lampard Skrevet Februar 27, 2009 Share Skrevet Februar 27, 2009 Heisann! Dette er min første post og det er en del ting jeg lurer på når det gjelder gitar.Jeg har spilt gitar ca 5 år og liker å synge i tilllegg. Altså da slår jeg grep enkelt ned og synger samtidig og ibland så fingerspiller jeg.Det jeg lurer på er:-Hva trenger en gitarist som meg å lære? Jeg er ingen el-gitarist...-Hvorfor bør jeg pugge alt av akkorder? Altså feks C = C D E F G A H C-Hva skal jeg med kvintsirkelen? -Hva skal jeg med intervaller?Håper noen kan svare meg på dette.Hilsen en kanskje litt forvirret gitarentusiast. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LilleLars Skrevet Februar 27, 2009 Share Skrevet Februar 27, 2009 AkkordlæretrÃ¥den - en trÃ¥d jeg skrev da jeg hadde litt for mye tid... Tar for seg hva mye av hva man trenger intervaller til og litt mer enn hva du trenger av akkorder. Først og fremst lær deg alle dur og moll akkorder. Kvintsirkelen er et hjelpemiddel jeg aldri har tatt i bruk, men det er systimatiserende for mange. Noen andre for svare om den... Men du bør lære deg tonearter! Her kan kvinsirkelen hjelpe deg. I C-dur er C Am G Em F Dm Hmb5 streite akkorder Ã¥ ha med. NÃ¥ skal jeg sitere et veldig godt innleg fra The Euphor fra forumet. Jo, ja, kan vel skrive litt om dette... Har du noen spørsmÃ¥l sÃ¥ er det litt lettere Ã¥ begynne pÃ¥ rett sted. Vil heller skrive noe her enn Ã¥ poste en link.For Ã¥ begynne litt smÃ¥tt. En kadens bestÃ¥r av spenning og resolusjon (fint ord) av en eller annen type. Her kommer funksjonsharmonikken godt med, for de som ikke skulka de timene. Det finnes en annen trÃ¥d som tar for seg funksjonsharmonikk. Kan være greit Ã¥ se pÃ¥ den først. Vel, here goes. Funksjonsharmonikk i C dur. Treklanger. I C dur har vi disse tonene: C D E F G A H C. Spiller vi disse tonene hver for seg er de akkurat det, toner. Spiller vi to toner samtidig fÃ¥r vi en klang. Den moderne vestlige musikken er bygd opp rundt terser. Akkorder er terser stablet oppÃ¥ hverandre. SÃ¥ det første vi skal gjøre er Ã¥ stable en ters oppÃ¥ hver av skalatonene. E F G A H C D E C D E F G A H C I tabform kan vi spille dette slik (to strenger): D|-2-3-5-7-9--10-12-14-| A|-3-5-7-8-10-12-14-15-| SÃ¥ slenger vi pÃ¥ en ters til og fÃ¥r: G A H C D E F G E F G A H C D E C D E F G A H C Tab: G|-0-2-4-5-7--9--10-12-| D|-2-3-5-7-9--10-12-14-| A|-3-5-7-8-10-12-14-15-| Ser vi nærmere etter har vi her fÃ¥tt akkorder! C dm em F G am hmb5 C Ettersom vi ikke alltid spiller i C dur finnes det flere andre "sprÃ¥k" som kan hjelpe oss. I funksjonsharmonikk brukes disse. T - Tonika S - Subdominant D - Dominant Disse finner vi pÃ¥ 1., 4. og 5. trinnet i vÃ¥r akkordskala. I C dur vil det gi oss C, F og G. I tillegg har vi medianter av disse. En mediant er i tersforhold til stammen. Tm er Tonikamediant, i C dur vil det bli em. En mediant kan ogsÃ¥ være under, da kalles den submediant. Ts er i C dur am. En viktig ting Ã¥ merke seg er at en mediant alltid er det motsatte av stammen nÃ¥r det gjelder tonekjønn. Er stammen dur blir medianten moll, er stammen moll blir medianten dur. SÃ¥, da har vi med litt flaks nye navn pÃ¥ alle akkordene. T Ss Tm S D Ts Dm T Den observante ser at noen av akkordene kan ha to navn. Ts kan ogsÃ¥ være Sm. Vi forholder oss til oppsettet over i første omgang. SÃ…! Da er vi kanskje klare til Ã¥ spille noen kadenser. Akkurat hva kadensene heter skal jeg ikke si jeg husker. Men det finnes hel og halvslutninger. Akkurat som nÃ¥r vi snakker. De som hører pÃ¥ vet om vi kommer til Ã¥ si noe mer, selv om de bare hører tonefallet. Det samme gjelder for musikk. En helslutning er en kadens med kraftig punktum. Kan godt være slutten av en lÃ¥t. En halvslutning passer gjerne bedre som slutten pÃ¥ en setning, før historien er ferdig. To greie eksempler. Spill! T S D T (C F G C) - tusenvis av lÃ¥ter slutter pÃ¥ denne mÃ¥ten. T S D Ts - (C F G am) - [D Ts] er en skuffende kadens, henger igjen i lufta, og ber pÃ¥ sine knær om at den blir geleidet tilbake til T. Ja, ble litt lengde pÃ¥ dette... Skyt, korriger! Det forklarer mye om hvordan bruke akkorder i forskjellige tonearter. Lær deg ogsÃ¥ alle dur/moll skalaer, pÃ¥ gitar trenger du bare kunne en av hver for Ã¥ kunne alle (bare flytte dem opp og ned), da finner du fortere tonearter pÃ¥ øret. SÃ¥ kommer en svært viktig ting. Rytme, dette er noe mange undervurderer. Her er mine metoder for Ã¥ øve rytmikk; NÃ¥r vi snakker rytme snakker vi ofte om takter. En 4/4 takt (dette er klart det vanligste en kommer over) bestÃ¥r av 1 helnoteslag 2 halvnoteslag 4 firedelsslag 8 Ã¥ttendedelsslag 16 sekstendelsslag osv. Det er noksÃ¥ logisk. Noe av det som gjør deg klart mest bevisst pÃ¥ hvor du er hen i rytmen er Ã¥ alltid vite hvor 1'ern er. AltsÃ¥ det første slaget i takta. Det finnes mange navn pÃ¥ slagene, dette er de jeg har lært (dvs. ikke alle vil ha nøyaktig samme navn pÃ¥ det). Dette er 1takt delt opp i firedels slag [1 2 3 4] Det er navnene pÃ¥ slangene. 1takt delt opp i Ã¥ttendedelsslag [1 Ã¥ 2 Ã¥ 3 Ã¥ 4 Ã¥] og delt opp i 16delsslag [1 og Ã¥ sÃ¥ 2 og Ã¥ sÃ¥ 3 og Ã¥ sÃ¥ 4 og Ã¥ sÃ¥]. Takten er akkurat like lang uansett hva du spiller i den, slagene gÃ¥r pÃ¥ hvor mye tid det er i mellom. HÃ¥per det forklarer litt hva rytme er. NÃ¥r det gjelder Ã¥ lære og spille en rytme bruker jeg disse metodene. - synge rytmen (bÃ¥de med tullballord, men ogsÃ¥ med (f. eks) 1 Ã¥ Ã¥ 4 , altsÃ¥ synge slagene) - klappe rytmen, evt tromme pÃ¥ lÃ¥ra. Det hjelper utrolig. - Spille rytmen pÃ¥ gitaren mens du demper venstrehÃ¥nda. SÃ¥ looper man de vansklige partiene. SÃ¥ mitt tips; finn en rytme som passer ditt vansklighetsnivÃ¥ og en akkordprogresjon, altsÃ¥ en liten utfordring, sett pÃ¥ metronomen, og gÃ¥ gjennom alle de tre metodene Ã¥ øve inn rytmen pÃ¥. Til slutt spill og bli bedre. En annen ting som er viktig Ã¥ lære seg (som er helt basic) er Ã¥ skille venstre og høyere arm/fingre. Det Ã¥ kunne trampe stødig over masse forskjellige rytmer som ikke samsvarer med pulsen du holder, uten Ã¥ skli over i de non-samsvarte rytmene er ogsÃ¥ en god øvelse. Litt av poenget er at armen din gjør ikke som du vil før hjernen din forstÃ¥r hva den mÃ¥ gjøre. En mÃ¥ forstÃ¥ rytmen før man kan spille den. SÃ¥ ved Ã¥ synge og klappe rytmen øker du forstÃ¥elsen før du begynner Ã¥ hamre løs pÃ¥ gitaren. SÃ¥nn. Her ble det litt hulter til bulter med utdrag av masse forskjellige trÃ¥der. Velkommen til forumet, hÃ¥per det hjalp litt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lampard Skrevet Februar 27, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 27, 2009 Takk for svar! Lest gjennom dette en gang, men det blir definitivt flere ganger.Men hva mener du med spille akkorder i forskjellige tonearter?Og hvorfor skal jeg lære meg skalaer da jeg så og si aldri bruker dem?Har lyst på masse teori, men er som sagt ingen el-gitarist og søker teori for akustisk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LilleLars Skrevet Februar 28, 2009 Share Skrevet Februar 28, 2009 Jeg ser på musikkteori og det meste rundt musikk som et stort system. Det er lurt Ã¥ fÃ¥ innsikt i samtlige av emnene. Skalaer bør du lære deg fordi det forklarer trinn. Hver tone i skalaen kan man bygge opp en treklang pÃ¥ (altsÃ¥ en akkord bestÃ¥ende av 1ern 3ern 5ern). Og ved Ã¥ kunne skalaer er det enklere Ã¥ finne tonearten. Derfor Jeg kan ikke se jeg har skrevet "spille akkorder i forskjellige tonearter" egentlig. Men en bør kunne alle dur og alle moll akkorder. Det syntes jeg virkelig. En bør ogsÃ¥ kunne alle firklanger, det vil si 7er akkorder. Det er ogsÃ¥ mye fint ved Ã¥ kunne resten, men kanskje ikke helt essensiellt. Du bør ogsÃ¥ ta mye sus2 og sus4 ibruk. Det er jeg glad i, spessielt pÃ¥ kasse, det blir litt mer liv i spillet. SÃ¥ syntes jeg add9 akkorder (les om dem i akkordlæretrÃ¥den) lÃ¥ter veldig pent. PS. forskjellen pÃ¥ sus2 og add9 er at i ses2 erstatter du tersen med 2ern, mens i add9 legger du den til. Men kan ikke pressissere dette med rytme nok, det er det aller viktigste du kan foreta deg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lampard Skrevet Februar 28, 2009 Forfatter Share Skrevet Februar 28, 2009 Tror jeg skjønner! Rytme er noe jeg kan veldig godt. http://www.youtube.com/watch?v=kT1YhMGmdWk&feature=channel_page Check out cover of idyll Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå