Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ibanez RG350DX eller ESP LTD EX400BD?


Olaff

Anbefalte innlegg

Den LTD'en der er like mye ESP som Epiphone er en ekte Gibson..

Selv om LTD ligger en god del hakk over Epiphone i kvalitet, du får jo tilogmed med ekte EMG-81 mic'er.

Jeg satt med en LTD EX-351D senest istad (den forrige modellen med blank diamond plate istedet for svart) og jeg syns den var tøff og føltes skikkelig solid (ikke minst tung pga diamond plate'n hehe).

Vurderer en slik ESP eller LTD selv... De er grome..

EDIT: Dessuten har LTD'en Mahogany kropp, det tror jeg ikke Ibanez'en har...

Prøvde også en ESP EX (uten diamond plate) og den var også grom, samt endel lettere.

Halve Norge har jo Ibanez uansett.. Hvorfor ikke skille seg litt ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får det en betaler for er det noe som heter.. Er faktisk endel med kvalitet og gjøre, ESP/LTD priser ikke gitarene sine så høyt fordi de tror de skal være lure og tjene mer, det er faktisk fordi både konstruksjon, elektronikk og materialer er bedre enn andre "billigmerker" (LTD er ESP sitt "billigmerke").

Ibanez har ikke som jeg vet et billigmerke, de selger alt under samme navn, på samme måte som Jackson, man kan jo få både amerikanske og koreanske Jackson-gitarer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valget står mellom en gitar uten tremolo og en gitar med, så bør valget avgjøres av spillestil/ønsker/forbilder (ja, det er lov)/behov.

Trenger du, eller har lyst på tremolo - Ibanez.

Trenger du ikke, har ikke lyst på tremolo - LTD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den typen musikk jeg spiller er for det meste metallica, men jeg lærer meg Steve Vai, Yngvie Malmsteen og masse annet også. Er det ikke kjekt med en singlecoil i tilleg til humbuckerne da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke singelcoil i tillegg for å spille malmsteen eller vai... men:

ibanezen vil ha en 5veis bryter som gjør at du vil få 3 "singelcoil" posisjoner...

Ltden har 3veis bryter som gjør at du kan få en posisjon med "singlecoil" lyd.. det kommer an på hvordan den 3veis-bryteren er og hvordan de har fikset den.. (tror at emg81 kan splittes.. men er ikke sikker..)

skal du spille vai og malmsteen så er det jo endel vibarmtinger der.. riktignok så blir nok malmsteens bruk mer til tremolo(og med en god vibrato så kan du få nesten samme effekt)... mens vai bruker vib-systemet fult ut... skal du spille som vai.. må du ha en flytende tremolo(Les floyd rose lignende, evt. musicman's system el wilkinson)...

ang. pris... Ldten koster jo omtrent det dobbelte av ibanezen.. det er en grei gitar og den modellen er det samme som ESP(dvs. de gamle ESPene før ESP skiftet navn på de lavere modellene til Ldt... er sikker på at noen er uenig med meg, men sjekk hvordan det så ut i.. ehh.. når var det de tok vekk de vanelige esp-seriene igjen? 98?) . Uansett en god gitar.. en god hals som er litt kortere enn ibanez-halsen... derfor gjerne litt mer lettspilt i begynnelsen.. men over tid.. egentlig ingen forskjell... og du vil få med gode pickuper...

Ibanezen har jo sitt tremolo-system.. husker jeg gjerne ville ha denne modellen da den het 450dx selv.. det som stoppet meg den gangen var at gitaren hadde LoTrs tremolo den gang... nå har de skiftet det ut med Edge pro II.. men jeg vet ikke hvordan det systemet er i praksis.. men vil tro at ibanez har muligens finpusset litt på det.. så det ikke har de svakhetene som LoTrs(I+II) hadde... Gitaren er kanskje litt tyngre å bli vant til(lengre hals og floyed).. men det ordner seg kjapt.. Uansett.. ved et lite tillegg i prisen vil du få skiftet pickupene til noen bedre(stockpickupene er ikke noe å skryte av), og da vil du etter min menig ha en mer allsidig gitar enn Ldten...

med andre ord:

Ibanezen, mer leketøy for pengene... men bør skifte pickuper..

Ldten, stabil gitar som funker best til det hardere... men har noen fler begrensninger til "gitargymnastikk"(les: gitarrunking)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.