Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

plekter


putz

Anbefalte innlegg

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fem forskjellige karakteristikker hos et plekter (har prioritert dem i hva jeg subjektivt anser som mest avgjørende karakteristikk først):

1. Tykkelse: dersom du spiller mye grep og viser er tynne plekter best, dersom du spiller mye solo og mange enkelttoner i rask rekkefølge (type jazz eller raske metal-soloer) er tykke plekter best. De tykke bøyer seg ikke når du presser dem mot strengen, og du får derfor slått an strengen i nøyaktig det tidspunktet du vil. Tynne plekter bøyer seg og høres derfor mer jevn ut over flere strenger på en gang, men er vanskelig å spille raske soloer godt med pga delayen som oppstår idet du presser plekteret mot strengen og derav må vente til plekteret slipper tak før du hører noten (wow norgesrekord i lange setninger)

2. Spiss/butt spiss: dersom plekteret har en butt ende er det lettere å spille raskt og du trenger ikke trene så utrolig lenge på å treffe strengene nøyaktig som om du hadde brukt et plekter med en spiss ende. Spisse plekter gir en enda bedre "attack" på strengen men er altså utrolig vanskelig å venne seg til. Altså: jazz/shredding: 2-4mm hardrock, rock 0,5-1,5mm pop/diverse: opptil 0,7mm viser og slikt: 0,5 eller så tynt du får det.

3. Materiale Django Reinhardt spilte visst med Skilpaddeskjell, og det skulle visst være det ultimate. Vi bortskjemte gitarister i dag har vel knapt spilt med noe annet enn hard plast, men det finnes altså faktisk bedre ting enn det. Kan være en idé å utforske litt på dette feltet. Bein, forskjellige tresorter, metall, glass... Mye som er verdt å prøve.

4. Størrelse/Form Jeg er faktisk ikke helt sikker på om størrelsen på plekteret har noe å si... De fleste foretrekker store, men det kan kanskje hjelpe bittelitt på presisjonen å bruke et mindre.

5. Design Designet er om du trives med hodeskaller som motiv eller kjedelige hjerter eller uansett... Noen lager plekter med huller i for bedre grep, sånt likes!

Jeg selv bruker et jazz III-plekter, det er for lite for meg, men har ellers tykkelse og spisshet som jeg foretrekker det. Det er veldig vanskelig å spille med, men pga den spisse spilleenden blir jeg veldig mye mer presis enn det jeg hadde vært med et butt plekter. Tykkelsen gjør også at jeg får tonene mine når jeg vil det. Men ikke det perfekte plekter nei.... Jeg fikk tips fra en eller annen side om å kjøpe plekter herfra: http://www.wegenpicks.com/ her selger han 4mm tykke plekter i et materiale som han sier minner om skilpaddeskjell (noe som altså skulle være det aller aller beste dersom man spiller Gypsy/jazz, á la Reinhardt) Jeg skal kjøpe meg et lite lager så snart jeg får råd... Koster jo tross alt 200 kr stk :)

Besøk altså wegenpicks.com så er kanskje plekterproblemene dine løst.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sak om metall-plekter: når du spiller med de så vil du skrape av små metall-partikler som faller ned på gitaren din, dersom du har et plekter-brett blir ikke dette noe problem, men for de som ikke har plekter-brett vil du neste gang du skal rengjøre gitaren din, lage riper i lakken ved å skrape disse partiklene nedi når du feier dem av.

Det samme gjelder vel forsåvidt stein og glass.. Og det er i en ganske stor grad derfor mange velger å ikke bruke dem.

Plast er mykere enn lakken og vil derfor ikke lage riper.

Men plekter er ikke det dyreste man får kjøpt, så det anbefales å kjøpe en god del forskjellige og prøve seg fram..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

De fleste har en teknikk der plekteret kommer først, men har hørt om flere som har den teknikken du tilsynelatende har.

Ingen grunn til å legge om, den teknikken du har er det ikke mange som bruker, og i noen tilfeller er den mye bedre egnet enn den andre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har havna opp med Dunlop Gator picks. Har i lang tid spillt på Tortex i forskjellige tykkelser, alt fre 0,70 til over 1mm.

Gatorene liker jeg litt bedre enn tortexene, de er litt mattere på overflaten, og holder seg slik, i motsetning til tortexene, som jeg syntes fort ble noe glatte.

Nå bruker jeg 0.96 og 1.14, og vinkler spissen til plekteret inn mot håndhulen, slik at jeg spiller på en av de "mindre spisse hjørnene". Dette er en spillemåte jeg liker veldig, værtfall til solo/enkeltnoter.

Da ligger fingrene og tommelen ganske næreme strengene når jeg spiller, og det blir lettere å lage pinch harmonics

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en fare med å begynne å spille gitar (for mitt vedkommende akustisk) med plekter er at du ikke gidder å lære deg å bruke hånda. Jeg måtte ta meg i nakken og lære meg å spille uten plekter. Så jeg sier iallefall til folk at de skal bare ligge unna plekter til de føler at de behøver det. Men dette gjelder når det kommer til kassegitarer da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har havna opp med Dunlop Gator picks. Har i lang tid spillt på Tortex i forskjellige tykkelser' date=' alt fre 0,70 til over 1mm.

Gatorene liker jeg litt bedre enn tortexene, de er litt mattere på overflaten, og holder seg slik, i motsetning til tortexene, som jeg syntes fort ble noe glatte. [/quote']

Lenge irritert meg over det der ja.. For Tortexene er jo diggest egentlig. Men som du sier, blir de fort glatte etter litt intens spilling.

Så inspirert av din post, dro jeg å kjøpte en forsyning Gator idag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.