Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sliter med rytme


Jetrotuhl

Anbefalte innlegg

Hei

Har prøvd Ã¥ lære meg gitar nÃ¥ i 2 Ã¥r, uten noe særlig suksess, har vel egentlig møtt for mye motvind pÃ¥ veien og stoppet opp pga det.

Men nå har jeg kjøpt meg en ordentlig Morgan stålstrengsgitar som føles god å spille på. Jobber også offshore og her har vi fått oppgradert musikkrommet kraftig med ordentlig pa anlegg, et seriøst mikse bor trommesett amerikanske stratocastere osv, så det hjelper jo litt på viljen :)

Så langt jeg er kommet i dag så klarer jeg å spille de grunnleggende chordsa, klarer også å spille noe barre grep, men dette kan finslipes ganske kraftig :P

Eneste jeg sliter med nå er rytme, øver meg på enkle sanger som jeg er trygge på når det gjelder grep, men klarer liksom ikke å få det til å stemme, eneste jeg alltid faller tilbake på er en slags vispekomp, kjenner meg liksom ikke igjen i sangen.

Har prøvd å søke opp tråder fra tidligere og blitt klokere på det, men ville bare høre for å se om kanskje det kan dukke opp andre tips.

Hørte forresten man kan bruke metronom når det angår rytme, var såvidt inne på en å kikket, men blei ikke veldig klok på hva det var for noe :P

Alle tips mottas med takknemlighet :)

mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er stort sett en copy-paste fra et annet innlegg...

Når vi snakker rytme snakker vi ofte om takter. En 4/4 takt (dette er klart det vanligste en kommer over) bestÃ¥r av 1 helnoteslag 2 halvnoteslag 4 firedelsslag 8 Ã¥ttendedelsslag 16 sekstendelsslag osv. Det er noksÃ¥ logisk. Noe av det som gjør deg klart mest bevisst pÃ¥ hvor du er hen i rytmen er Ã¥ alltid vite hvor 1'ern er. AltsÃ¥ det første slaget i takta. Det finnes mange navn pÃ¥ slagene, dette er de jeg har lært (dvs. ikke alle vil ha nøyaktig samme navn pÃ¥ det). Dette er 1takt delt opp i firedels slag [1 2 3 4] Det er navnene pÃ¥ slangene. 1takt delt opp i Ã¥ttendedelsslag [1 Ã¥ 2 Ã¥ 3 Ã¥ 4 Ã¥] og delt opp i 16delsslag [1 og Ã¥ sÃ¥ 2 og Ã¥ sÃ¥ 3 og Ã¥ sÃ¥ 4 og Ã¥ sÃ¥]. Takten er akkurat like lang uansett hva du spiller i den, slagene gÃ¥r pÃ¥ hvor mye tid det er i mellom.

HÃ¥per det forklarer litt hva rytme er.

Når det gjelder å lære og spille en rytme bruker jeg disse metodene.

- synge rytmen (både med tullballord, men også med (f. eks) 1 å å 4 , altså synge slagene)

- klappe rytmen, evt tromme på låra. Det hjelper utrolig.

- Spille rytmen på gitaren mens du demper venstrehånda.

Så looper man de vansklige partiene. Så mitt tips; finn en rytme som passer ditt vansklighetsnivå og en akkordprogresjon, altså en liten utfordring, sett på metronomen, og gå gjennom alle de tre metodene å øve inn rytmen på. Til slutt spill og bli bedre.

En annen ting som er viktig å lære seg (som er helt basic) er å skille venstre og høyere arm/fingre. Det å kunne trampe stødig over masse forskjellige rytmer som ikke samsvarer med pulsen du holder, uten å skli over i de non-samsvarte rytmene er også en god øvelse.

Litt av poenget er at armen din gjør ikke som du vil før hjernen din forstår hva den må gjøre. En må forstå rytmen før man kan spille den. Så ved å synge og klappe rytmen øker du forståelsen før du begynner å hamre løs på gitaren. Fint at du tar tak i det, jeg vet jeg var svært lite rytmisk før (sliter fortsatt med det), og var egentlig ikke så klar over det. Så kudos ;)

Dette ble litt hulter til bulter, men håper du får noe ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et utfyllende og godt svar, nå har jeg litt Ã¥ ta for meg videre :)

Men en ting, ossen bruker jeg en metronom? Til å holde en fast rytme?

Noen tips her?

mvh Lars

Stiller den inn på ønsket tempo, og setter igang.

Du kan også spille sammen med låter fra cd/mp3. Da hører du fort om du blir liggende etter, eller raser i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på de første videoene til denne fyren http://www.youtube.com/user/robbourassaguitarist . Vet ikke hvor populært det er Ã¥ vise til youtube-videoer her, men denne fyren er profesjonell gitarist og det vises ganske tydelig. Pointet med videoene er at han lærer deg veldig mye av det grunnleggende med gitarspill, akkorder, teknikk, fingerplassering, rytme, metronom-bruk, etc. Jeg har plukket opp mye fra fyren, selv om jeg i hovedsak er selvlært til nÃ¥ i fra tablatur, etc. Jeg mener det er noe av det bedre du finner pÃ¥ tuben, sÃ¥ er det opp til folk selv Ã¥ velge om de vil tro pÃ¥ det fyren gjør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kom på en ting som virker alt for enkelt men faktisk har sinn effekt. Hvis man setter seg litt godt utpÃ¥ stolen med strak rygg, da blir man ofte mye mer med :P at man fÃ¥r litt mer drive i spillet. Ligge i sofaen og spille blir skjeldent tight ;) Men det Ã¥ konsekvent sitte helt utpÃ¥ stolkanten og beina godt planta pÃ¥ gulvet og en fot som aldri stopper Ã¥ trampe takta gjør utrolig forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.