Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Framus Dragon


tomsti

Anbefalte innlegg

dette så dyrt ut. Noen som vet om det er forskjell på de V30 elementene som står i de forskjellige vintage kabinettene rundt om? Vi har jo Marshall vintage 4x12" til ca 8000. Så er det dette, framus 4x12" til ca 6000 + frakt + moms. Så har vi engl vintage 4x12" som koster hele 12-13000. Så kommer HARLEY BENTON G412A VINTAGE til bare ca3000 + frakt + moms.

er klar over at de er forskjellig bygget osv men prisdifferansen er fortsatt veeeldig stor.

tenker også på at forsjellen på et standard marshall lead cab er bare 1000 kr billigere enn vintage, mens på engl sine modeller er differansen over 4000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man bruker Thomanns danske sider er prisen på Framus inkl. 25% mva (Danmark har samme prosent som Norge) oppgitt til 622 euro. Det blir ca. 5440,- norske kroner. SÃ¥ det kommer kun frakt pÃ¥ toppen. Synes ikke det høres sÃ¥ gærnt ut jeg, selv om frakten pÃ¥ en 4x12 kanskje blir en del.

Harley Benton er oppgitt til 359 euro, som da blir ca. 3140,- nok - og det er vel billigere en om man skal kjøpe elementene i løs vekt og bygge kabinettet selv?

EDIT: Det betyr at om man kjøper en Engl kasse så betaler man nesten 10k for treverket ;)

Endret av rocktrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle V30-elementer av dagens dato er nøyaktig de samme, uansett om kabinettet koster 3K eller 13K, eller om elementene kjøpes løst. Celestion har bare én V30-utgave for tida, og de produseres i "Kjaina".

V30-elementer fra gamle kabinetter kan derimot være produsert i "Ju kei".

Det som skiller kabinettenes pris er tolex-kvalitet (tykkelse og slitestyrke), materialtype og skjøte-type (interlocking-skjøt er f.eks. mer tidkrevende enn flat skjøt). I tillegg kan andre ting spille inn, som f.eks. den dyre metall-grillen til Engl, eller rett og slett merkenavn.

EDIT: Jeg har aldri A/B-sammenlignet to ulike kabinetter med samme elementer, men det sies jo rundtomkring at forskjellene kan være temmelig store. Men det er egentlig ikke så hokus-pokus heller, med tanke på at to tilsynelatende identiske gitarer med samme pickups kan låte forskjellig...

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle V30-elementer av dagens dato er nøyaktig de samme, uansett om kabinettet koster 3K eller 13K, eller om elementene kjøpes løst. Celestion har bare én V30-utgave for tida, og de produseres i "Kjaina".

V30-elementer fra gamle kabinetter kan derimot være produsert i "Ju kei".

Det som skiller kabinettenes pris er tolex-kvalitet (tykkelse og slitestyrke), materialtype og skjøte-type (interlocking-skjøt er f.eks. mer tidkrevende enn flat skjøt). I tillegg kan andre ting spille inn, som f.eks. den dyre metall-grillen til Engl, eller rett og slett merkenavn.

EDIT: Jeg har aldri A/B-sammenlignet to ulike kabinetter med samme elementer, men det sies jo rundtomkring at forskjellene kan være temmelig store. Men det er egentlig ikke så hokus-pokus heller, med tanke på at to tilsynelatende identiske gitarer med samme pickups kan låte forskjellig...

veit du om v 30 elementene i marshall vintage kabinettet mitt passer i engl kabinettet? kunne vert artig å testet de mot hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden plukker du bare ikke opp et brukt kabinett her i Norge? PLENTY brukte kabinetter med V30s.

for å si det sÃ¥nn, jeg er tydeligvis blind ettersom jeg har ikke ser sÃ¥ jævla mange ute og gÃ¥r :P

EDIT: kan du gi meg noen gode eksempler da?

Endret av tomsti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenlignet med GT1275

g12t_75.gif

Så mÃ¥ man i tillegg ta høyde for følsomheten til høyttaleren. V30 har høy følsomhet, og vil lÃ¥te "høyere" enn 100wattern og GT12 pÃ¥ samme innstilling pÃ¥ ampen. Om man har 50-watts amp og havner i et veldig brÃ¥kete rockeband, kan det være bra. Om man har lyst til Ã¥ tyne ampen litt fordi man synes den lÃ¥ter bedre da, er det mer hensiktsmessig Ã¥ bruke en høyttaler med lavere sensitivitet, sÃ¥ man kan dra pÃ¥ litt mer. Dette er marginalt, og avhenger selvsagt bÃ¥de av spillestil, forsterker og rommet man er i. Kanskje likevel noen nyttige tanker inni bablingen min? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TROR jeg ser hva du "babler" om :P men uansett så fant jeg akkurat denne Rectifier Cab pÃ¥ Ebay. Noen som har erfaring med kjøp av kabinett? blir vel en grusom fraktpris.

Valen her på forumet kjøpte et 2x12 fra Ebay. Vet ikke hvordan det ble med frakten der, men han kjøpte det jo tross alt, så all verden var det vel ikke. Nå er jo et 4x12 en DEL større :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en stund tilbake så jeg en video der en kar A/B-testet ett standard Mesa kabinett (Stiletto) mot et Rectifier (oversized) kabinett. Forskjellene var LANGT større enn jeg hadde trodd. Skal prøve å spore opp den videoen og poste den her. Begge kabinettene var utstyrt med V30 elementer og det viser hvor mye utforming har å si på lyden. Om jeg ikke husker feil hadde han ett tredje V30-kabinett med i testen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.