Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan finne ut av hvilken toneart en låt går i


blue_face

Anbefalte innlegg

Trenger noen bra tips til det! Selv tar jeg og lager barregrep på F og flytter

oppover mens jeg finner ut om det er dur eller moll... Men det er noen

låter som går i fmaj7, c7-5 osv og da passer ikke ikke med f# moll eller C

dur O.L...

Kanke noen gi meg noen bra tips til og finne ut hvorda toneart låtar går i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte nesten ikke hva jeg skrev selv... OK... Nå kan ikke jeg F dur, men jeg kan skrive opp C D E F G A H C

Så tar jeg den fjerde tonen F, og finner ut hvilken toner som er i F dur heltone heltone halvtone osv... Så finner jeg ut hvor de tonene ligger på halsen? Er det riktig og gjøre det sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Da finner du tonene F G A B(eller Bb som de sier i resten av verden) C D E F

eller i D dur... D E F# G A H C# D.

Og en liten flisespikker..det heter egentlig ikke "opp en halvtone", for en halvtone er jo et rytmebegrep. Det er mer riktig med opp et halvt trinn. Eller opp et helt trinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haugevis av jazzlåter går i m7, altså dorisk, ikke aeolisk.

Ellers finnes det også en del låter som har grunntone i frygisk, lydisk eller miksolydisk, så der har du enda mer grunn til forvirring.

Mitt råd: Lær deg alle kirketoneartene, og bruk øra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke bli så SINNSYKT SUR da... Det var bare kødd det siste jeg skrev... Skjønte hva du mente.... En låt som går i F kan spilles med tonene F G A Bb C D E F ... Men si hvis en låt går i A F og G grep, kan jeg da spille tonene som er i G skalaen og A skalaen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ok, du var ikke sur... Fan ass... Fantastisk hvor peil du har.... Hjertelig takk.. Fy fuck ass, dette kan du ass... F a e n, kofor bu i Etne nor du kan steia hær å laura meg... Er det ikke sånn de skriver og prater i etne? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.