Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Flying V prosjekt


Anbefalte innlegg

Jeg driver å pønsker pÃ¥ et gitarprosjekt.

Tenker å bygge en flying v, uten plekterbrett, og skal plasere pot'ene og pic-switchen etter egene mål (ikke som på en standard V) så det blir litt vanskelig å bestille kropp med ferdig utfresede hulrom for pot'ene og switchen, og da kanaler for kablene til dette.

Utfresingen for pot'ene og bryteren ser jeg ikke på som noe problem, men kanalene for kablene blir et problem.. Tenkte å ha potene på den nederste "vingen, og bryteren på den øverste.

Er det noen som har en grei måte å ordne dette på?

Planen er å bestille kroppen med utfresinger for halls, mic'er og tremolo.

Tenkte å plassere pot'ene og switchen ca slik som på bilde.

post-5642-1235818634_thumb.png

Endret av Airbrusher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det blir nok for lange hull og dermed for stor vinkel med mindre du har en eventyrlig tykk kropp er jeg redd..

Mitt forslag er å frese kanaler pÃ¥ gitarens bakside og sÃ¥ lime inn treverk. f.eks et mørkt treslag som en slags "binding". Kan bli ok det :) En mørk stripe fra midten av kroppen ut til hver vinge med andre ord. Lager du dekk lokkene til utfresningen bak bryter og pots i samme treverk kan det bli enda finere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er det jo i og for seg, men det er den måten de som produserer gitarer gjør det på. Jo lenger unna lommene du skal ha knottene, jo større sjans er det for at hullene kommer ut på feil sted. To måter å sjekke på-

lag en "juksekropp", like tykk, og prøvebor. Eller litt mer unøyaktig- finn ut vinkelen du blir nødt til å bore i, og lag en tegning, og sett på streken og se hvor lang du kan bore.

Alternativt kan du bore "motsatt vei", fra kanten av gitaren, og plugge igjen hullene i kanten av gitaren. Dette forutsetter at du får tak i langt nok bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan kanskje bore fra kanten av gitaren og plugge igjen hullet ja, den skal jo hellakkeres..

Langt nok bor er ikke no problem, hvis det ikke er langt nok i utgangspunktet, er det bare å sveise på en aksling som er en millimeter eller to mindre i diameter. Det har jeg gjort ved forskjellige andre anledninger før, og det går finfint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Jeg driver å pønsker på et gitarprosjekt.

Tenker å bygge en flying v, uten plekterbrett, og skal plasere pot'ene og pic-switchen etter egene mål (ikke som på en standard V) så det blir litt vanskelig å bestille kropp med ferdig utfresede hulrom for pot'ene og switchen, og da kanaler for kablene til dette.

Utfresingen for pot'ene og bryteren ser jeg ikke på som noe problem, men kanalene for kablene blir et problem.. Tenkte å ha potene på den nederste "vingen, og bryteren på den øverste.

Er det noen som har en grei måte å ordne dette på?

Planen er å bestille kroppen med utfresinger for halls, mic'er og tremolo.

Tenkte å plassere pot'ene og switchen ca slik som på bilde.

Jeg tror at du kan få problemer med å ha potene så nærme kanten av gitaren. Husk at baksiden av poten trenger plass, og at dekselet for elektronikken bør være på innsiden av overgangen mellom gitarens side og bakside.

Når det gjelder boring, er det mulig å gjøre dette fra vingene og inn mot pickup- utfresingen. Du får i tilfellet et hull ytterst på hver vinge. Den øverste vil ikke synes, fordi den dekkes av reimfestet. Den nederste kan du dekke ved å ha med kableinntaket der.

Jeg er enig i at du bør lagen en dummy-kropp som du prøver med først, evt lager en skisse som viser hvor boret vil gå, dersom du skal gjøre det selv. Dersom du har mulighet, kan du jo be om at dette freses ut fra fabrikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at du kan få problemer med å ha potene så nærme kanten av gitaren. Husk at baksiden av poten trenger plass, og at dekselet for elektronikken bør være på innsiden av overgangen mellom gitarens side og bakside.

Når det gjelder boring, er det mulig å gjøre dette fra vingene og inn mot pickup- utfresingen. Du får i tilfellet et hull ytterst på hver vinge. Den øverste vil ikke synes, fordi den dekkes av reimfestet. Den nederste kan du dekke ved å ha med kableinntaket der.

Jeg er enig i at du bør lagen en dummy-kropp som du prøver med først, evt lager en skisse som viser hvor boret vil gå, dersom du skal gjøre det selv. Dersom du har mulighet, kan du jo be om at dette freses ut fra fabrikken.

Det med at potene kommer for nerme kanten vil ikke bli noe problem, den tegningen/bilde som jeg la ut er bare sånn ca. Noe jeg lagde i full fart.

Og borringen vil jeg nok gjøre fra vingene ja, slik du sier. Men kabelinntaket blir på undersiden av den øverste vingen. Men det blir ikke noe problem å skjule hullet, jeg får lage en treplugg å banke inn, og pusse fint, og om nødvendig sparkle litt. Den skal jo lakkeres i "solid" farge.

Jeg skal lage en nøyaktig skisse hvor jeg tegner opp plassering av alt før jeg setter igang.

Men det er andre ting jeg må prioritere før jeg går til innkjøp av kropp og hals, så det blir ikke riktig ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også huske at du skal ha plass til å lodde tingene på plass. Tror nok at det å frese ut på baksiden e det enkleste, desverre. Vet at det er et merke, husker ikke hvilket, som limer på vingene på kroppen. Dette gjør at de kan bore rett inn i vingen og kroppen før ting limes på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.