Web Analytics
Jump to content

To kabinett med forskjellig ohm, serie eller paralell?


Wylde Thing
 Share

Recommended Posts

Vel vel vel. nå ha r jeg altsÃ¥ ordnet meg slik at jeg har tre stk kabinett,

et Engl vinklet 4x12"med 4 stk Swamp thang. koblet i 8 ohm.

et Marshall vintage 4x12" med 4 stk v30. dette har to inn ganger, der den ene er 4, ohm, og den andre er 16 ohm, når begge inngangene benyttes kan det settes i stereo og ha 2x 8 ohm.

også har jeg et 5150 kabinett (kjøpt av tomsti) dette har kun en inngang, og her står det ikke hvor mange ohm, gjetter på 16 ohm, siden det er det som står på hjemmesidene.

Som forsterkere har jeg en JCM 800 50w marshall som bare virker med bryteren på 4 eller 8 ohms stilling.

og en 5150 II med alt i orden. denne har for de som ikke vet det en bryter for 4, 8 og 16 ohm bak på . og to utganger.

MEN så kommer problestillingen, hvordan fungerer det når jeg skal bruke begge utgangene på toppen? tar et eksempel på f.eks et kab med og et med 8. blir kabinettene koblet i paralell? (4+8= 3) eller serie (4+8=12) eller legger man de sammen og deler på to? (4+8/2=6). jeg antar paralell men aner ikke.

Ønsker et langt og godt forklarende svar av en som kan dette, helst ikke antagelser. regner ikke med at kabinettet kan ødelegges av feilkobling men er mer redd for toppen.

håper jeg klarte å formulere meg rett her nå.

aller helst vil jeg bruke jcm en med engl kabinettet som half stack og så 5150 en med full stack med marshall vintage(4 eller 16 ohm) OG 5150 kab (16 ohm?)

og til slutt, noen som VET hvilke elementer som sitter i 5150 kabinettet og hvilken ohm hvert element har?

takker for alle svar! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Om du seriekobler motstander (resistorer, spoler, osv) må du addere (+) ohm. Når du paralellkobler vil du ha like under 50% av ohmverdien delt på 2. Jeg ville paralellkoblet, men passet på at ohm'en ikke ble under det amp'en klarer å spille.

okei, leste HELE nå. Hvilken amp vil du bruke? Vil du bruke en amp i stereo? Vil du bruke 2 amper på 1 kab?

Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til her

Edited by kristoffereide
Link to comment
Share on other sites

Om du seriekobler motstander (resistorer, spoler, osv) må du addere (+) ohm. NÃ¥r du paralellkobler vil du ha like under 50% av ohmverdien delt pÃ¥ 2. Jeg ville paralellkoblet, men passet pÃ¥ at ohm'en ikke ble under det amp'en klarer Ã¥ spille.

Say what?? :blink: Skjønte ikke helt det regnestykket ditt der. Er ingen selvfølge at du vil få en total motstand som er rett under 50 % av motstandsverdiene addert, ved paralell-kobling. :P

Kjør begge kabinettene med 16-ohm last på 5150'en. Vil tro at (obs, obs, spekulasjon) du da kobler dem begge inn i de to tilsvarende 16-ohms uttakene bak på 5150'en. Ikke sikker på dette, da jeg ikke aner åssen utgangene er kobla på en 5150.

JCM'en kjører du selvsagt på 8 ohm. Vil vel forsåvidt ikke skade ampen å ha en last på 8 ohm i 4-ohms uttaket, men du setter selvfølgelig likt i likt når du har mulighet.

Hvis du kjører en rørforsterker med lavere last enn uttaket er beregnet for (f. eks et 8-ohm kab på 16-ohm uttak), så kan saker og ting gå rett til skogs. Som sagt, den andre veien går greit. Da overbelaster du ikke ampen din. Jeg har selv kjørt 16 ohms kab på 8 ohms uttak over ihvertfall ett år, og det fungerte utmerket :)

Edited by Tommy
Link to comment
Share on other sites

På topper med flere utganger til kabinetter står det vanligvis spesifisert i manualen hvordan utgangene er koblet. Jeg ser for meg at du skal koble toppen til to kabinetter vha. to jacker som hver går fra toppen til hvert kabinett, og ikke fra topp til kabinett videre til kabinett.

