Web Analytics
Jump to content

Hjelp til å mestre notelesning


Recommended Posts

Hei.

Har nå bestemt meg for Ã¥ lære meg Ã¥ lese notasjon nogenlunde godt. Jeg forstÃ¥r systemet; kan fint dechiffrere det meste, bare jeg fÃ¥r nok tid. Det jeg dog sliter med, er Ã¥ lese dette satans skriftsprÃ¥k flytende. Hvor skal jeg begynne? Hva skal jeg begynne med?

Takk ^_^

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil foreslå mengdetrening. Les sÃ¥ mye noter du kan, i forskjellige tonearter. Personlig tror jeg det er greit Ã¥ lese som skalatrinn, men ikke sikkert det passer for alle til all musikk. Da har du i det minste redusert antall toner fra 12 til 7. Løse fortegn vil fortelle deg nÃ¥r en av de fem andre skal spilles. Melodier er lettere Ã¥ lese enn akkorder, synes jeg. Kan være lønnsomt Ã¥ trene mer pÃ¥ det du synes er vanskeligst. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes det er motsatt. akkorder er skitlett, men melodier er stress. Kommer selvfølgelig ann på melodien da...

Mengdetrening må nok til, det har ikke jeg, så notelesninga mi er elendig. Jeg syntes at å lese rytmenoter (altså for djembe og slikt) går ganske greit, melodier med streite rytmer går greit. Men når det er litt vansklig både rytmisk og tonalt, da sliter jeg.

Gitarlæreren min lærte meg at etter hvert for å få flytende bladlesning må man hele tida være en takt foran med lesninga... virker stress, jeg er absolutt ikke der ennå...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil foreslå mengdetrening. Les sÃ¥ mye noter du kan, i forskjellige tonearter. Personlig tror jeg det er greit Ã¥ lese som skalatrinn, men ikke sikkert det passer for alle til all musikk. Da har du i det minste redusert antall toner fra 12 til 7. Løse fortegn vil fortelle deg nÃ¥r en av de fem andre skal spilles. Melodier er lettere Ã¥ lese enn akkorder, synes jeg. Kan være lønnsomt Ã¥ trene mer pÃ¥ det du synes er vanskeligst. :)

Hva legger du i det? Beklager, jeg fremstår sikkert som en forvirret pre-pubertal guttunge på sin første pianotime.

Takker forøvrig for svar :)

Edited by -MB
Link to comment
Share on other sites

Lese som skalatrinn.

Utgangspunktet: C C# D D# E F F# G G# A A# H

I de aller fleste noter har du én skala å forholde deg til, dur eller moll.

C C# D D# E F F# G G# A A# H

Slik jeg ser det kan det være lønnsomt å lese intervaller, og ikke notenavn. Du må nødvendigvis lese første note, deretter kan du spille etter intervaller. Visse noter vil alltid være lettere å lese, og vil dermed fungere som kontrollpunkter. La oss si at melodien går i C dur, du vet hvor C er - melodien startet på C. Veldig kjapt vil du klare å finne referansepunkt, f.eks. F. Med bare to referansepunkt sitter du igjen med disse valgene.

C C# D D# E F F# G G# A A# H

Da har du begrenset antall noter du må lese til fem. I tillegg vil tersen være lett gjenkjennelig. Så du kan egentlig huske den også. Fire ulike toner å velge mellom.

C C# D D# E F F# G G# A A# H

I tillegg har du veldig ofte fast kvint, og den ligger tett inntil F... Slik kan du holde på til du blir blå, eller går tom for noter. I starten må du nok regne med å tyde notenavn, for så å spille det på gitaren. Med større erfaring vil det bli lettere av et par grunner. Du vil gjenkjenne notene på arket kjappere, og enda viktigere, du trenger ikke lete på gitaren (instrumentet) etter riktig tone.

Må understreke at dette er bare noe jeg mener, om folk som er aktivt opptatt med notelesing, f.eks. korps, storband og slikt mener om saken aner jeg ikke. Men uansett vil jeg tro at de har noen gode tips å komme med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har spilt i korps. Og sunget i kor. og dirigert, og litt slik forskjellig. Jeg tror at vi leser note på forskjellige måter, men mange av oss leser noter slik vi leser ord i en tekst.

Til å begynne med staver man, og leser en og en meningsbærende enhet, som noten eller bokstaven. Etter hvert leser man hele ord, eller da i noter hele fraser.

I motsetning til vanlig tekst, som vi gjerne bare leser en gang, er det jo for de fleste av oss vanlig å lese noten mange ganger. Derfor vil noen skifte karakter fra "innlæringsredskap" til "huskelapp", som på slutten nærmest er der fordi vi er vant til den, og at vi skal huske gangen i musikkstykket.

Skulle gjerne ha skrevet lenger, men er på jobb, og der er det på tide å lese noen logger som akkurat er ferdige.

Link to comment
Share on other sites

Lese som skalatrinn.

Utgangspunktet: C C# D D# E F F# G G# A A# H

I de aller fleste noter har du én skala Ã¥ forholde deg til, dur eller moll.

C C# D D# E F F# G G# A A# H

Slik jeg ser det kan det være lønnsomt å lese intervaller, og ikke notenavn. Du må nødvendigvis lese første note, deretter kan du spille etter intervaller. Visse noter vil alltid være lettere å lese, og vil dermed fungere som kontrollpunkter. La oss si at melodien går i C dur, du vet hvor C er - melodien startet på C. Veldig kjapt vil du klare å finne referansepunkt, f.eks. F. Med bare to referansepunkt sitter du igjen med disse valgene.

C C# D D# E F F# G G# A A# H

Da har du begrenset antall noter du må lese til fem. I tillegg vil tersen være lett gjenkjennelig. Så du kan egentlig huske den også. Fire ulike toner å velge mellom.

C C# D D# E F F# G G# A A# H

I tillegg har du veldig ofte fast kvint, og den ligger tett inntil F... Slik kan du holde på til du blir blå, eller går tom for noter. I starten må du nok regne med å tyde notenavn, for så å spille det på gitaren. Med større erfaring vil det bli lettere av et par grunner. Du vil gjenkjenne notene på arket kjappere, og enda viktigere, du trenger ikke lete på gitaren (instrumentet) etter riktig tone.

Må understreke at dette er bare noe jeg mener, om folk som er aktivt opptatt med notelesing, f.eks. korps, storband og slikt mener om saken aner jeg ikke. Men uansett vil jeg tro at de har noen gode tips å komme med.

Aha. Måtte lese i gjennom et par ganger for å forstå, men det ser slett ikke ut dumt. Må nok prøves :)

Castor: Sleng opp mer tekst overfor våre ydmyke synsorganer, da! Du bor vel ikke på jobb? ^_^

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
    • Hvordan drives potmeteret? Kan jo være noe mekanisk der som har hoppet av.  Alt er jo fiksbart. Spørsmålet er hva du ev. kan gjøre selv. Må du ta den til en proff, skal det jo ikke mye til før det koster mer å reparere enn å kjøpe nytt, men jeg vil si at det i høyeste grad er smart å sjekke.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.