Web Analytics
Jump to content

Elektrisk støt fra en Behringer C3 kondensatormikrofon

joachiml
 Share

Recommended Posts

Mikrofon ankom i posten i går, og jeg gjorde noen første, spede forsøk på å spille inn litt vokal. Det gikk forsåvidt greit så fort jeg ble kompis med Toneporten, men én liten ubehagelig overraskelse gjorde seg gjeldende: Jeg får ikke veldig store, men relativt ubehagelige støt når jeg kommer borti mikrofonen med ansiktet.

Hva kan dette skyldes?

Kjører mikrofonen inn i Toneporten med fantommating påslått, og videre derfra inn i PCen.

Dette er et problem man kan kjenne fra tid til annet. Det har ikke noe med fantommating å gjøre, man kan oppleve dette med vanlige dynamiske mikrofoner, også. Dette er ofte relatert til jordfeil i lokalet, har jeg latt meg fortelle.

Nå bør du egentlig koste på deg et popfilter, så da blir egentlig problemet borte av seg selv.

Er du forresten fornøyd med mikrofonen?

Fullstendig og kjøp deg Shure SM57. Litt dyrere, men sÃ¥ mye bedre ;)

Nja, å sammenligne en dynamisk mursteinsmikrofon med en stormembrans-kondensator er vel litt drøyt. Jeg tror trådstarter får best vokalopptak med den mikken han har enn en SM57.

haha sorry, men måtte le litt nÃ¥r jeg sÃ¥ det der. I Elverum kalles Behringer "brannfarlig". Et godt tips, ødelegg den. Fullstendig og kjøp deg Shure SM57. Litt dyrere, men sÃ¥ mye bedre ;)

Tja, begge to koster vel rundt 900 kroner.

Har du forresten testet de to mikrofonene mot hverandre, som det virker som, eller er det bare en bekjent med peiling som har fortalt deg at "Behringer er noe driiit"?

Hm, det er vel kanskje ikke helt tilfeldig at jordfeillampa har lyst i huset siden helgen. Helvete, burde jeg bekymre meg for at huset brenner ned?

Mikrofonen fungerer helt fint, den - at det som spilles inn ikke høres bra ut kan ene og alene forklares med undertegnede. Kjøpte også et popfilter (en sånn diger svart runding med nettingstrømpe inni, sant?), så det er ikke noe stort problem. Spørsmålet burde vel egentlig være om det burde bekymre meg.

La meg se om jeg har skjønt dette riktig.

Tomsti-

Trådstarter spør om hvorfor han får merkbart støt av en C3- mikrofon, og hva det kommer av, og hvordan det kan løses.

Du anbefaler han å kaste en ny mikrofon til en tusenlapp, fordi du har en kompis som har hatt to defekte mikrofoner, og deretter kjøpe en mikrofon med oppunder motsatt bruksområde enn denne?

Tror jeg står over å skrive noe om hvor godt jeg synes rådet er.

Det behøver ikke nødvendisgvis å være jordFEIL, det kan bare være potensialforskjell mellom chassis på mic'en, og deg. Er rommet utstyrt med jordede stikk'er? Om du ikke har det, vil du være nødt til å leve med problemet eller ringe en elektriker. Har du derimot det, vil du være nødt til å måle spenningen (V) mellom chassis på mikrofonen og jordings-splinten i stikkontakten. Denne bør være minst mulig, og under 50V. Er den over 50V er potensialforskjellen for stor til at det er godkjendt. Da er det enten jordingen i huset ditt det er noe feil med, eller strømforsyningen/ ett annet ledd i mic-oppsettet ditt.

Om du ikke finner noe feil med noen ting, kan du prøve å stå på antistat-matte når du bruker den. Du vil da jorde deg selv, og potensialet mellom det og mikrofonen elimineres

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

• Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.