Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hals Justering?. For minst mulig streng skurring?


Tordenskrald

Anbefalte innlegg

Hvordan få perfekt bue på halsen,

Når man måler buen med strengen. Og høyden strengen er over 7 bånd. Det er jo det man gjør når man skal justere trussroden, hva gjør du for å få det best mulig.

(jeg har en liten bøy på ca 0.10 streng da man holder inne 1 fret og 17 fret da man ser på 7 bånd e strengen, høyden mellom strengen og 7 båndet.

Hva gjør du? Noen som har kjerringråd eller noe.

Endret av Tordenskrald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du tenker på er at "standard" pÃ¥ Fender og egentlig de fleste bolt-on gitarer er følgende fremgangsmÃ¥te for Ã¥ justere truss rod :

-Sett på en capo på første bånd

-Trykk ned den tykke E strengen på siste bånd (21/22)

-Mål avstanden mellom toppen av åttende bånd og undersiden av strengen til ca 1/4 mm

Poenget er at det ikke eksisterer noen regel for hvor rett halsen skal justeres. Alt avhenger av hvor jevne båndene er, hvor lav strengehøyde du vil ha, hvor mye buzz du tolererer, hva du synes er behagelig osv, osv

Jeg pleier å si at det omtalte mellomrommet mellom toppen av åttende båndet og undersiden av E strengen bør ligge et sted mellom 0,0 (helt rett hals) og 0,5mm

Setup er en kombinasjon av mange faktorer, og man må skjønne at de påvirker hverandre, og at de gir gitaren en annerledes spillefølelse ettersom hvordan man justerer.

På Fender gitarer gjør jeg det omtrent slik :

-Justerer sadlenes individuelle høyde (ta utgangspunkt i gripebrettets radius)

-Justerer halsen nesten helt rett med truss rod

-Finjusterer sadel/bro høyde

-Gir halsen litt mer bue hvis jeg synes det trengs

-Intonerer

-Finjusterer individuell sadelhøyde etter intonasjon

Jeg beklager, men det er ingen enkel oppskrift på å justere en gitar skikkelig. Litt enklere med en Gibson enn en Fender med vintage stol.. da det gir litt færre valg :)

Edit : Det er forøvrig ikke noe forbud mot hjerter i trådlisten slik enkelt ser ut til å tro.. (slettet tråd) Heart away !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan måle avstanden med en bladsøker, en slik bilmekkere justerte stifter med før. Det er altså en pakke med stølblader i tykkelse fra 00,5-1mm

Slik at, legger du bladene 100 og 020 oppåverandre får du 1,2mm, alltså en nermest perfekt strengehøyde (action) (for de som liker lav action) målt PÅ 14 bånd m. capo på 1'ste bånd.

Fåes i gode isenkram butikker.

Anng. buen på halsen foretrekker jeg å ha ca 0,2mm, målt PÅ 7'de bånd mellom 1'ste og 22'de bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så justerer jeg halsen på min LP Standard på feelingen...

Det vil si, jeg senker broen mye, og justerer halsen ganske rett. Så øker jeg høyden på broen og gir halsen den bøyen som trengs. Resultatet man ønsker å komme fram til er altså at man unngår buzzing både på de første fretsene, midt på halsen (fret 7-12) og de siste fretsa... Samtidig som at man ikke har noe buzzing når man spiller åpent selvsagt...

Å justere på "feelingen" og ikke minst lyden er enklere og bedre enn å styre med milimetermål her og der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så justerer jeg halsen på min LP Standard på feelingen...

Å justere på "feelingen" og ikke minst lyden er enklere og bedre enn å styre med milimetermål her og der...

Tja, jeg synes det er greit å ha noe å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.