Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Litt problemer med tremsystem/lockingsystem


thimzity

Anbefalte innlegg

Hei som noen av dere har sett har jeg fått meg en ny ibanez js1000.

Dette er første gitaren min med tremsystem og locking system, og nå begynner jeg å få litt småproblemer.

Det ene er: Når jeg skal stemme gitaren, åpner jeg for lockingsystemet right? så lenge småjusteringen ikke holder. (altså på bridgen).

problemet er som følger:

Når jeg f.eks vrir på stemmeskruen på E-strengen så beveger de andre strengene også, altså som om strengefestene i bridgen sklir frem og tilbake alt etter som når jeg stemmer,

Noen som har noen tanker på hva dette kan være?

Gi meg gjerne tips på andre ting som kan være nyttig å vite med slike systemer.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste finpuss på stemminga gjør du alltid med finstemmerne, du stemmer bare tett opp til tonen med stemmeskruene.

En flytende tremolo balanserer mellom kraften fra strengene kontra fjærene bak i gitaren. Når du stremmer en streng blir de andre litt slakkere. Dette er helt normalt for slike systemer. Det som er viktig er at du er konsekvent med strengetykkelse og strengetype. Setter du på like sett hver gang du bytter strenger gjør du ting litt lettere for deg selv. Om du har et sett som trekker mer eller mindre enn det forrige må du justere fjærene bak i gitaren slik at forholdet blir riktig. Tremoloen skal ligge likt med kroppen, det er det du har å se etter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NicolaiF

Før du stemmer tar du "finjusteringsknottene" mitt på. Åpne låsen. Begynn å stemme den tjukke E-strengen. Så A. Deretter den tjukke E-strengen på nytt. (For når du stemmer en streng så beveger broa på seg, og strengen blir litt ustemt.) Så stemmer du A og så D. Start på E-strengen på nytt å stem "nedover" til G-strengen. Så E til H. Til slutt E til e. Så bender du litt på alle strengene. Deretter går du gjennom den samme rekkefølgen som er nevnt før her.

Et problem som noen gitarer med låsesystem er at gitarene blir litt ustemt når man låser fast strengene. Så det du kan gjøre er å trykke ned 1. bånd på de to strengene som du skal låse fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.