Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Reparere knukken hals på akustisk 12-strenger


Anbefalte innlegg

Eg har ein Eko 12-strengar som ein gong i hine hårde dagar har fått halsen knekt ved overgangen til headstock. Skaden har blitt forsøkt reparert med lim, men no har limen begynt å gi etter, og gitaren er heilt håplaus å holde stemt. Sidan dette er ein framifrå gitar både spele og lydmessig, hadde det vore utruleg kjekt å fått fiksa halsen skikkeleg. Er det nokon her som har gjort ein slik reparasjon, og kan kome med erfaringar og tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan være et problem her, er å få fjernet det gamle limet uten å røre selve bruddflatene. Hva slags lim er brukt?

Et annet alternativ er å erstatte noe av treet med nytt treverk. Dette er jo en adskillig større operasjon, men kan gjøres med enkle midler. Se på denne siden, dette må da være gitarverdenens svar på McGyver! Det er tre sider der med "hvordan reparere knukket hals".

http://europa.spaceports.com/~fishbake/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske å bruke lim som blir steinhardt når det har tørket. Det finnes mange typer lim man kan bruke til tre, men ofte er ikke trelim det beste. Jeg har reparert en gammel Yamaha som brakk ved hodet. Jeg brukte et lim som het "hide glue". Det blir vel "skinn lim" eller noe slik. Det er svært flytende og trekker inn i alle kriker og kroker og blir hardt som epoxy når det tørker. Jeg valgte å ikke bruke superlim da det setter merker i finish, og tørker for fort til å trekke godt inn i treet. Når du setter gitaren til tørt er det viktig å ha hodet og halsen i opprinnelig posisjon, altspå ikke press sammen delene som skal limes alt du makter. Prøv heller å lage en jig (anordning) som holder hodet og halsen i rett posisjon. Sett så jig'en i en tvinge og trekk godt til. IKKE ta for hardt i!!! Om du ikke har tvinge eller trenger jig (dersom bruddet er svært rent, og bruddet er langt) kan det faktisk, tro det eller ei, holde med gummistrikk. Du må riktig nok bruke plenty med strikk, men du kan ikke overstramme og på den måten ødelegge reparasjonen.

Håper dette hjelper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med hell limt knekt headstock med trelim flere ganger. Det betyr ikke at det er det beste som finnes. Men ta en kikk på denne glimrende oversikten som Frank Ford har satt opp. Han har trolig reparert flere gitarer enn samtlige av forumets medlemmer tilsammen, og jeg regner med at han har greie på det.

Forøvrig har kristoffereide et godt poeng. Man trenger ikke å bevise hvor sterk man er når man setter en limfuge under press. Litt press holder.

http://frets.com/FRETSPages/Luthier/Data/M.../gluechart.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med hell limt knekt headstock med trelim flere ganger. Det betyr ikke at det er det beste som finnes.

Joda, trelim er bra, men det er viktig å tenke på hvordan trelim. Noen typer blir aldri helt harde. Da vil hodet/halsen sakte, men sikkert skli ut av posisjon.

Det kalles "vinterlim", og er beregnet på utendørsbruk. Vanlig innendørs trelim kan selvfølgelig brukes, om det lar seg gjøre med tanke på bruddstykket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en Eko 12-strenger med brukket headstock... Jeg fikset det med tyntflytende superlim. Hadde limet i en engangssprøyte (hjelper å kjenne en diabetiker) og sprøytet inn i bruddet. Satte alt i klem etterpå og ventet. Ser ikke så ultra-profesjonelt ut, men gitaren har funka glimrende sånn i rundt 10 år nå og holder stemminga helt fint.

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en Eko 12-strenger med brukket headstock... Jeg fikset det med tyntflytende superlim. Hadde limet i en engangssprøyte (hjelper å kjenne en diabetiker) og sprøytet inn i bruddet. Satte alt i klem etterpå og ventet. Ser ikke så ultra-profesjonelt ut, men gitaren har funka glimrende sånn i rundt 10 år nå og holder stemminga helt fint.

Hey, kor artig! Kva modell har du? Fantastisk god gitar, eller kva?

Tusen takk for gode råd, eg får prøve og sjå kva eg får til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, kor artig! Kva modell har du? Fantastisk god gitar, eller kva?

Tusen takk for gode råd, eg får prøve og sjå kva eg får til!

Utrolig undervurdert gitar! Er litt tung, og har ikke fullt så mye lydvolum som andre akustiske gitarer, men lyden er helt vanvittig. Jeg har en Ranger fra midten av 70-tallet, tror jeg, og kommer ALDRI til å kvitte meg med den. Dette er saker som er verd å ta vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.