Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

setup/stemming av bass


fiction

Anbefalte innlegg

Hei.

Var i dag på lydprøve før en konsert jeg skal spille i morgen.

Etter at vi hadde stilt inn monitorer og bandet hadde fått spillt litt sammen så kom lydmannen ned og spurte meg om det virkelig var "sånn" lyd jeg vill ha.

Jeg skjønte ikke helt hva han mente, men så forklarte han at lyden fra distotion pedalen min var veldig "rumlete" (noe den faktisk var) og etter å ha diskutert det litt mente han at det er fordi jeg har stemt bassen i D. og ikke har endra setup på bassen.

jeg er nå litt forvirret og lurer på om det i så tilfelle faktisk er sånn at jeg må endre setup på bassen hver gang jeg stemmer den om, feks mellom D og E?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Thunder Fingers

"Rumlete"

Det virker som om det der var en lydmann som trodde at jo dypere bassen er stemt, jo mer utydlig blir den.. Høres ut som dette kan ha noe med EQ å gjøre, prøv å fjerne litt bassfrekvenser fra pedalen, de fleste drivepedaler har vertfall 1 tone kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være nødvendig.

Hva slags bass og pedal har du?

har en squier p-bass og EBS multidrive

"Rumlete"

Det virker som om det der var en lydmann som trodde at jo dypere bassen er stemt, jo mer utydlig blir den.. Høres ut som dette kan ha noe med EQ å gjøre, prøv å fjerne litt bassfrekvenser fra pedalen, de fleste drivepedaler har vertfall 1 tone kontroll.

Altså, det han anbefalte meg var å ta med bassen til en gitarbutikk og be dem stille den inn for D stemming (justere hals og stolen osv) men virker litt rart om jeg må gjøre det hver gang jeg skal stille bassen i en ny toneart, for hvis han har rett så må jeg jo ta med bassen tilbake i butikken når jeg skal stemme tilbake til E.

Får desverre ikke stillt noe særlig på EQ osv nå, ettersom konserten er i morra tidlig :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Han er helt på tur :) Jeg regner med at du bare stemmer ned E strengen til D og ikke hele bassen ned 2 steg? Det har aldri vært et problem, og folk har gjort det i mange Ã¥r. Du trenger ikke Ã¥ intonere og gi bassen en setup for det. Det har uansett ikke noe med LYDEN Ã¥ gjøre.. Lyden som kommer ut av høytalerene er mest bestemt av Pickuper og EQ som følger etterpÃ¥. en stemming har ingenting Ã¥ si pÃ¥ om tonen blir gjørmete eller klar.. tro meg, jeg har en bass som er stemt til G (Under H), og den er ikke rumlete av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Visst du veksler mellom å ha bassen nedstemt i D og i vanlig stemming, så bør den nesten settes opp oftere. Men å Ha den nedstemt et par timer går greit, Gjorde det med ene P bassen min engang, ned i C og den gjorde jobben, men er det snakk om dager så vil jeg anbefale deg å enten:

* Kjøpe en ekstra bass slik at du kan være stemt i begge, uten at bassen trenger setup.

* Lære deg setup selv, se f.eks tråden her på forumet.

Problemet her er jo egentlig bare tension i halsen som blir forandret, slik at den blir rettere og buzzer mer når du stemmer ned (Mindre dragning på halsen), Ettermin erfaring så har ikke stolen mye å si, når jeg stemte ned til C var den ca like bra intonert som når jeg hadde den i standard stemming. Det gjørmete med lyden kan være at det er en squire.. Eller så er EQen helt på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres underlig ut. Den eneste grunnen til at det skulle kunne pÃ¥virke lyden er hvis nedstemmingen fører til at halsen blir sÃ¥ bøyd (hengekøye) at strengene løftes altfor mye fra strengene. Men utover det har jo ingen praktisk betydning om bassen er dÃ¥rlig satt opp...det gÃ¥r jo i første rekke utover deg!

Nei, det må være tull og tøys. Det kan vel hende at bassen ikke er helt 100%, men dette høres rart ut.

Kanskje du skal ta deg en tur til en gitarteknikker om ikke annet så bare for å få avkreftet disse ryktene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En femstrengs bass går da for eksempel mye dypere ned enn en D uten at det nødvendigvis skal rumle av den grunn. Har du skrudd bassen på eq-en på forsterkeren eldig lang opp? En innstilling som passer i et lokale, er ikke nødvendigvis bra i et annet. Det å få kontroll på bass i "ekle" lokaler kan være vanskelig. Det burde såfall lydmannen kunne gjøre mer med enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Som sagt, Jeg bruker G under H uten at det blir rumlete, så det har ingenting med saken Ã¥ gjøre. Dette her ligger nok i eller etter pickupen et eller annet sted, og det virker som om lydmannen synes det var enklest Ã¥ skylde pÃ¥ setup pÃ¥ bassen..

Men om bassen aldri har vært satt opp skikkelig så burde du sikkert ha bassen med deg en tur til teknikker bare for å få sett over den og gitt den en god setup :)

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Morsomt..

Men hadde ikke klagd på en søt gitarteknikker, selvom jeg gjør de fleste setupene mine selv, med mindre det er snakk om radikale greier :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.