Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gehør


ThaGod

Anbefalte innlegg

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Intervall-trening. Lær deg hvordan alle intervallene høres ut, og lær å synge og identifisere dem på kommando.

Begynn for eksempel med en kvint (som oftest den letteste). Spill en C på gitaren, og prøv å synge en kvint ovenfor, altså G. Det hjelper forresten å huske kjente melodier når man prøver å identifisere intervaller for første gang. Når kvinten sitter, prøv så kvarten (det gitaren er stemt i), så tersen, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervalltrening er vel og bra, og viktig for gehøret. Men det er ubrukelig isolert sett. Det viktigste er å ha godt gehør knyttet til instrumentet du spiller. Det henger også sammen med hvor godt du kjenner instrumentet. Øv deg på å spille en hvilken som helst kjent melodi på gitaren, eller enda bedre: syng en improvisert melodi, og spill den etterpå. Tren også på å synge det samme som du spiller. Dette vil hjelpe deg masse til å kunne uttrykke deg på instrumentet. Det er i alle fall noe jeg tror, og ønsker å bli mye bedre på. På fløyte og piano(som jeg har spilt hele livet)kan jeg spille akkurat hva jeg vil, det blir som å plystre. Men på gitar er det langt dårligere stelt.

I tillegg til det der, er det nok også viktig med tradisjonell hørelæretrening...Intervaller, bladsynging, osv. Det utvikler gehøret, fordi du aktivt bruker øret, ikke nødvendigvis fordi du lærer navna på intervallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervalltrening er vel og bra' date=' og viktig for gehøret. Men det er ubrukelig isolert sett.[/quote']

Isolert sett er alt ubrukelig. Hørt uttrykket "applied knowledge"?

Hvis du har planer om å lese noter skikkelig (synge, altså, ikke med et instrument), så må du nok innom intervalltrening. Bladsynging blir svært vrient uten. Dessuten vil enhver jazz-improvisatør fortelle deg at intervalltrening er ekstremt nyttig. Når det må tenkes fort, da er det praktisk å vite hvordan notene låter i forhold til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sant som du sier. Det jeg bare prøvde å få frem, er at det er veldig viktig å vite poenget og sammenhengen med det tinga du gjør. Vi har en hørelærelærer på skolen, som har en altfor teoretisk tilnærming til det å gjenkjenne intervaller. Han mener man skal bruke eliminasjonsmetoden; "Er det lang eller kort avstand? Dissonerende eller ikke?" Også kan man til slutt dra en konklusjon om hvilket intervall det må være. Det kan sikkert funke til å få bra karakter i hørelære, men rent bortsett fra det har det ingen praktisk betydning. Litt det samme med disse sangene - ja, jeg brukte dem også i begynnelsen. Men det er viktig å løsrive seg fra dem, og komme til det stadiet at du "føler" med en gang hvilket intervall det er du hører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testa earmaster 4 pro...

For å si det kort og enkelt, jeg skjønte ikke bæret.

Jeg tenkte å øve på å definere akkorden, f.eks. at en lyd spilles av, og da skal jeg høre at det er en C, D, E osv.

Men neida, Perfect 4th og alt det der... Det blir kodespråk for meg...

Noen som kan nevne et program som hjelper meg til å øve på akkurat å høre hvilken akkord det er? Gjerne der jeg kan velge hvilket instrument som spiller av akkorden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testa earmaster 4 pro...

For å si det kort og enkelt' date=' jeg skjønte ikke bæret.

Jeg tenkte å øve på å definere akkorden, f.eks. at en lyd spilles av, og da skal jeg høre at det er en C, D, E osv.

Men neida, Perfect 4th og alt det der... Det blir kodespråk for meg...

Noen som kan nevne et program som hjelper meg til å øve på akkurat å høre hvilken akkord det er? Gjerne der jeg kan velge hvilket instrument som spiller av akkorden...

[/quote']

Høres ut for meg som om du vil spille sjakk uten først å lære reglene.

