Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Elektrisk støt fra en Behringer C3 kondensatormikrofon


joachiml

Anbefalte innlegg

Mikrofon ankom i posten i går, og jeg gjorde noen første, spede forsøk på å spille inn litt vokal. Det gikk forsåvidt greit så fort jeg ble kompis med Toneporten, men én liten ubehagelig overraskelse gjorde seg gjeldende: Jeg får ikke veldig store, men relativt ubehagelige støt når jeg kommer borti mikrofonen med ansiktet.

Hva kan dette skyldes?

Kjører mikrofonen inn i Toneporten med fantommating påslått, og videre derfra inn i PCen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et problem man kan kjenne fra tid til annet. Det har ikke noe med fantommating å gjøre, man kan oppleve dette med vanlige dynamiske mikrofoner, også. Dette er ofte relatert til jordfeil i lokalet, har jeg latt meg fortelle.

Nå bør du egentlig koste på deg et popfilter, så da blir egentlig problemet borte av seg selv.

Er du forresten fornøyd med mikrofonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha sorry, men måtte le litt nÃ¥r jeg sÃ¥ det der. I Elverum kalles Behringer "brannfarlig". Et godt tips, ødelegg den. Fullstendig og kjøp deg Shure SM57. Litt dyrere, men sÃ¥ mye bedre ;)

Tja, begge to koster vel rundt 900 kroner.

Har du forresten testet de to mikrofonene mot hverandre, som det virker som, eller er det bare en bekjent med peiling som har fortalt deg at "Behringer er noe driiit"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det er vel kanskje ikke helt tilfeldig at jordfeillampa har lyst i huset siden helgen. Helvete, burde jeg bekymre meg for at huset brenner ned?

Mikrofonen fungerer helt fint, den - at det som spilles inn ikke høres bra ut kan ene og alene forklares med undertegnede. Kjøpte også et popfilter (en sånn diger svart runding med nettingstrømpe inni, sant?), så det er ikke noe stort problem. Spørsmålet burde vel egentlig være om det burde bekymre meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg se om jeg har skjønt dette riktig.

Tomsti-

Trådstarter spør om hvorfor han får merkbart støt av en C3- mikrofon, og hva det kommer av, og hvordan det kan løses.

Du anbefaler han å kaste en ny mikrofon til en tusenlapp, fordi du har en kompis som har hatt to defekte mikrofoner, og deretter kjøpe en mikrofon med oppunder motsatt bruksområde enn denne?

Tror jeg står over å skrive noe om hvor godt jeg synes rådet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det behøver ikke nødvendisgvis å være jordFEIL, det kan bare være potensialforskjell mellom chassis på mic'en, og deg. Er rommet utstyrt med jordede stikk'er? Om du ikke har det, vil du være nødt til å leve med problemet eller ringe en elektriker. Har du derimot det, vil du være nødt til å måle spenningen (V) mellom chassis på mikrofonen og jordings-splinten i stikkontakten. Denne bør være minst mulig, og under 50V. Er den over 50V er potensialforskjellen for stor til at det er godkjendt. Da er det enten jordingen i huset ditt det er noe feil med, eller strømforsyningen/ ett annet ledd i mic-oppsettet ditt.

Om du ikke finner noe feil med noen ting, kan du prøve å stå på antistat-matte når du bruker den. Du vil da jorde deg selv, og potensialet mellom det og mikrofonen elimineres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.