Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger sykt med hjelp


heh115

Anbefalte innlegg

Hei.

FRA VISTA TIL XP!

Jeg har en Acer Aspire 9 seiern og ønsker Ã¥ fjerne VISTA for godt og legge innpÃ¥ XP.

Hvordan sletter jeg vista?

Hvilke filer bør jeg ta vare på? (bortsett fra dokumenter)

Hvordan starter jeg innstalasjonen av Xp?

Hvordan blir det med drivere?

Er feks Internet Explorer med på innstalasjonen av Xp?

Det jeg er redd for er at drivere til innebygd web-cam, lydkort osv skal slutte å funke og at jeg må bare kaste pc-en :unsure:

Jeg snakket med et firma idag som skulle ta på seg jobben å bytte harddisk og legge innpå Xp.

HAN SKULLE HA OVER 1500 KR FOR BARE XP!!!!

Da bestemte jeg meg for å ta saken i egne hender.

BYTTING AV HARDDISK!

Som sakt jeg har en Acer Aspire 9 seien og skal sette inn en ny harddisk. Hvordan overfører jeg program og drivere fra den gamle til den nye?

Jeg tar imot all den hjelp jeg kan få!!!

Jeg trenger DIN hjelp for å greie dette så bra som mulig! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du får bedre svar pÃ¥ itavisen.no, eller noe slikt.

Jeg har ihvertfall hørt av en kompis at drivere og slikt blir totalt fucka opp. Ikke at det trenger å være sant :P

Tviler for det er samme drivere på xp som på vista fant jeg ut :P

Lurer på hvor mye peiling han har isåfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier- du trenger "sykt med hjelp".

For det første kan du ikke uten videre "nedgradere" fra Vista til XP og beholde drivere og programmer. Det må foretas en helt ny installasjon. Du må kjøpe en ny lisens på XP, koster kr 900 for home- versjonen.

Så må Vista fjernes helt, og XP legges inn. Du må finne ut om det finnes drivere til XP for maskinen din. Gjør det ikke det, vil den ikke virke skikkelig. Du kan ikke bruke Vistadrivere. Du passer på å ikke oppgi skikkelig betegnelse på maskinen din, så da kan ikke jeg sjekke på deg. (En fin måte å unngå å få hjelp på, er å gi så lite info som mulig i førstepost!)

Etterpå legger du inn programmene dine, og flytter over det du har tatt vare på fra Vistainstallasjonen av filer du har laget selv.

For å komme med et råd. Ikke gjørdet, det koster mer enn det smaker, og Vista har da ikke blitt så verst. Nå kommer straks SP2 også, og den skal fikse enda flere av problemene.

Hva er det du ønsker å oppnå med byttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er litt uklar på hva du ønsker å gjøre og med hva..

Generelt gjøres det slik på en stasjonær pc hvor du også skal skifte harddisk :

- skift harddisk

- Installer XP (sett cd-rom som første boot medium i bios og start installasjonen direkte fra cd-rom)

- Drivere for XP finner du lettest på Acer sine support sider - angi eksakt pc-modell !

- Koble til gammel harddisk og overfør de filene du ønsker å ta var på fra gammel disk

Programmer lar seg stort sett ikke overføre direkte. Du trenger dermed cd platene med installasjonsprogrammene eller de kan lastes ned fra nettet hvis det er gratis programmer.

Hvis det er en laptop vi snakker om, må du brenne filene du ønsker å overføre på en eller flere DVD plater f.eks. Med mindre du har tilgang til en ekstern harddisk med firewire/usb tilkobling f.eks.

Den billigste XP lisensen koster rundt 900 kroner hvis du kjøper den sammen med f.eks en harddisk (XP home - OEM) Men du kan prøve å kontakte Microsoft å høre om de lar deg "overføre" Vista lisensen din til XP, da trenger du bare en kopi av en XP home installasjons plate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier- du trenger "sykt med hjelp".

For det første kan du ikke uten videre "nedgradere" fra Vista til XP og beholde drivere og programmer. Det mÃ¥ foretas en helt ny installasjon. Du mÃ¥ kjøpe en ny lisens pÃ¥ XP, koster kr 900 for home- versjonen.

Så må Vista fjernes helt, og XP legges inn. Du må finne ut om det finnes drivere til XP for maskinen din. Gjør det ikke det, vil den ikke virke skikkelig. Du kan ikke bruke Vistadrivere. Du passer på å ikke oppgi skikkelig betegnelse på maskinen din, så da kan ikke jeg sjekke på deg. (En fin måte å unngå å få hjelp på, er å gi så lite info som mulig i førstepost!)

Etterpå legger du inn programmene dine, og flytter over det du har tatt vare på fra Vistainstallasjonen av filer du har laget selv.

For å komme med et råd. Ikke gjørdet, det koster mer enn det smaker, og Vista har da ikke blitt så verst. Nå kommer straks SP2 også, og den skal fikse enda flere av problemene.

Hva er det du ønsker å oppnå med byttet?

Det koster 1500 kr for Xp home da :P

Jeg skal bruke pc-en til musikk produksjon og har ikke råd til å kjøpe ny pc.

Jeg har ikke troa på Vista lengere.

Det er noe drit, ingenting av "ekstra utstyr" funker :angry:

Jeg skal som sakt bruke den til mitt lille hjemmestudio og jeg greier ikke jobbe med en PC som låser seg vært 5 min.

Hva blir oppgradert på SP2 da? <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er litt uklar på hva du ønsker å gjøre og med hva..

Generelt gjøres det slik på en stasjonær pc hvor du også skal skifte harddisk :

- skift harddisk

- Installer XP (sett cd-rom som første boot medium i bios og start installasjonen direkte fra cd-rom)

- Drivere for XP finner du lettest på Acer sine support sider - angi eksakt pc-modell !

- Koble til gammel harddisk og overfør de filene du ønsker å ta var på fra gammel disk

Programmer lar seg stort sett ikke overføre direkte. Du trenger dermed cd platene med installasjonsprogrammene eller de kan lastes ned fra nettet hvis det er gratis programmer.

Hvis det er en laptop vi snakker om, må du brenne filene du ønsker å overføre på en eller flere DVD plater f.eks. Med mindre du har tilgang til en ekstern harddisk med firewire/usb tilkobling f.eks.

Den billigste XP lisensen koster rundt 900 kroner hvis du kjøper den sammen med f.eks en harddisk (XP home - OEM) Men du kan prøve å kontakte Microsoft å høre om de lar deg "overføre" Vista lisensen din til XP, da trenger du bare en kopi av en XP home installasjons plate.

ok.

Får se hva jeg finner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.