du XP 32-bit eller 64-bit? Dersom du har 32-bit (det vanligste) får du bare utnytte omtrent 3,2 GB av RAMen. Du må altså ha et

64-system for å utnytte alt minnet. Men, det er få programmer (så vidt jeg vet) som fungerer til XP 64-bit. Jeg har

selv Vista (64-bit), som bruker betydelig mer RAM enn XP.