Web Analytics
Jump to content

Hals Justering?. For minst mulig streng skurring?


Tordenskrald
 Share

Recommended Posts

Hvordan få perfekt bue på halsen,

Når man måler buen med strengen. Og høyden strengen er over 7 bånd. Det er jo det man gjør når man skal justere trussroden, hva gjør du for å få det best mulig.

(jeg har en liten bøy på ca 0.10 streng da man holder inne 1 fret og 17 fret da man ser på 7 bånd e strengen, høyden mellom strengen og 7 båndet.

Hva gjør du? Noen som har kjerringråd eller noe.

Edited by Tordenskrald
Link to comment
Share on other sites

Det du tenker på er at "standard" pÃ¥ Fender og egentlig de fleste bolt-on gitarer er følgende fremgangsmÃ¥te for Ã¥ justere truss rod :

-Sett på en capo på første bånd

-Trykk ned den tykke E strengen på siste bånd (21/22)

-Mål avstanden mellom toppen av åttende bånd og undersiden av strengen til ca 1/4 mm

Poenget er at det ikke eksisterer noen regel for hvor rett halsen skal justeres. Alt avhenger av hvor jevne båndene er, hvor lav strengehøyde du vil ha, hvor mye buzz du tolererer, hva du synes er behagelig osv, osv

Jeg pleier å si at det omtalte mellomrommet mellom toppen av åttende båndet og undersiden av E strengen bør ligge et sted mellom 0,0 (helt rett hals) og 0,5mm

Setup er en kombinasjon av mange faktorer, og man må skjønne at de påvirker hverandre, og at de gir gitaren en annerledes spillefølelse ettersom hvordan man justerer.

På Fender gitarer gjør jeg det omtrent slik :

-Justerer sadlenes individuelle høyde (ta utgangspunkt i gripebrettets radius)

-Justerer halsen nesten helt rett med truss rod

-Finjusterer sadel/bro høyde

-Gir halsen litt mer bue hvis jeg synes det trengs

-Intonerer

-Finjusterer individuell sadelhøyde etter intonasjon

Jeg beklager, men det er ingen enkel oppskrift på å justere en gitar skikkelig. Litt enklere med en Gibson enn en Fender med vintage stol.. da det gir litt færre valg :)

Edit : Det er forøvrig ikke noe forbud mot hjerter i trådlisten slik enkelt ser ut til å tro.. (slettet tråd) Heart away !

Link to comment
Share on other sites

Man kan måle avstanden med en bladsøker, en slik bilmekkere justerte stifter med før. Det er altså en pakke med stølblader i tykkelse fra 00,5-1mm

Slik at, legger du bladene 100 og 020 oppåverandre får du 1,2mm, alltså en nermest perfekt strengehøyde (action) (for de som liker lav action) målt PÅ 14 bånd m. capo på 1'ste bånd.

Fåes i gode isenkram butikker.

Anng. buen på halsen foretrekker jeg å ha ca 0,2mm, målt PÅ 7'de bånd mellom 1'ste og 22'de bånd.

Link to comment
Share on other sites

Personlig så justerer jeg halsen på min LP Standard på feelingen...

Det vil si, jeg senker broen mye, og justerer halsen ganske rett. Så øker jeg høyden på broen og gir halsen den bøyen som trengs. Resultatet man ønsker å komme fram til er altså at man unngår buzzing både på de første fretsene, midt på halsen (fret 7-12) og de siste fretsa... Samtidig som at man ikke har noe buzzing når man spiller åpent selvsagt...

Å justere på "feelingen" og ikke minst lyden er enklere og bedre enn å styre med milimetermål her og der...

Link to comment
Share on other sites

Personlig så justerer jeg halsen på min LP Standard på feelingen...

Å justere på "feelingen" og ikke minst lyden er enklere og bedre enn å styre med milimetermål her og der...

Tja, jeg synes det er greit å ha noe å forholde seg til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.