Web Analytics
Jump to content

Akkord Stash


Nilsefix

Recommended Posts

Hey ho!

I det siste har jeg kommet på at jeg såvel som så mange andre gitarister og andre musikere har hoppa litt over akkord-lære og det å kunne mange akkorder osv osv .. Jeg henger lissom ikke helt på greip der i gården. Blitt litt mye soloing ;)

Er lissom sånn at jeg ikke vet hva som passer over hvem akkorder , og er ikke så veldig kjent med de litt mer ukjente akkordtypene på gitar.. :oops: vet detta er jævli dumt , men har lissom ikke tenkt så mye på det før nå ..

Så , hvordan skal jeg få satt meg ned å begynt seriøs akkord øving for å få total oversikt av alt med omvendinger og akkorder og hva som passer over dem og moder osv osvosv?

Vanskelig å ikke dra på litt solo isteden lissom ;)

Noen som har no tips på låter osv ?

Satser lissom bare mer og mer på detta med musikk , så da må jeg på en måte kunne litt sånn .. trenger også litt info på dette med å lage akkord rekker , for det kan jeg egentlig ganske lite om .. iallefall teoretisk ..

Takker og dukker , gakker og bukker!

Nilsefix

Link to comment
Share on other sites

Har et godt tips. Steve Morse.

Jeg synes selv det er veldig stor hjelp å kunne notene over hele gitaren. Når jeg vet hvilke toner det er i akkordene går det veldig greit å finne dem. Selv om noen uvanlige akkorder kan ta litt tid.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting du kan gjøre er å bruke de åpne D/F#, F og A formasjonene nedover på halsen. Da får du lett litt flere variasjoner enn åpne og 5 og 6 strengs barre chords.

Link to comment
Share on other sites

hva med å 'lage' endel sære akkorder selv.. (dvs. at du tar en akkord og bytter litt på note rekkefølgen og legger til en ektra note her og der(f.eks- en sekser, en nier osv)..) vet ikke om du forstår hva jeg mener... er liksom litt lettere å vise en å forklare.. og gidder ikke å lage tabs nå...

er egentlig det samme prinsippet som å bryte opp akkorder...

Link to comment
Share on other sites

Akkordrekker. Info om slike skal jeg komme med senere i dag. Kvintsirkelen gir deg mye informasjon om hvilke akkorder som passer sammen med hvilke.

"Enkelttonebaserte" akkordrekker kan jeg også skrive litt om. Det er ikke noe jeg har lært, men en liten teori jeg har tenkt litt over. Det finnes helt sikkert en teori som er lik. Skal se på saken i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Kan kvintsirkelen osv osv .. går tross alt musikk ..

Men greia er at jeg klarer ikke å tenke på sånne ting når jeg spiller ..

er jo egentlig det som tråden er om .. ikke nødvendigvis så mye i teorien jeg lurer på . bortsett fra akkord rekker

jeg må bare begynne å gidde å lære meg det her på gitar.. og det har jeg ikke motivasjon til ..:P tips?

Takk for svar forresten :D

Nilsefix

Link to comment
Share on other sites

Et kort tips sånn fort og gæli innimellom gressklipping og hekktrimming:

Sjekk hvilke toner som er felles for de forskjellige akkordene. Og bruk dette aktivt. Skaper stemning. Og lær deg til å tenke at du spiller MOT neste akkord liksom. Vanskelig å forklare. Sjekk litt jazzteori, for der tanker man veldig slik. Og viderefør dette inn i spillingen din

Sånn...tilbake til hekken :)

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med akkordrekker? er det foreksempel

C F G?

på engelsk heter det chordprogressions...

Kan sikkert si litt om det, selvom Nilsefix kanskje kan det ettersom han går musikk.

Sentralt for å kunne snakke generelt om akkorder er å gi en akkord et nummer basert på funksjonen den har i en bestemt skala.

Ofte deles akkordene fra skalaer inn i to grupper: spenning og avløsning.

Jeg er ikke helt stø på den, men det er kanskje noe som er verdt å skjekke ut :) (gjerne gi en link her og :P)

Diaktonisk akkordskala, benevnet med romertall med Cdur som eksempel



C Dm Em  F  G Am Hdim

I ii iii IV V vi vii*

(små i'er betyr moll akkorder, * betyr forminsket kvint)

I-IV-V i Cdur er C F G

Hvis en vil ha samme akkordrekke i en annen dur, er det bare å kunne akkordskalaen for den tonearten og bruke de nye akkordene (i Fdur:F-Hb-C)

I-IV-V-I er den vanligste innen pop.

ii7 - IVmaj7 - V7 - Imaj7 er en klassiker innen jazz. (7 tallene er for hvilken type septim, les om firklanger et annet sted, hører ikke hjemme her :P)

ganske nyttig for å kommunisere akkordrekker med andre musikere.

for mer info:

http://www.google.com/search?q=common+chor...rd+progressions

Håper det hjalp litt på vei, om ikke Nilsefix, så ihvertfall noen andre...

Link to comment
Share on other sites

Kan du kvintsirkelen så godt som det jeg tenker på, så er det ikke noe problem, men ikke mange som kan ta den helt ut på sparket.

Eksempel. Kjekt med en kvintsirkel i nærheten

Tonika Subdominant Dominant.

Parallellakkorder. C - am. F - dm, G - em.

I kvintsirkelen er alle disse i nærheten av hverandre.

I tillegg kan du bruke treklanger som en del av firklanger. Cmaj7 - em#5 - G13 - Aadd9. Trekkspillsider er faktisk veldig gode på slike oversikter hvis du ikke vil tenke alt for mye selv.

Det samme kan du også gjøre med parallellakkordene.

Jazzgutter som Joe Pass er flinke til å bruke slike substituttakkorder. Sikkert mer Mute sitt område, jazz... ;)

Skal se om jeg finner en trekkspillside med akkorder.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Det er et flott alternativ. Jeg liker den. 
    • Hei.  Har en kawai patent 34-4127 kjøpt tidlig 60 tallet. Noen som har kjenskap til denne evnt hva den røft kan være verd? Har en del hakk og skavanker.
    • Den Line 6 boksen bruker 2.4 ghz digital overføring. Det vil si at den bruker wifi teknologi for å overføre. Når publikum kommer så blir det mer trafikk og vanskeligere for mottakeren å finne ditt signal (mange konkurrenter)    i korte trekk vil signalet være bra på lydsjekk og få problemer når publikum kommer. Du kan forsøke å bruke squelsh funksjonen også det å være nærmere mottakeren. Du kan også prøve å plassere den litt unna wifi routere etc. Men har den samme boksen selv. Og kan meddele de samme utfordringene du beskriver. Synd. På den positive siden så funker den ganske så bra på bygda. Helt til publikum kommer… om andre har løsninger vil jeg gjerne høre!    
    • Jeg har problemer med min Line 6 Relay G70 live. Den har fungert bra i mange år, men det har blitt mer ustabilt de siste årene. Til info så bruker de andre i bandet G30 fra Line 6. På soundchecks så funker alt fint. Jeg kan gå rundt hele scenen og mister ikke lyden. Men under konserten, med folk (og mobiltelefoner) i salen, så kan jeg knapt bevege meg bort fra mottakeren uten av jeg mister signalet.. Er det noe jeg kan gjøre for å løse dette eller er hele oppsettet utdatert? Det merkelige er riktignok at G30, som er en dårligere og eldre modell, funker helt fint for de andre i bandet.. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.