Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tuner


Jens-K

Anbefalte innlegg

Bruker selv TU-2, og er veldig fornøyd med den. Eneste minuset er at den ikke er true bypass, noe som kan være et problem dersom du bruker pedaler som ikke vil har bufret signal før seg. Eller etter seg for den saks skyld.. Selv har jeg relativt moderne pedaler pÃ¥ mitt brett, og kan ikke pÃ¥stÃ¥ at jeg hører noen forskjell om jeg kobler ut de pedalene som ikke er true bypass om jeg bruker korte kabler. Om jeg bruker lange kabler, noe jeg som regel gjør blir behovet for en buffer større.

Skulle jeg valgt en annen tuner enn TU-2 ville det blitt en Korg Pitch Black. Den har fått kjempekritikker, er liten + at den er true bypass. Men! Grunnen til at jeg ikke vil ha den er fordi jeg bruker lange kabler, og er avhengig av en buffer for å "drive" signalet frem til amp'en. Man kan si hva man vil om Boss sine buffere, men mitt poeng er at den funker til det den skal! :)

Har du gamle fuzzpedaler eller andre vintagesaker i signalkjeden din bør du kanskje ta en titt på Pitch Black.

EDIT:

El Roffo beat me! ^_^

Endret av Tom Dooley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du bruke tuneren til? Stemme gitaren? Oppsett av gitar?

Det finnes i hovedsak to typer tunere. Digitale tunere, som f.eks. TU-2, og strobetunere som Peterson Strobostomp.

Digitale tunere er billigere.

Strobetunere er mer nøyaktige, viser forholdet mer presist og er, med Turbo-tuner sitt alternativ, raskere. Velger man Turbo-tuneren har man også en tuner som ikke koster særlig mer enn en digital tuner, men som likevel har alt det positive fra en strobetuner. I tillegg er den ekstremt lettlest.

Jeg synes ikke det er noe stort å tenke på, jeg kan egentlig ikke skjønne hvorfor noen vil velge en digital tuner fremfor en strobetuner. Særlig ikke når prisen på en ekte strobetuner er bare noen hundrelapper mer enn for en digital tuner.

Bakdelen er at det enda ikke finnes noen forhandler for Turbo-tuneren i Norge, som jeg vet om. Den må derfor bestilles fra USA, link til hjemmeside finner du i min signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som den tosk eg er, må eg berre spørre: kva meinast med true bypass?

True bypass betyr at når pedalen er skrudd av, så går signalet utenom effekten, slik at det ikke blir noen endring i lyden. Det motsatte av True Bypass er "Buffered Bypass", altså at pedalen har en buffer ved input og en ved output. Jeg er ingen elektriker, men en buffer er en liten krets som skal drive signalet gjennom lange kabler og pedalbrett (for de som ikke visste det). Desse bufferene kan endre lyden fra gitaren din. Boss, Digitech og Ibanez pedaler er gode eksempler på pedaler med buffere. Pete Cornish (en veldig flink britisk pedalbygger) bruker også buffere I pedalene sine, men de er av god kvalitet, i motsetning til Boss sine masseproduserte Buffere fra Taiwan.

Du kan påvise om en pedal har buffere, men du kan egentlig ikke påvise om en pedal har true bypass på noen annen måte enn å følge ledningene som går fra input og se om de går innom effekt kretsen før de når output jacken. Å påvise om en pedal har buffer er bare å koble fra strømmen til pedalen og se om du fortsatt har lyd i forsterkeren. Buffere trenger nemlig strøm for å drive signalet gjennom.

Det finnes andre typer bypass og, jeg vet hvertfall om "Mekanisk Bypass" og at Marshall pedaler har "Passive Bypass". De vil nok kanskje "farge lyden" din når de er av, men det kan hende signalet går gjennom pedalen selv om du kobler fra strømmen.

Trikset er å ikke henge seg helt opp i det med at det bare er true bypass som får lyden gjennom uten strøm, for det er det ikke.

Håper det var til å forstå :) (forresten, jeg vet ikke hvordan man skal skrive ordet "Buffer" på norsk :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.