Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Litt problemer med tremsystem/lockingsystem


thimzity

Anbefalte innlegg

Hei som noen av dere har sett har jeg fått meg en ny ibanez js1000.

Dette er første gitaren min med tremsystem og locking system, og nå begynner jeg å få litt småproblemer.

Det ene er: Når jeg skal stemme gitaren, åpner jeg for lockingsystemet right? så lenge småjusteringen ikke holder. (altså på bridgen).

problemet er som følger:

Når jeg f.eks vrir på stemmeskruen på E-strengen så beveger de andre strengene også, altså som om strengefestene i bridgen sklir frem og tilbake alt etter som når jeg stemmer,

Noen som har noen tanker på hva dette kan være?

Gi meg gjerne tips på andre ting som kan være nyttig å vite med slike systemer.

Takker for svar.

Slenger med et bilde slik at det kanskje kan være lettere å se om noe er galt.

356018.jpeg

Endret av thimzity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ingenting galt. søk på floyd rose i søkemotoren her, og du vil finne gode beskrivelser på hvordan du stemmer et floyd rose-system.

Mer:

du tar en flat metalldings, kniv, skaft på gaffel, et eller annet, som er rett og tynt, og legger den i ene hjørnet mellom floyden og kroppen. så strammer du fjærene bak, så kniven holdes fast, og strengene ikke trekker floyden opp. så stemmer du opp, og slakker på fjærene til kniven løsner. etter det, låser du i nøtta, og stemmer opp med finstemmerne. Husk å stille de ca. i midten, og ikke helt oppe eller helt nede, for å kunne stemme nok i begge veier etter at du har låst.

etter dette bør du ha et helt godt stilt floyd-rose system.

Endret av F.V.Zappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker, skal prøve på det.

Kunne ikke gi en 10 sekunders forklaring på hvordan man skifter strenger, er vel basicly likt på alle gitarer, så slipper jeg mye poffing (prøving og feiling).

FLOYD:

stikk strengen gjennom stemmeskruen, med ball-end'en sittende der oppe.

klipp strengen sånn at det er 3mm av rent ståltråd igjen nederst. Løsne på strammeskruen, og stikk enden ned der. skru igjen.trekk ball-end'en opp til strengen er passe stramme til at du får en runde rundt stemmeskruen. stramm opp. gjenta på alle strengene, men på de tre uspunnede, trekker du strengen til ball-end'en er helt inntil stemmeskruen, og klipper av nede så du har plass til en halv runde rundt stemmeskruen. stem opp. gjør som nevnt over. kjapt forklart, men vil tro du skjønner det hvis du prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, altså ballenden obviously enden med "klumpenpå" skal sitte oppe på stremmeskruen, altså motsatt av det som er meningen?

ja får prøve litt da.

Takk igjen.

jepp. det er jo ingen steder å feste den i brua, er det? med mindre det er fastloader-system... Men det er slettes ikke alle som gjør det slik. Jeg gjorde det nå i går, og det funker kanon.

Endret av F.V.Zappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.