Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

koble forsterker topp gjennom forsterker combo


Barry

Anbefalte innlegg

Hallai.

Lurer på en liten ting her. Har en Carvin 50w rør combo, den er altfor " stor" for tiden da jeg bare bruker den som øvings amp hjemme. Det jeg lurer på er om jeg kan kjøre en mindre topp gjennom comboen? uten kabinett.

Kan velge mellom å bruke 4 eller 8 ohm på comboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallai.

Lurer på en liten ting her. Har en Carvin 50w rør combo, den er altfor " stor" for tiden da jeg bare bruker den som øvings amp hjemme. Det jeg lurer på er om jeg kan kjøre en mindre topp gjennom comboen? uten kabinett.

Kan velge mellom å bruke 4 eller 8 ohm på comboen.

Du kan koble høyttaler elementet i komboen på en annen topp, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp. Du har rett.

Men viss det går en jack fra høyttalere til comboen, kan han sikkert dra de ut og koble dem til toppen sin.

Men da må comboen være av fordi en forsterker må ikke drives uten kabinett/høuyttalere.

Høyttalerene får da strøm/motsatand via den andre toppen som de er koblet til.

Etter hva jeg har sett så er disse jack-kabelene ofte litt for korte til å kunne kobles opp mot en annen topp.

Men kan være det er forskjell på ampene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp. Du har rett.

Men viss det går en jack fra høyttalere til comboen, kan han sikkert dra de ut og koble dem til toppen sin.

Men da må comboen være av fordi en forsterker må ikke drives uten kabinett/høuyttalere.

Høyttalerene får da strøm/motsatand via den andre toppen som de er koblet til.

Etter hva jeg har sett så er disse jack-kabelene ofte litt for korte til å kunne kobles opp mot en annen topp.

Men kan være det er forskjell på ampene..

Det skjer ingen skade ved å ha på en amp uten kabinett. Det skjer derimot noe hvis du spiller gjennom den da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forklarte litt bakvendt først ja. det gÃ¥r en jack kabel fra høytaleren som eg kan velge mellom 4 og 8 ohm pÃ¥ komboen, kan eg kjøre den jacken i en topp?

Jepp, men ikke skru comboen på, og sjekk at du bruker rett impedans på toppen (16/8/4 ohm)

NÃ¥r du ser bort fra FORSTERKEREN i comboen, er det jo et 1x12"-kabinett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer ingen skade ved å ha på en amp uten kabinett. Det skjer derimot noe hvis du spiller gjennom den da.

Kan du forklare dette litt nærmere siden det strider mot all min lærdom når det gjelder dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker. Men kanskje det er sånn at så lenge man ikke spiller, så får man ikke motstand/strøm. Dermed er det ikke skadelig.

Men jeg ville slått av forsterkeren for å være sikker. Dessuten har man ikke behov for å ha den på når man ikke skal bruke den likevell.

Kabinettet får strøm via den forsterkeren det er koblet opp mot.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å være gretten, men det er akkurat sånne poster jeg ikke har noe til overs for. Hvis man er usikker så skal man ikke poste sånne poster. Mener ikke at den du postet var så ille, men hvis noen sitter og synser og formaner om ting de ikke er sikre på så kan folk faktisk tro på de og få ødelagt utstyret sitt i værste fall. Jeg er stor tilhenger av forum, har fått mye hjelp, og etter hvert som jeg har lært meg ting så rister jeg bare på hodet over diverse poster som blir postet. Tydeligvis mange uvitende fjortisser som sitter på gutterommet sitt og tror de er eksperter!

Dagens motto: hvis du ikke VET svaret på det som det spørres om så hold kjeft istedet.

Endret av www.dynamite.name
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri fyrt opp noen av ampene mine uten å ha koblet til høytalere.

Ser at det stadig påminnes om det når man skal fyre opp gamle amper for å få i gang gamle kondensatorer.

Da skal det visst brukes Variac for å starte med lav spenning. Ampen spilles ikke på mens dette gjøres.

Litt farlig med meldinger om at det er helt greit med å fyre opp en amp uten høytalere,

at impedanse ikke spiller noen rolle o.s.v.

Forklaringene på slike utsagn er ofte kompliserte og tekniske, og er ofte delvis riktige under visse betingelser.

Det generelle svaret er: ikke sette på ampen uten høytalere som er matchet med riktig Ohm.

Så går det selvfølgelig å komme med alle unntakene i forhold til det svaret, men for de som er relativt ferske,

eller ikke har særlig teknisk peil, tror jeg at unntakene forvirrer mer enn de opplyser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri fyrt opp noen av ampene mine uten å ha koblet til høytalere.

Ser at det stadig påminnes om det når man skal fyre opp gamle amper for å få i gang gamle kondensatorer.

Da skal det visst brukes Variac for å starte med lav spenning. Ampen spilles ikke på mens dette gjøres.

Litt farlig med meldinger om at det er helt greit med å fyre opp en amp uten høytalere,

at impedanse ikke spiller noen rolle o.s.v.

Forklaringene på slike utsagn er ofte kompliserte og tekniske, og er ofte delvis riktige under visse betingelser.

Det generelle svaret er: ikke sette på ampen uten høytalere som er matchet med riktig Ohm.

Så går det selvfølgelig å komme med alle unntakene i forhold til det svaret, men for de som er relativt ferske,

eller ikke har særlig teknisk peil, tror jeg at unntakene forvirrer mer enn de opplyser

Bra innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.