Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarvalg, ser etter en gitar til 5000


EspenG

Anbefalte innlegg

Ser etter gitar til rundt 5000 (eller aller helst vil jeg at gitar+forsterker skal koste 5000, men da må jeg kjøpe brukt).

Så lenge på Epiphone les paul og SG. Slo etter hvert fra meg sistnevnte (altfor feil vektfordeling og litt stygg), men da jeg trodde jeg var i ferd med å falle for Epi Les paul, dukka Hagström super swede opp. Særlig coil splitten virka spennende, og er en sånn liten detalj jeg innbiller meg kan gjøre at man ikke går lei gitaren med det første.

Problem: Den koster 6000 ny (5000 hvis jeg kjøper fra nettbutikk, men da mister jeg jo sjansen til å prute til meg litt pakkepris på gitar+forsterker+annet stæsj når jeg kjøper i butikk). Jeg sliter med å finne en brukt og jeg tviler på at jeg klarer å nøye meg med en Epiphone nå som jeg egentlig er forelska i Hagström.

Så til slutt koker det vel ned til at skal jeg slå ifra meg Hagström, må det være til fordel for en pent brukt, og bortimot like bra, gitar til 3-4000 maks. Hva ser jeg etter da i så fall? Hvis det ikke skal være Epi Les paul, SG eller Mexican Strat(er blitt møkk lei utseendet), som virker som ganske typiske gitarer i den prisklassen?

Kan nenves at jeg er nybegynner på elgitar, men har spilt akkustisk stålstrenger i 3-4 år og føler jeg trenger en elgitar for å klare å utvikle meg litt. Spiller rock(ikke altfor hardt) og litt blues. Hører for eksempel mye på Thin Lizzy om dagen.

Ble langt dette... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For det første: Man blir aldri lei av en skikkelig gitar! (Man kan kanskje savne "Strat-lyd" hvis man har en Les Paul og motsatt, men det er noe annet.)

For det andre: Man får ikke i pose og sekk for 5000,- Du kan nok få rimelig ålreite greier til den prisen, og spesielt brukt, men vær nøye med testing, og hold deg til anerkjente merker. (Noe det ser ut til å ha tenkt...) (Gibson, Fender, Hagström, Ibanez, Epiphone osv.)

Billige, ferdige pakkeløsninger i butikk, er ofte shait!

Hagström'en er nok en veldig bra gitar i det pris-sjiktet, og hvis du har litt tålmodighet dukker det nok opp noe brukt.

En Roland Cube- forsterker, som etter mitt skjønn, er en glimrende "begynner" forsterker går og an å få tak i brukt for en rimelig penge. I tillegg egner den seg fortsatt godt som øvingsforsterker den dagen du har gått til anskaffelse av et monster-stack! ;)

Lykke til i jakten!

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom en butikk og prøvde og selger mente at i en Hagström fikk man en gitar til 10 000. Og han lurte i hvert fall meg til Ã¥ tro at skal jeg først kjøpe i Epiphone-sjiktet, kan jeg like gjerne ta en Hagström for 1000 kr ekstra ;)

og hvis du har litt tålmodighet dukker det nok opp noe brukt.

Der ligger litt av problemet. Jeg har som sagt liten erfaring med elgitarer. Jeg kan godt spille litt på dem og si om jeg liker lyden, halsen, kroppen og slikt, men å si om en brukt gitar er i god stand... Med mindre den har et digert hakk og halsen er halvveis knekt av, kan ikke jeg skille perfekt fra elendig. Så skal jeg kjøpe brukt må jeg minst ha et lite crash course i hva man ser etter og hva man spør selger om.

Jeg vet ikke om jeg orker å vente på at det skal dukke opp noe på finn.no eller evt i kjøp/salg-forumet her. Er det andre steder man bør lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Telecastere er jo nydlige :) Finnes vel mexico telecastere og highway telecastere. Ellers er GFS sine Xavier gitarer som egentlig virker veldig inntresante. Her finner du de. Virker som mange har god erfaring med GFS produkter, jeg er blant dem (kjøpte riktignok bare pickups og noe annet stæsj).

Når det gjelder amp er roland cubene veldig fine "soveromsforsterkere"/øvningsforsterkere. Det har tilstrekkelig med effekter og slikt. Men med tid vil vel en rør gjøre seg bedre.

Stort sett er jeg for at hvis man først skal kjøpe, kjøp skikkelig! Men som jeg har forstått det er budskjettet litt begrensa, kanskje mest fordi du ikke er blitt så kresen på lyden ennå. Jeg spillte gitar i 6år før jeg egentlig satt meg inn i hvordan jeg ønsket at gitaren min skulle låte, så trenger kanskje ikke stresse så mye med det :) Mitt tips er kjøp noe du først og fremst liker å spille på. Det er det jeg elsker med billige fendergitarer! De produseres av samma maskin (ihvertfall halsen), men kutter tilbake på kvalitetskjekk, elektronikk og sånt no. Så jeg er veldig fornøyd med highwayen min, og ville virkelig ikke foretrukket noen annen strat.

