Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

To kabinett med forskjellig ohm, serie eller paralell?


Wylde Thing

Anbefalte innlegg

Vel vel vel. nå ha r jeg altsÃ¥ ordnet meg slik at jeg har tre stk kabinett,

et Engl vinklet 4x12"med 4 stk Swamp thang. koblet i 8 ohm.

et Marshall vintage 4x12" med 4 stk v30. dette har to inn ganger, der den ene er 4, ohm, og den andre er 16 ohm, når begge inngangene benyttes kan det settes i stereo og ha 2x 8 ohm.

også har jeg et 5150 kabinett (kjøpt av tomsti) dette har kun en inngang, og her står det ikke hvor mange ohm, gjetter på 16 ohm, siden det er det som står på hjemmesidene.

Som forsterkere har jeg en JCM 800 50w marshall som bare virker med bryteren på 4 eller 8 ohms stilling.

og en 5150 II med alt i orden. denne har for de som ikke vet det en bryter for 4, 8 og 16 ohm bak på . og to utganger.

MEN så kommer problestillingen, hvordan fungerer det når jeg skal bruke begge utgangene på toppen? tar et eksempel på f.eks et kab med og et med 8. blir kabinettene koblet i paralell? (4+8= 3) eller serie (4+8=12) eller legger man de sammen og deler på to? (4+8/2=6). jeg antar paralell men aner ikke.

Ønsker et langt og godt forklarende svar av en som kan dette, helst ikke antagelser. regner ikke med at kabinettet kan ødelegges av feilkobling men er mer redd for toppen.

håper jeg klarte å formulere meg rett her nå.

aller helst vil jeg bruke jcm en med engl kabinettet som half stack og så 5150 en med full stack med marshall vintage(4 eller 16 ohm) OG 5150 kab (16 ohm?)

og til slutt, noen som VET hvilke elementer som sitter i 5150 kabinettet og hvilken ohm hvert element har?

takker for alle svar! :rolleyes:

sitter antakeligvis de samme som i 6505 og det er Sheffield® 1200 12 inch speakers ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.