Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Boss GT-tråden


Aspmyra

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 months later...

Han Askret, snakket om at han kunne splitte ut signalet på sin GT-10. Alltså, ikke bare ut h/v stereo, men også forskjellige effekter i de forskjellige utganger (hvis jeg misforstod rett :wacko: ).

Er det da slik at man da kan sende kompressor og OD signalet til input på ampen, og chorous delay og slikt til effekt sløyfa på ampen?

Isåfall er vel dette genialt?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han Askret, snakket om at han kunne splitte ut signalet på sin GT-10. Alltså, ikke bare ut h/v stereo, men også forskjellige effekter i de forskjellige utganger (hvis jeg misforstod rett :wacko: ).

Er det da slik at man da kan sende kompressor og OD signalet til input på ampen, og chorous delay og slikt til effekt sløyfa på ampen?

Isåfall er vel dette genialt?

Det stemmer, men du må bruke 4CM(4 kable method) Se innlegg lengre opp om bossgtcentral sine sider og Primer som ligger der.

Bruker det selv. Virker litt knølete i begynnelsen, men når du har fått satt det opp er det enkelt.

Gjør at du kan sette inn effekter både før og etter pre-ampen i forsterkeren din. F.eks Overdrive før pre-amp og delay i effekt-loopen.

Ligger faktisk noen videoer om dette på youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke så altfor mye om akkurat dette, men les om 4cm (4 cable method) f.eks på Boss GT Central forumet, http://www.bossgtcentral.com/forum/forumdisplay.php?f=157

Men du skal kunne få til noe sånn som du beskriver. Jeg bruker det ikke!

Min GT-10 går alltid rett i input på forsterkeren, spiller alltid lavt hjemme, så da blir det lite vreng i forsterkeren på clean kanalen. Eller jeg putter GT-10 i PA anlegg, og da er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4CM er genialt de gangene man har bruk for det!

Ellers vil jeg komme med et tips til alle som spiller live og vurderer å bruke Boss GT10 (eller tidligere modeller for den saks skyld):

Du har så mange banks at du kan f.eks begynne på user bank 1 til sang nr 1 på konserten. Da har du 4 presets pr bank til forskjellige partier på låta (intro/outro, vers, refreng, solo f.eks) I tillegg har du A/B-channel hvis du trenger det, (så du kan i teorien ha 8 presets pr bank). Jeg bruker ofte A/B til å kjøre to identiske amper (tidligere 2*blues jr) i stereo med forskjellige innstillinger på ampene, eller hvis jeg vil bruke den ene på vers, og den andre på refreng. Da har jeg et eneste trykk på pedalen for å bytte mellom to amper, evt kjøre begge i stereo. Sang nr 2 kan du gjøre det samme med bank nr 2. Slik fortsetter du til du er i mål. Bare å planlegge på forhånd. Neste gang du spiller konsert kan du bare arkivere de gamle lydene på andre bank-nr og skrive ned hvor og hvordan du lagret det. Da kan du alltid finne tilbake til en lyd du var spesielt fornøyd med på en tidligere konsert (og hente den frem igjen), eller endre en lyd du ikke er fornøyd med. Hvis man i tillegg gjør opptak av konsertene sine blir det enda mer nyttig, for da kan du høre enda bedre hvilke endringer du ønsker å gjøre med lyden. Det fjerner en del av problemet med å skru "ca lik" lyd på alle konserter og soundcheck går som en drøm...

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Major big question til dere alle som har veldig god peiling. Jeg har leket meg med min Boss GT-8 en stund nå og synes det er kjempemorro å mekke egne lyder. Alikevell føler jeg det er vanskelig å få den eksakte lyden jeg ønsker og vet ikke helt hva jeg skal putte på osv. Det vil si jeg har nå besilt DVD fra england med forklaring av alle funksjonene på denne prosessoren.

Her er spørsmålet mitt:

På 2:30 denne lyse etterlyden gitaristen får her, hva heter den, hva trenger man for å lage en sånn og er det mulig å få den på en Boss GT-8

(tilnærmet lik)

Normal Feedback på 80% styrke er det nærmeste jeg har kommet

Endret av Aspmyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den har AC30 sim(det har 99.9% av alle modelleringsting)

Tar deg 10sek å finne det ut med google!

Men jeg hadde en GT10 her og låter Vox simuleringa like dårlig som på den er ikke det

noe jeg ville gått for.

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boss kaller AC-30-simuleringene på GT-8 for VO Drive, VO Clean og VO Lead.

Les også i manualen her: http://www.roland.com/products/en/_support...811397&dsp=

Nå skal det sies at emulering ikke er det Boss hovedsaklig driver med. Skal du ha lyden av en AC-30 så kjøp deg en AC-30. ;) Skal du ha gode lyder som er anvendelige og gjennomførte, så gå for å bruke effektene, ikke emuleringene. Boss GT-8 er genial til å lage dine egne effekter og custom-pedalbrett med akkurat lyden du vil ha, men ingen emulering kan erstatte en forsterker... Hos Boss er forsterkeren et forventet ekstraledd som de ikke "tar høyde for" å fjerne fra ligningen da nesten ingen profesjonelle musikere gjør det, og den er et verktøy for musikere, ikke et emulerings"leketøy". Line 6 er litt flinkere på emuleringene, men også her blir det rett og slett feil lyd til syvende og sist. I mine øyne er Line 6 mer egnet for øving og emuleringsspilling (gir absolutt en bra lyd og kan gi helt fantastisk resultat live), mens GT-serien er mer et verktøy for å tilpasse lyden du allerede har i en god gitar og en god forsterker, samt gjøre ting du ikke kan gjøre analogt... For å stjele slagordet til Fender amps: Innovate, don´t emulate...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at Boss GT-8/10 er et bra verktøy for å leke med effekter osv hvis du allerede har en bra grunntone? Jeg har en 5150 som jeg er kjempe fornøyd med, men har bare en Wah Pedal og jeg har lyst til å få tilgang til flere effekter. Og en multieffekt virker interressant, men har hørt at de kan farge lyden unødvenfig mye. Men du synes det funker fett å bruke GT uten noen av amp simuleringene, og heller bruke den til å bygge på den grunntonen jeg har i ampen min?

Endret av Linkage25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du synes det funker fett å bruke GT uten noen av amp simuleringene, og heller bruke den til å bygge på den grunntonen jeg har i ampen min?

Det er sånn jeg bruker den, ja. Forsterkeremuleringer fungerer generellt sett dårlig når du spiller det ut på en forsterker senere (i mine ører). Nesten selvfølgelig at det blir kål når du bruker 2 forskjellige forsterkerlyder som skal blandes. Med GT kan du jo velge om du skal gjøre små endringer som en liten kompressor, klang eller noise gate, eller om du skal kline til og kjøre alt av vreng og effekter gjennom GTen.

Den bruken du beskrev ovenfor er nok nøyaktig da jeg vil anbefale en GT fremfor en POD. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.