Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge 2x 12 kabinett


jonta

Anbefalte innlegg

Egentlig har jeg lenge drømt om en 2x 12 rørcombo (Carvin)

Nå ser jeg det er brukte 12" elementer til salgs her på forumet. Er det ikke bare å ta 20mm spon eller kryssfiner, og lage et åpent kabinett selv? Hvis man har litt redskap fra tidligere snekkerliv. Og kjøpe en rørtopp (nå ble rigtignok den toppen jeg tenkte på, solgt)

Og, hvordan er det med ohm? Er det slik at to 8 ohms elementer drives lett av en 50 watt forsterker, mens to 16 ohm's elementer trenger en 100 watts sterker?

Elementene er: Celestion G12T-75. 16 ohm eller Carvin VL12 Vintage Series 8 ohm,

Og en ting til: disse elementene er de utelukkende gitarelementer eller kan de også brukes i PA? (har en PA høttaler med gåent element) :)

Noen som har peiling???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du trenger nok ikke 100w for å drive 16 ohm elementer. For å se hvor lettdrevne de er ser du på følsomheten til elementene. Det er oppgitt som SPL. Hvis du parallellkobler to elementer på 16 ohm blir totalimpedansen på 8 ohm.

Jeg bygde et lukket/bassrefleks 2x12 kabinett med Eminence Texas Heat 16 i parallell. Driver disse med en hjemmelaget 5-10 W rørforsterker.

De elementene egner seg ikke for PA. Gitarhøyttalere har ganske annerledes respons enn PA-høyttalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om Carvin-elementet. Det Celestion-elementet får vel litt blandede kritikker, men det er vel dette som sitter i mye av nyere Marshall blant annet (mulig jeg tar feil her). Har inntrykk av at de fleste liker V30 bedre enn G12T-75. Sikkert noen her med egne erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Dersom følsomheten på V30 er 3 dB høyere enn G12T-75 vil i såfall dette gi en tilsvarende økning i lydtrykksnivå som en dobling av effekt fra forsterkeren. Hva elementene tåler av effekt er noe helt annet.

Jeg vet ikke hvilke impedanser V30 kommer i, men sikkert 8 og 16 Ohm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Dersom følsomheten pÃ¥ V30 er 3 dB høyere enn G12T-75 vil i sÃ¥fall dette gi en tilsvarende økning i lydtrykksnivÃ¥ som en dobling av effekt fra forsterkeren. Hva elementene tÃ¥ler av effekt er noe helt annet.

Ja, nettopp. I fra "gitarting"-Derfor vil f.eks. et bytte til Celestion Vintage 30 (100dB/W) høyttalere gjøre samme nytten som et bytte av forsterker fra 50w til 100w, hvis du f.eks hadde Celestion G12T75 (97dB/W) opprinnelig. Begge byttene øker lydtrykket med 3dB! :)

Det er vel kanskje derfor han selger disse Celestion elementene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg sterkt på. Har ikke hørt om mange som selger elementer fordi de ikke får nok volum. I gitarverdenen er det jo ofte motsatt, at mange kjører hotplate/powerbrake for å kunne guffe på mer på forsterkeren og få mer vreng fra powerampen.

Sikkert noen her som har en sammenligning av G12T og V30. Ellers bør det være greit å google også ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare litt nermere?

helst ikkje, det tar tid og plass. hehe.

Men noe sånt: Impedanser kan fremstilles geometrisk som rettvinklede trekanter (Fig. 4.5), der R er den horisontale katet (langs abscissen) og XL som den andre kateten, langs ordinatens positive akse. Hypotenusens lengde tilsvarer den numeriske verdi pÃ¥ impedansen; vinkelen mellom R og Z er fasevinkelen . RL-kretser fÃ¥r etter denne overenskomst positiv fasevinkel.

post-1257-1235679888_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.