Slik det da fungerer: er utgangene parallellkoblet, så vil to kabinetter på 8 ohm gi en total motstand på 4 ohm, og bryteren må stå i posisjon 4 ohm. To kabinetter på 16 ohm gir 8 ohm, og bryteren må stå på 8 ohm.

Er de seriekoblet: to kabinetter på 8 ohm gir 16 ohm, og to kabinetter på 4 ohm gir 8 ohm. Bryteren stilles deretter. Hvis du skal kombinere 4 og 8 ohm ville jeg valgt 8 ohm på en seriekoblet forsterker. Parallellkoblet vil du få ca 6, og 4 ohms utgangen bør klare det fint.

Forsterkere vil variere litt her

Eksempler fra virkeligheten og hvor forvirrende den kan være: Elmwooden min kan på 4 ohms instillingen drive enten 1x 4 ohm eller 2x 8ohm osv. Crate bluevoodooen derimot, vil at du skal sette velgeren på total motstand når man summerer, altså vil 2x 8ohm høyttalere kreve velgeren på 16 ohm.

Forsterkere er ikke så nazi på impedans som mange tror. Prøv med et ohmmeter, mål 16 ohms kabinettet ditt. Måler det 12,5? Jøss. Men motstanden stiger når forsterkeren begynner å pumpe ut effekt, og vil svinge litt.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg er så fryktelig snill har jeg vært inne på peavey sine nettsider og funnet manualen til 5150. Utgangene er parallellkoblet, slik at 2x 8 ohm krever at bryteren står på 4 ohm.

Ofte kan du identifisere om forsterkerutgangene er serie- eller parallellkoblet ved at det står "USE FIRST" på den ene utgangen. De er i tilfelle seriekoblet

Link to comment
Share on other sites

Say what?? :blink: Skjønte ikke helt det regnestykket ditt der. Er ingen selvfølge at du vil fÃ¥ en total motstand som er rett under 50 % av motstandsverdiene addert, ved paralell-kobling. :P

JO! Med mindre du har et kabinett med elementer med ulik motstand, så vil du få en total motstand som er like under 50%.

Ved paralellkobling vil "Rtot" (totalresistans) bestandig bli mindre enn laveste ohm-verdi

Link to comment
Share on other sites

Høyttalerutgangene på en forsterker er alltid koblet i parallel. Så det blir som han sa over. Har du to 16 ohms kasser blir det 8 ohm på forsterkeren. Har du to 8 ohms kasser blir det 4 ohm. Blande kasser med forskjellig ohm er ingen god ide.

Sett Marshallen 8 ohm og sett den på marshall kassa. Sett 5150 toppen på 8 ohm og sett den på 5150 kassa. kobl gitar til begge to. Skru alt på fullt og dra back in black. Lim på tapeten igjen.

Link to comment
Share on other sites

Ved parallellkobling av motstander (eller høyttalere) blir regnestykket:

1/R1 + 1/R2 = 1/Rtot

Så ett 4 ohms kab. og ett 8 ohms kab. blir:

1/4 + 1/8 = 1/Rtot

0.25 + 0.125 = 1/0.375 = 2.666667 ohm

Men jeg ville nok gjort som Gluke sier, ett kabinett på hver forsterker og skru godt opp.

Edited by el_roffo
Link to comment
Share on other sites

JO! Med mindre du har et kabinett med elementer med ulik motstand, så vil du fÃ¥ en total motstand som er like under 50%.

Ved paralellkobling vil "Rtot" (totalresistans) bestandig bli mindre enn laveste ohm-verdi

My bad, trodde du mente at det gjaldt generell parallell-kobling, uansett verdi på motstander :) Helt riktig det med Rtot ;)

Link to comment
Share on other sites

håper jeg klarte å formulere meg rett her nå.

aller helst vil jeg bruke jcm en med engl kabinettet som half stack og så 5150 en med full stack med marshall vintage(4 eller 16 ohm) OG 5150 kab (16 ohm?)

Siden begge kabinettene du skal koble på 5150'en er 16ohm. Så ville jeg koblet de på hver sin utgang og satt forsterkeren til 8 ohm.

Link to comment
Share on other sites

På topper med flere utganger til kabinetter står det vanligvis spesifisert i manualen hvordan utgangene er koblet. Jeg ser for meg at du skal koble toppen til to kabinetter vha. to jacker som hver går fra toppen til hvert kabinett, og ikke fra topp til kabinett videre til kabinett.

