Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner tips ?


Archangel

Anbefalte innlegg

Skal begynne aa spille i sommer , jeg lurer litt paa hva jeg boer begynne med : akkorder eller tabs ( som er bra da )

Noen sa at akkorder dersom jeg spiller med og ikke " lead " eller synger da mente han jeg skulle begynne med tabs ?

Andre tips mottas ogsaa med takk da :D

Er Lillebjoern Nilsen`s " Gitarbok " bra , har sett endel referanser til den paa nettet , noen som har den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begynn med begge deler :)

er hvertfall slik jeg har gjort det...

Hvis du skal spille solo og slikt er det vel greit med tabs ja, men hvis du bare skal kompe er det vel fint med akkorder, men jeg ville gått for begge, så blir du mer allsidig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen er det ikke så veldig viktig hva du spiller, bare spill mye. Det viktigste i første omgang er å bygge opp moderat styrke i fingrene og det får du samme hva du spiller. For å holde motivasjonen oppe er det best å spille musikk du liker godt.. (sier seg vel sjøl)

Når jeg begynte å spille syntes jeg det var lettere med tynne strenger. For meg var det riktig å spille en stund med .008 strenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som e viktig. Ikkje fokuser så mye på fart, den kommer etterhvert. Fokuser heller på å få gode reine toner. Ellers som nevnt ovenfor, både akkorder og tab/noter e lurt å fokusere på. Noter e kanskje litt vanskeligere en tab, men tror det kan lønne seg (selv om eg ikkje begynte med det, og ikkje kan det flytende no) Bare pass på at stresset med å lære noter tar bort spillegleden, då e det bedre å fokusere på det enkle tab systemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner mange som har begynt med gitar og noter. Har rett og slett gitt opp fordi de ble lei all teorien og stresset. De var interesert i å lære å spille, ikkje å kunne noter, og de trodde noter var eneste måten man kunne skrive ned musikk på. Når du begynner å spille tror eg det e veldig viktig å merke litt framgang, og man bør kanskje fokusere på å spille, istedenfor all teorien. Også om man finner ut at noter e noe man kan være interesert i å lære seinere, så lære seg noter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nilsens gitarbok fungerer kun hvis du liker den slags musikk. De fleste som begynner å spille gitar liker kanskje en annen type musikk.

Finn en annen som spiller gitar som har samme musikksmak som deg. Lær deg sanger som du synes er bra!

En ting til: straks du har lært deg å stemme gitaren bør du begynne å lage sanger selv. Når du ennå ikke har blitt en teknisk flinkis-gitarist så har du ikke så mange nykker, du vet ikke hva som er klisjeer etc. Dette kan gjøre deg til en kreativ gitarist.

Den dagen du begynner å nynne på noe du har laget selv så er du i gang. Når du nynner på et Nirvana-riff du nettopp har lært deg på gitar så kan du jo alltids sett på plata, men med dine egne låter er det ikke slik. Du kan aldri sette på plata!!

Lykke til, og hold deg på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig din mening det perottol, Nilsen's er for å komme igang og lære seg hvordan man bygger opp sanger enkelt og greit, du behøver ikke å like "tanta til beate" for å bruke den boka !

Hvis du er nybegynner så er det klokt å begynne med denslags !

..ellers enig i det du skriver !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at læreprosessen skal være morsom. Jeg for mitt vedkommende liker nilsens viser, men når man er 15 år og full av kviser så er det ikke sikkert du liker slikt.

Etter å ha spilt gitar i 15 år så er jeg fortsatt i en læringsprosess. Jeg lærer ennå, og hvis læringsprosessen ikke er morsom, ja da slutter jeg på flekken.

Det er når man har det morsomt at man lærer.

...men for all del, ingenting stygt om Nilsens gettarbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det e viktig som fyren over sier. Lag sanger i haugetall så fort du kan. Trenger ikkje nødvendigvis være gode sanger, det kommer etterhvert. Bruke det lille du kan selv om det ikkje e så mye. Vil sikkert komme til nytte seinere i gitarlivet (snakker med litt dobbeltmoral for drev/driver aldri på med sånt sjølv, selv om eg vet eg burde :oops: =

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.