Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

YamaHa BB414


MrWalker

Anbefalte innlegg

*lol*

OK, det dukker stadig vekk opp tråder med spørsmål om hva som er den beste ditten-bassen og datten-bassen, osv.

Mitt svar fra nå av kommer til å være:

Yamaha BB414

I hvert fall hvis spørsmålet er hvilken billige bass som er verdt pengene.

Jeg prøvde en slik en to ganger denne uken, og den låter faktisk svært bra. Den har både Precision rundhet og Jazz-bass bite, og den er god å spille på. Og det beste er prisen. Den koster UNDER 3000 kroner NY hos Hagstrøm i Bergen. Det er mulig dette er et spesialtilbud, men det er ihvertfall grisebillig i forhold til den bassen man får.

Ok, sammenligner man med Sadowsky eller andre HI-end basser, så faller den nok gjennom. Men for 3 laken er dette komplett uslåelig!

Så heretter, når noen spør meg om en billig bass for en nybegynner, metall, hard rock, jazz, fusion, funk, R&B, osv. så blir mitt svar: Yamaha BB414 eller BB415.

OK, det var alt.

Endret av MrWalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men RBX-ene er det vel helst fasongen som gjør at jeg ikke er 100% fornøyd med de. Spillemessig og lydmessig er de veldig bra. :)

Et tankekors... den bassen jeg har vært minst fornøyd med opp gjennom årene er også en Yamaha. *hehe* Det var en BN5, en av de første "moderne" B-serie bassene Yamaha lagde. Bassen var suveren å spille på, men "dødpunktet" var ikke bare på D... det strakk seg fra C# til F! :D

Men de nye bassene til Yamaha er kongebra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også prøvd en BN5, og den hadde ikke et eneste dødpunkt, sådu var nok litt uheldig med den.

Nathan East-bassene er også veldig gode basser.

Var nok uheldig, ja. Jeg hadde prøvespilt en her i Bergen før jeg bestilte den fra Tre'45 i Trondheim, og den jeg spilte på her var helt suveren. Bare teit at jeg ikke bare kjøpte den her.... *hehe*

Det man kan si om en del Yamaha-basser er at de låter veldig Yamaha. På samme måte som EMG har en lyd (EMG-lyden), har Yamaha-bassene litt det samme. Kanskje særlig TRB-serien. Men BB-serien har alltid vært veldig "old school" og har en klassisk fender-aktig lyd. Jeg har som sagt alltid hatt lyst på en gammel BB-bass....

Men jeg har vel bestemt meg for å moderere meg litt. Så får vi se nøyaktig hvor lenge DET varer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier en av de billigere RBX-ene, og den fungerer ypperlig til metal og rock,

og etter en liten setup ble den super-lettspilt

Eier også en av de billigste RBX-ene, en 375.

Mener den er ypperlig til det meste, har faktisk hatt konsert der jeg spilte klassisk med strykere, og den gled fint inn i lydbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.