Web Analytics
Jump to content

Har et problem med ampen!


DaimenO
 Share

Recommended Posts

Heisann.

Jeg har en Valveking 212 som jeg har hatt noen måneder nÃ¥.

Den er ikke veldig mye brukt, og har fungert fint så lenge den har vært aktiv!

Men nå har den startet med å suse noe forferdelig. Og dette er ikke bare den vanlige "Strat-hummen" - det kan jeg love dere.

Det er værst når jeg undviker å holde på noe metall på gitaren, da er det en veldig høy "summing", derfor mistenker jeg noen form for jordingsfeil? (uten at jeg har så veldig mye peiling på det)

Jeg har forsøkt å; koble igjennom pedaler, uten pedaler, bytte jack, bytte gitar, byttet et rør og jeg har prøvd å ta ut jacken fra forsterkeren - det suser for det!

Noen som kan hjelpe meg med å finne ut hva dette er? :)

Link to comment
Share on other sites

Beskrivelsen antyder jordstøy.

1) Hva skjedde med ampen like før ulyden begynte?

2) Er ampen koblet til en jordet stikkontakt?

1) Det skjedde ingenting spesielt med ampen. Den stod i øvingslokalet, og ble bare sånn den er nå helt plutselig.

2) Forsterkeren er ikke koblet til et jorda stikk akkurat nå. (Har den hjemme på rommet atm)

På øvingslokalet hvor jeg har brukt den mest har den stått i et jordet stikk.

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd å skru helt ned på reverb?

Reverben er helt nede - samme problem.

Kan det ha noe med elementet å gjøre, eller burde ikke det ha noen effekt på sånt?

Det er mulig, veit igrunn ikke - men tviler.

Viss du har en kraftig lampe, TV, monitor, varmegulv, kraftig ovn og lignendes ting som står på, kan det føre til slik humming.

Er den vekke når du bruker clean-kanalen?

Den er ikke vekk når jeg bruker clean-kanalen, nei!

Jeg er også klar over at slike ting kan føre til humming. Men den hadde lenge stått i samme miljø og jeg merket ikke noe til det før det plutselig var der en dag.

Er den like ille på øvingslokalet?

Ja.

Link to comment
Share on other sites

Er et jordingproblem du beskriver siden det er bedre når du tar på metallet på gitaren. At det da brummer når du bruker et ikke-jordet stikk er helt naturlig. At det er like ille når du bruker jordet stikk er litt rart. I og med at det er like ille med andre gitarer. Det som kan være årsaken er dårlig jording på øvingslokalet ditt. På øvingslokalet der bandet mitt øver er det jording, men den er veldig dårlig, så vi har jordbrum selv om vi bruker jorda stikk. Er øvingslokalet gammelt? Prøv forsterkeren i et relativt nytt hus der det er jording.

Link to comment
Share on other sites

Er et jordingproblem du beskriver siden det er bedre når du tar på metallet på gitaren. At det da brummer når du bruker et ikke-jordet stikk er helt naturlig. At det er like ille når du bruker jordet stikk er litt rart. I og med at det er like ille med andre gitarer. Det som kan være årsaken er dårlig jording på øvingslokalet ditt. På øvingslokalet der bandet mitt øver er det jording, men den er veldig dårlig, så vi har jordbrum selv om vi bruker jorda stikk. Er øvingslokalet gammelt? Prøv forsterkeren i et relativt nytt hus der det er jording.

Men vi har flere amper i øvinslokalet og det er kun min som lager slik unaturlig støy!

Dessuten, som jeg har sagt tidligere i tråden - den har ikke vært sånn hele tiden. Derfor kan det ikke ha noe med strømnettet på øvingslokalet å gjøre(?)

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Synes det høres rart ut at amp'en bare plutselig blir sånn om den har stått helt rolig.. Så om det er tilfellet så veit jeg neimen ikke.. Hvor mange forskjellige gitarer har du prøvd med? Om det bare er to stk. så kan det jo selvfølgelig skje at det er jordingsfeil i begge.. Men synes også det høres usansynlig ut..

Er det nøyaktig samme støy hjemme som på øvingslokalet? Og på begge kanalene?

Edited by Tom Dooley
Link to comment
Share on other sites

Hmm... Synes det høres rart ut at amp'en bare plutselig blir sånn om den har stått helt rolig.. Så om det er tilfellet så veit jeg neimen ikke.. Hvor mange forskjellige gitarer har du prøvd med? Om det bare er to stk. så kan det jo selvfølgelig skje at det er jordingsfeil i begge.. Men synes også det høres usansynlig ut..

Er det nøyaktig samme støy hjemme som på øvingslokalet? Og på begge kanalene?

Jeg er såklart helt enig - det er veldig merkelig!

Jeg har prøvd med to stk. ja! Men jeg har også prøvd begge gitarene på en annen amp i samme lokalet (en fender hot rod), og der var det ikke i nærheten av samme støynivå. Derfor kan jeg med sikkerhet si at det ikke er gitaren(e) det er noe i vegen med. Har også åpnet min for å sjekke så alt var koblet riktig i pickupsystemet - det var det.

Det er noe mindre støy på clean-kannalen, men det er ikke store forskjellen. Støyen øker med gainen på forsterkeren, det kan jeg fortelle forresten.

Link to comment
Share on other sites

Slå av alt av elektromotorer (kjøleskap, frysere, vaskemaskiner, vifter, osv), lysrør, PC-er og dimmere.

Plugg ut gitaren. Koble ampen til et stikk du er helt absolutt vanntett 100% atombombesikker på at har bra jording. Støy/ikke støy?

Ta i noe gods på ampen. Blir det mindre støy?

Bær ampen inn på vaskerommet og koble den til et jordet stikk. En hånd på ampen og den andre på et metallrør (kobberrør el.l.). Blir det mindre støy?

Hvis du får bedre jording gjennom kroppen enn du får i stikkene dine kan du ringe elektriker og si at du vil ha ny strøm. Hvis du får støt tar du med ampen til butikken og sier at du vil ha den fikset. Hvis du ikke opplever noen spesiell endring fra eller til i den ene eller andre retningen så tar du med ampen til butikken og sier at du vil ha en Fender Hot Rod.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.