Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til å mestre notelesning


Anbefalte innlegg

Hei.

Har nå bestemt meg for Ã¥ lære meg Ã¥ lese notasjon nogenlunde godt. Jeg forstÃ¥r systemet; kan fint dechiffrere det meste, bare jeg fÃ¥r nok tid. Det jeg dog sliter med, er Ã¥ lese dette satans skriftsprÃ¥k flytende. Hvor skal jeg begynne? Hva skal jeg begynne med?

Takk ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil foreslå mengdetrening. Les sÃ¥ mye noter du kan, i forskjellige tonearter. Personlig tror jeg det er greit Ã¥ lese som skalatrinn, men ikke sikkert det passer for alle til all musikk. Da har du i det minste redusert antall toner fra 12 til 7. Løse fortegn vil fortelle deg nÃ¥r en av de fem andre skal spilles. Melodier er lettere Ã¥ lese enn akkorder, synes jeg. Kan være lønnsomt Ã¥ trene mer pÃ¥ det du synes er vanskeligst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er motsatt. akkorder er skitlett, men melodier er stress. Kommer selvfølgelig ann på melodien da...

Mengdetrening må nok til, det har ikke jeg, så notelesninga mi er elendig. Jeg syntes at å lese rytmenoter (altså for djembe og slikt) går ganske greit, melodier med streite rytmer går greit. Men når det er litt vansklig både rytmisk og tonalt, da sliter jeg.

Gitarlæreren min lærte meg at etter hvert for å få flytende bladlesning må man hele tida være en takt foran med lesninga... virker stress, jeg er absolutt ikke der ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil foreslå mengdetrening. Les sÃ¥ mye noter du kan, i forskjellige tonearter. Personlig tror jeg det er greit Ã¥ lese som skalatrinn, men ikke sikkert det passer for alle til all musikk. Da har du i det minste redusert antall toner fra 12 til 7. Løse fortegn vil fortelle deg nÃ¥r en av de fem andre skal spilles. Melodier er lettere Ã¥ lese enn akkorder, synes jeg. Kan være lønnsomt Ã¥ trene mer pÃ¥ det du synes er vanskeligst. :)

Hva legger du i det? Beklager, jeg fremstår sikkert som en forvirret pre-pubertal guttunge på sin første pianotime.

Takker forøvrig for svar :)

Endret av -MB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lese som skalatrinn.

Utgangspunktet: C C# D D# E F F# G G# A A# H

I de aller fleste noter har du én skala å forholde deg til, dur eller moll.

C C# D D# E F F# G G# A A# H

Slik jeg ser det kan det være lønnsomt å lese intervaller, og ikke notenavn. Du må nødvendigvis lese første note, deretter kan du spille etter intervaller. Visse noter vil alltid være lettere å lese, og vil dermed fungere som kontrollpunkter. La oss si at melodien går i C dur, du vet hvor C er - melodien startet på C. Veldig kjapt vil du klare å finne referansepunkt, f.eks. F. Med bare to referansepunkt sitter du igjen med disse valgene.

C C# D D# E F F# G G# A A# H

Da har du begrenset antall noter du må lese til fem. I tillegg vil tersen være lett gjenkjennelig. Så du kan egentlig huske den også. Fire ulike toner å velge mellom.

C C# D D# E F F# G G# A A# H

I tillegg har du veldig ofte fast kvint, og den ligger tett inntil F... Slik kan du holde på til du blir blå, eller går tom for noter. I starten må du nok regne med å tyde notenavn, for så å spille det på gitaren. Med større erfaring vil det bli lettere av et par grunner. Du vil gjenkjenne notene på arket kjappere, og enda viktigere, du trenger ikke lete på gitaren (instrumentet) etter riktig tone.

Må understreke at dette er bare noe jeg mener, om folk som er aktivt opptatt med notelesing, f.eks. korps, storband og slikt mener om saken aner jeg ikke. Men uansett vil jeg tro at de har noen gode tips å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt i korps. Og sunget i kor. og dirigert, og litt slik forskjellig. Jeg tror at vi leser note på forskjellige måter, men mange av oss leser noter slik vi leser ord i en tekst.

Til å begynne med staver man, og leser en og en meningsbærende enhet, som noten eller bokstaven. Etter hvert leser man hele ord, eller da i noter hele fraser.

I motsetning til vanlig tekst, som vi gjerne bare leser en gang, er det jo for de fleste av oss vanlig å lese noten mange ganger. Derfor vil noen skifte karakter fra "innlæringsredskap" til "huskelapp", som på slutten nærmest er der fordi vi er vant til den, og at vi skal huske gangen i musikkstykket.

Skulle gjerne ha skrevet lenger, men er på jobb, og der er det på tide å lese noen logger som akkurat er ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lese som skalatrinn.

Utgangspunktet: C C# D D# E F F# G G# A A# H

I de aller fleste noter har du én skala Ã¥ forholde deg til, dur eller moll.

C C# D D# E F F# G G# A A# H

Slik jeg ser det kan det være lønnsomt å lese intervaller, og ikke notenavn. Du må nødvendigvis lese første note, deretter kan du spille etter intervaller. Visse noter vil alltid være lettere å lese, og vil dermed fungere som kontrollpunkter. La oss si at melodien går i C dur, du vet hvor C er - melodien startet på C. Veldig kjapt vil du klare å finne referansepunkt, f.eks. F. Med bare to referansepunkt sitter du igjen med disse valgene.

C C# D D# E F F# G G# A A# H

Da har du begrenset antall noter du må lese til fem. I tillegg vil tersen være lett gjenkjennelig. Så du kan egentlig huske den også. Fire ulike toner å velge mellom.

C C# D D# E F F# G G# A A# H

I tillegg har du veldig ofte fast kvint, og den ligger tett inntil F... Slik kan du holde på til du blir blå, eller går tom for noter. I starten må du nok regne med å tyde notenavn, for så å spille det på gitaren. Med større erfaring vil det bli lettere av et par grunner. Du vil gjenkjenne notene på arket kjappere, og enda viktigere, du trenger ikke lete på gitaren (instrumentet) etter riktig tone.

Må understreke at dette er bare noe jeg mener, om folk som er aktivt opptatt med notelesing, f.eks. korps, storband og slikt mener om saken aner jeg ikke. Men uansett vil jeg tro at de har noen gode tips å komme med.

Aha. Måtte lese i gjennom et par ganger for å forstå, men det ser slett ikke ut dumt. Må nok prøves :)

Castor: Sleng opp mer tekst overfor våre ydmyke synsorganer, da! Du bor vel ikke på jobb? ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.