Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Boss GT-tråden


Aspmyra

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Prøv deg frem med litt forskjellige plasseringer og innstillinger, men jeg tar gjerne GTn før input på forsterker for å kunne bruke interne (på GTn) justeringer av volum til å påvirke overdrive-nivået på ampens vreng-kanal, men det kommer an på bruken. Evt kan man også bruke 4-cable method (google it).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boss kaller AC-30-simuleringene på GT-8 for VO Drive, VO Clean og VO Lead.

Les også i manualen her: http://www.roland.com/products/en/_support...811397&dsp=

Nå skal det sies at emulering ikke er det Boss hovedsaklig driver med. Skal du ha lyden av en AC-30 så kjøp deg en AC-30. ;) Skal du ha gode lyder som er anvendelige og gjennomførte, så gå for å bruke effektene, ikke emuleringene. Boss GT-8 er genial til å lage dine egne effekter og custom-pedalbrett med akkurat lyden du vil ha, men ingen emulering kan erstatte en forsterker... Hos Boss er forsterkeren et forventet ekstraledd som de ikke "tar høyde for" å fjerne fra ligningen da nesten ingen profesjonelle musikere gjør det, og den er et verktøy for musikere, ikke et emulerings"leketøy". Line 6 er litt flinkere på emuleringene, men også her blir det rett og slett feil lyd til syvende og sist. I mine øyne er Line 6 mer egnet for øving og emuleringsspilling (gir absolutt en bra lyd og kan gi helt fantastisk resultat live), mens GT-serien er mer et verktøy for å tilpasse lyden du allerede har i en god gitar og en god forsterker, samt gjøre ting du ikke kan gjøre analogt... For å stjele slagordet til Fender amps: Innovate, don´t emulate...

Helt enig ang Boss greiene.

Hadde en BOSS GT10 her og modeleringene i den synnes jeg var labre saker.

Men effektene var av OK kvalitet og bedre enn på PodX3 som låter litt daffere eller tammere (effektene).

Finnes forresten emuleringer som kan erstatte mange forsterkere: Axe-FX :)

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har både en gt-10 og en gt-6. Min erfaring er temmelig lik det som blir beskrevet over her.

emuleringen av overdrive/distortion og amp'er er og blir etterligninger, det blir syntetisk lyd.

Effektene derimot er veldig ålreite, og GT-brettene sin store fordel er jo måten du kan kombinere og tilpasse de på.

Det gjør at du kan gjøre veldig mange ting samtidig på scenen, når brettet er innstilt slik du vil.

med -ett- trykk kan du skru av to effekter, skru på en annen, forandre romklangen og øke gainen til overdrivepedalen (til eksempel)

Den helt store forskjellen mellom gt-10 og gt-6 er vel ikke der, men 10'ern er mer oversiktelig, du har en alternativ-knapp ekstra innenfor samme banken, displayet er større og synes veldig mye bedre i sterkt lys. Det er selvfølgelig mange små forskjeller men 6'ern blir ikke kastet av den grunn.

Jeg bruker en hjemme og en i øvingslokalet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Noen som har gode tips for hvordan innstillinger jeg må bruke for å få til ordentlig shimmer?

Må jeg stille den inn på reverb da?

Hvis du mener "Shimmer" som i effekten The edge gjør tror jeg ikke GT-10 er helt greia.

Basic shimmer is a split signal right after the guitar. One path is the regular guitar path. The other goes into a harmonizer set for an octave up along with a delay. The end of that sends a feedback of part of it back to the start so that continues to cascade upward as it fades. A reverb set to 100% at the end helps to smooth out the sound. A volume pedal in the chain help to blend it in as you play. Edge has his shimmer sent to a separate amp from his main signal.

Heres a few units that will do shimmer.

IPS 33b or DHP 33

Line 6 Verbzilla

Eventide Eclipse

Axe FX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk, nydelig å få så fort og fornuftig svar. ^_^

Jeg har nå lagt inn et bud på en Verbzilla. Viktig pedal med bra effekter.

Men tilbake til Boss GT-8, jeg lurer på om det er en form for trailsovergang fra effektene?

Noe som gjør at de ikke dette ut så plutselig men heller får en myk overgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.