GFS er muligens litt risikabelt siden man ikke får prøvd gitaren på forhånd, så kanskje ikke så lurt for første store gitarvalget.

Og BTW; ikke gå veldig etter looken, det er ikke så viktig så lenge en fremfører for under 10000 folk i uka. Men selvfølgelig, må se grei ut da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min blade delta for 5000, skal sies at jeg fikk litt avslag, men likevel trenger man ikke gi så sinnsykt mye, og da er det mye gitar for pengene altså. Er en tele "look alike" greie, men synes det låter sinnsykt bra. Du får også med et vsc system på kjøpet, som man rett og slett forelsker seg i. Anbefaler det stort fremfor en billig fender tele, som jeg også har en del erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagstrøm swede er gode gitarer! Jeg har en til salgs om du er ute etter en brukt isåfall..

Swede eller super swede? Og hvor godt brukt?

Ah, den annonsen din leste jeg før jeg laget tråden min faktisk. Swede, sprekk og hente selv ble tre avgjørende faktorer. Med mindre noen kan lære meg hva det diskantfilteret kan brukes til. For meg virka det som om den eneste funksjonen var å gjøre lyden kjedelig og tam.

Trenger man mer enn Roland cube 15 når man bare skal leke rockestjerne på soverommet? Evt spille litt sammen med et par kompiser eller på vorspiel? For kan man få en sånn til 1000, og kjøpe Hagströmen ny fra nettbutikk (ser Musikkhjørnet i Arendal skal ha 5200 inkl frakt, begynner man faktisk å komme ned på en anstendig pris.

Endret av EspenG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Telecastere er jo nydlige :)

Nja, nydelig er vel å ta i. FÃ¥r man en mer plain gitar? Men har uansett et mye mindre oppbrukt utseende enn Stratocaster og hadde jeg sett etter en gitar nr 2 hadde jeg kanskje kjøpt Telecaster uten Ã¥ blunke. Er litt smÃ¥fan av Springsteen ogsÃ¥ :P Er bare litt trøtt pÃ¥ Fender av en eller annen grunn, og nesten alle jeg har kjent opp gjennom som har kjøpt seg gitar har kjøpt Squire eller mexican Strat. Det kule med Hagströmen er at merket i seg selv er ukjent, men alle ser hva slags gitar det er. BÃ¥de mainstream og sær pÃ¥ en gang liksom. Men om jeg mÃ¥ lete pÃ¥ bruktmarkedet fram til sommeren før jeg finner noe, blir jeg sprø :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swede eller super swede? Og hvor godt brukt?

Husk at Gitarer er bruksting, ikke forbruksting ;) Skal mye til for at en gitar skal spilles i stykker. Så med mindre den har noen store fæle hakk og greier vil jeg tro du vil tjene veldig pÃ¥ Ã¥ kjøpe brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, nydelig er vel å ta i. FÃ¥r man en mer plain gitar? Men har uansett et mye mindre oppbrukt utseende enn Stratocaster og hadde jeg sett etter en gitar nr 2 hadde jeg kanskje kjøpt Telecaster uten Ã¥ blunke. Er litt smÃ¥fan av Springsteen ogsÃ¥ :P Er bare litt trøtt pÃ¥ Fender av en eller annen grunn, og nesten alle jeg har kjent opp gjennom som har kjøpt seg gitar har kjøpt Squire eller mexican Strat. Det kule med Hagströmen er at merket i seg selv er ukjent, men alle ser hva slags gitar det er. BÃ¥de mainstream og sær pÃ¥ en gang liksom. Men om jeg mÃ¥ lete pÃ¥ bruktmarkedet fram til sommeren før jeg finner noe, blir jeg sprø :)

Om du er nybegyndar og kanskje er ute etter ein gitar som er lettspelt, så er det ikkje mange som slår ein telecaster spør du meg. Men om du har herja med akkustisk i fleire år så er vel kanskje ikkje dette ei problemstilling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at Gitarer er bruksting, ikke forbruksting ;) Skal mye til for at en gitar skal spilles i stykker. Så med mindre den har noen store fæle hakk og greier vil jeg tro du vil tjene veldig pÃ¥ Ã¥ kjøpe brukt.

Så med mindre det er tydelige skader er det stort sett safe å kjøpe en brukt gitar, så sant den er av et merke som er kjent for å holde seg bra? Men kan kanskje være lurt å ta den med til gitarbutikk og få den skikkelig justert om man har kjøpt den av Ola konfirmant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.