Slik det da fungerer: er utgangene parallellkoblet, så vil to kabinetter på 8 ohm gi en total motstand på 4 ohm, og bryteren må stå i posisjon 4 ohm. To kabinetter på 16 ohm gir 8 ohm, og bryteren må stå på 8 ohm.

Er de seriekoblet: to kabinetter på 8 ohm gir 16 ohm, og to kabinetter på 4 ohm gir 8 ohm. Bryteren stilles deretter. Hvis du skal kombinere 4 og 8 ohm ville jeg valgt 8 ohm på en seriekoblet forsterker. Parallellkoblet vil du få ca 6, og 4 ohms utgangen bør klare det fint.

Forsterkere vil variere litt her

Eksempler fra virkeligheten og hvor forvirrende den kan være: Elmwooden min kan på 4 ohms instillingen drive enten 1x 4 ohm eller 2x 8ohm osv. Crate bluevoodooen derimot, vil at du skal sette velgeren på total motstand når man summerer, altså vil 2x 8ohm høyttalere kreve velgeren på 16 ohm.

Forsterkere er ikke så nazi på impedans som mange tror. Prøv med et ohmmeter, mål 16 ohms kabinettet ditt. Måler det 12,5? Jøss. Men motstanden stiger når forsterkeren begynner å pumpe ut effekt, og vil svinge litt.

Takk og takk for godt svar. det var mest om utgangene var paralellkoblet eller seriekoblet jeg lurte på. og hva bryteren bakpå skulle stå på i de forskjellige tilfellene.

hvordan jeg skal regne ut motstander i serie eller paralelltrodde jeg det kom frem av innlegget mitt at jeg kunne, men takk for oppfriskning. hehe.

hvis jeg blander et med 8 ohm og et med 4 så vil den største ulempen være at den med lavest motstand vil få myyyye høyere lyd eller?

og deformed, når jeg først har deg her, hvor mye har jeg å hente på å skifte ut 0,5 kvadrats ledningene inni kabinettene med tjukkere? har det noe for seg? I tillegg, får jeg bedre lyd av å dempe kabinettene med noe dempemateriale inni? I stereohøytalerene mine f.eks så skal det jo være så dempet som bare mulig. for lav resonans, har dette mye å si i et gitarkab?

Og det med at man bare måler 12,5 ohm når høytarene er ubelastet er pga av at den er en spole, og spolen endrer impedans etter hvilken frekvens den mottar spenning i. derfor er det ikke så godt å ohme et kab får å se, ( men man får jo en antydning da. )

edit. for de som lurer så skal jeg ha forsterkerne i to forskjellige øvingslokaler....

Edited by Wylde Thing
Link to comment
Share on other sites

I teorien tjener man ikke så mye på å oppgradere kablene inni kassa, da jacken uansett blir flaskehalsen. Jeg bruker 1,5 kvadrat i mine kasser fordi ledningene er mer robuste, lettere å jobbe med og "føles" bedre. Har du amp og kabinett med speakon tjener man mer.

En dempet kasse låter bedre i mine ører. Mange av de serieproduserte kabinettene jeg har dissekert har hatt tynne bakplater i spon. Det kan låte litt hult, mens en dempet kasse låter fyldigere (og som chili på kjedelig mat dekker det over mangler i materialet på kassa). Du slipper jaffal mange av frekvensene som ikke burde være der, men hva som faktisk bør og ikke bør være der er jo svært subjektivt, så... Skru ut et element, dytt inn noe glava og se om du liker det. Hvis du vil dempe bare litt kan det være en idé å kle kun bakplata med karosseridempematter.

Og Gluke: nei, forsterkerutganger er ikke alltid parallellkoblet.

Link to comment
Share on other sites

Eksempler fra virkeligheten og hvor forvirrende den kan være: Elmwooden min kan pÃ¥ 4 ohms instillingen drive enten 1x 4 ohm eller 2x 8ohm osv. Crate bluevoodooen derimot, vil at du skal sette velgeren pÃ¥ total motstand nÃ¥r man summerer, altsÃ¥ vil 2x 8ohm høyttalere kreve velgeren pÃ¥ 16 ohm.

Har også en 3100, men har til nå bare brukt ett kabinett på den. Så hvis jeg skal ha f.eks to 8ohms kabinett må jeg ha 16ohm på forsterkeren?

Regnet med at den var "som andre" forsterkere og ville stå på 4ohm med to 8ohms kabinett. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.