Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Har et problem med ampen!


DaimenO

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har en Valveking 212 som jeg har hatt noen måneder nÃ¥.

Den er ikke veldig mye brukt, og har fungert fint så lenge den har vært aktiv!

Men nå har den startet med å suse noe forferdelig. Og dette er ikke bare den vanlige "Strat-hummen" - det kan jeg love dere.

Det er værst når jeg undviker å holde på noe metall på gitaren, da er det en veldig høy "summing", derfor mistenker jeg noen form for jordingsfeil? (uten at jeg har så veldig mye peiling på det)

Jeg har forsøkt å; koble igjennom pedaler, uten pedaler, bytte jack, bytte gitar, byttet et rør og jeg har prøvd å ta ut jacken fra forsterkeren - det suser for det!

Noen som kan hjelpe meg med å finne ut hva dette er? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskrivelsen antyder jordstøy.

1) Hva skjedde med ampen like før ulyden begynte?

2) Er ampen koblet til en jordet stikkontakt?

1) Det skjedde ingenting spesielt med ampen. Den stod i øvingslokalet, og ble bare sånn den er nå helt plutselig.

2) Forsterkeren er ikke koblet til et jorda stikk akkurat nå. (Har den hjemme på rommet atm)

På øvingslokalet hvor jeg har brukt den mest har den stått i et jordet stikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å skru helt ned på reverb?

Reverben er helt nede - samme problem.

Kan det ha noe med elementet å gjøre, eller burde ikke det ha noen effekt på sånt?

Det er mulig, veit igrunn ikke - men tviler.

Viss du har en kraftig lampe, TV, monitor, varmegulv, kraftig ovn og lignendes ting som står på, kan det føre til slik humming.

Er den vekke når du bruker clean-kanalen?

Den er ikke vekk når jeg bruker clean-kanalen, nei!

Jeg er også klar over at slike ting kan føre til humming. Men den hadde lenge stått i samme miljø og jeg merket ikke noe til det før det plutselig var der en dag.

Er den like ille på øvingslokalet?

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et jordingproblem du beskriver siden det er bedre når du tar på metallet på gitaren. At det da brummer når du bruker et ikke-jordet stikk er helt naturlig. At det er like ille når du bruker jordet stikk er litt rart. I og med at det er like ille med andre gitarer. Det som kan være årsaken er dårlig jording på øvingslokalet ditt. På øvingslokalet der bandet mitt øver er det jording, men den er veldig dårlig, så vi har jordbrum selv om vi bruker jorda stikk. Er øvingslokalet gammelt? Prøv forsterkeren i et relativt nytt hus der det er jording.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et jordingproblem du beskriver siden det er bedre når du tar på metallet på gitaren. At det da brummer når du bruker et ikke-jordet stikk er helt naturlig. At det er like ille når du bruker jordet stikk er litt rart. I og med at det er like ille med andre gitarer. Det som kan være årsaken er dårlig jording på øvingslokalet ditt. På øvingslokalet der bandet mitt øver er det jording, men den er veldig dårlig, så vi har jordbrum selv om vi bruker jorda stikk. Er øvingslokalet gammelt? Prøv forsterkeren i et relativt nytt hus der det er jording.

Men vi har flere amper i øvinslokalet og det er kun min som lager slik unaturlig støy!

Dessuten, som jeg har sagt tidligere i tråden - den har ikke vært sånn hele tiden. Derfor kan det ikke ha noe med strømnettet på øvingslokalet å gjøre(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Synes det høres rart ut at amp'en bare plutselig blir sånn om den har stått helt rolig.. Så om det er tilfellet så veit jeg neimen ikke.. Hvor mange forskjellige gitarer har du prøvd med? Om det bare er to stk. så kan det jo selvfølgelig skje at det er jordingsfeil i begge.. Men synes også det høres usansynlig ut..

Er det nøyaktig samme støy hjemme som på øvingslokalet? Og på begge kanalene?

Endret av Tom Dooley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Synes det høres rart ut at amp'en bare plutselig blir sånn om den har stått helt rolig.. Så om det er tilfellet så veit jeg neimen ikke.. Hvor mange forskjellige gitarer har du prøvd med? Om det bare er to stk. så kan det jo selvfølgelig skje at det er jordingsfeil i begge.. Men synes også det høres usansynlig ut..

Er det nøyaktig samme støy hjemme som på øvingslokalet? Og på begge kanalene?

Jeg er såklart helt enig - det er veldig merkelig!

Jeg har prøvd med to stk. ja! Men jeg har også prøvd begge gitarene på en annen amp i samme lokalet (en fender hot rod), og der var det ikke i nærheten av samme støynivå. Derfor kan jeg med sikkerhet si at det ikke er gitaren(e) det er noe i vegen med. Har også åpnet min for å sjekke så alt var koblet riktig i pickupsystemet - det var det.

Det er noe mindre støy på clean-kannalen, men det er ikke store forskjellen. Støyen øker med gainen på forsterkeren, det kan jeg fortelle forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slå av alt av elektromotorer (kjøleskap, frysere, vaskemaskiner, vifter, osv), lysrør, PC-er og dimmere.

Plugg ut gitaren. Koble ampen til et stikk du er helt absolutt vanntett 100% atombombesikker på at har bra jording. Støy/ikke støy?

Ta i noe gods på ampen. Blir det mindre støy?

Bær ampen inn på vaskerommet og koble den til et jordet stikk. En hånd på ampen og den andre på et metallrør (kobberrør el.l.). Blir det mindre støy?

Hvis du får bedre jording gjennom kroppen enn du får i stikkene dine kan du ringe elektriker og si at du vil ha ny strøm. Hvis du får støt tar du med ampen til butikken og sier at du vil ha den fikset. Hvis du ikke opplever noen spesiell endring fra eller til i den ene eller andre retningen så tar du med ampen til butikken og sier at du vil ha en Fender Hot Rod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.