"Perfect 4th" osv. referer til intervaller. Disse må du kunne for å identifisere akkorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sant som du sier. Det jeg bare prøvde å få frem' date=' er at det er veldig viktig å vite poenget og sammenhengen med det tinga du gjør. Vi har en hørelærelærer på skolen, som har en altfor teoretisk tilnærming til det å gjenkjenne intervaller. Han mener man skal bruke eliminasjonsmetoden; "Er det lang eller kort avstand? Dissonerende eller ikke?" Også kan man til slutt dra en konklusjon om hvilket intervall det må være. Det kan sikkert funke til å få bra karakter i hørelære, men rent bortsett fra det har det ingen praktisk betydning. Litt det samme med disse sangene - ja, jeg brukte dem også i begynnelsen. Men det er viktig å løsrive seg fra dem, og komme til det stadiet at du "føler" med en gang hvilket intervall det er du hører.[/quote']

Snakk om vrien metode...

Alt du trenger å gjøre er å pugge de forskjellige intervallene (så mange er det ærlig talt ikke). Eventuelt kan man også pugge bare de mest nødvendige først (sekund, ters, kvart, kvint) og så bruke dem til å "høre" seg frem til de andre. For eksempel, liten septim = kvint + mollters, stor sekst = kvart + durters, etc.

Ubrukelig er det derimot ikke. Alle bruker intervaller, enten de har lært dem eller ei. "Godt gehør" er synonymt med å kunne intervaller, forskjellen er bare at noen gjør det på den vanskelige måten, ved å lære seg alt på "feel" (her er det også mye rom for feil, siden "feel" ikke alltid er fakta), mens andre tar seg bryet med å sette seg ned og lære skiten systematisk, en metode som riktignok er kjedelig, men sparer en svært mye tid.

Det blir på en måte litt som forskjellen mellom å lære seg skalaer og å spille 100% etter gehør. Ja, du ender opp med samme resultat, men den ene metoden innebærer den andre, og er likevel mye mer tungvint og tar lengre tid.

Hvorfor kaste bort tid på å gjøre ting på den vanskelige måten når alt du trenger å vite kan læres på et blunk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørelære på skolen, og er enig med DonnaLee her. Å lære intervallene grundig først på en systematisk måte, men etterhvert er det mye greiere å ta det på "feelen", hvis du allerede har tingene i hodet da er det liten sjanse for å gjøre feil, vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testa earmaster 4 pro...

For å si det kort og enkelt' date=' jeg skjønte ikke bæret.

Jeg tenkte å øve på å definere akkorden, f.eks. at en lyd spilles av, og da skal jeg høre at det er en C, D, E osv.

Men neida, Perfect 4th og alt det der... Det blir kodespråk for meg...

Noen som kan nevne et program som hjelper meg til å øve på akkurat å høre hvilken akkord det er? Gjerne der jeg kan velge hvilket instrument som spiller av akkorden...

[/quote']

Høres ut for meg som om du vil spille sjakk uten først å lære reglene.

"Perfect 4th" osv. referer til intervaller. Disse må du kunne for å identifisere akkorder.

Jeg har ingen bakgrunn i det, og jeg går ikke på noen form for musikkskole.

Kan noen gi meg et hint om hvordan jeg skal få lært meg disse intervallene som det er snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Faktor 85!

Jeg begynte å lese på den første linken du gav, tremolo.no linken.

Men jeg måtte på en setning jeg ikke forstod helt.

Intervallene kan plasseres i to grupper, rene og store. De rene er: Prim, kvart, kvint og oktav. Disse kan forstørres eller forminskes en halvtone. De store er: Sekund, ters, sekst og septim. Disse kan gjøres små ved å senke en halvtone. Små intervaller kan forminskes, og store kan forstørres.

Hva menes med at de rene kan forstørres eller forminskes en halvtone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vil si at de kan bevege seg en halvtone opp/ned. Eks:

Kvint er et rent intervall. Du kan lage en forminsket kvint ved å senke den en halvtone. da får du forminsket kvint, også kalt b5 eller tritonus. En ren kvint er C - G, forminsket kvint er C - Gb.

Store/små intervaller er for eksempel ters. Du kan ha en liten ters ( C - Eb) eller stor ters (C - E).

alle intervaller som har s i seg (sekund, ters, sekst, septim) er små/store, alle de andre er rene, og kan bli forstørret/forminsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ok. Jeg tror jeg forstår.

Bare for å ta et eksempel, VELDIG uformelt;

Grunnen til at du kan forminske eller forstørre rene intervaller er fordi uansett treffer du en tone(?) som er i C-durskalaen? Om man prøver det samme med de store intervallene treffer man jo en tone som er utenfor skalen, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.