Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppskryte bassister?


Jørnan

Anbefalte innlegg

Jeg kom over en video av Gene Simmons her om dagen, der han spilte en "solo" på bassen (dvs 1 tone om og om igjen), og jeg kom til Ã¥ tenke pÃ¥ at jeg overhode ikke forstÃ¥r hva folk liker sÃ¥ godt ved han som bassist (hvis han kan kalles det). Er det flere som synes enkelte bassister er oppskrytt og føler at det egentlig bare er gitarister som ikke helt har fÃ¥tt det til og heller spiller bass, og pÃ¥ en eller annen mirakuløs mÃ¥te har blitt kjent?

Nå skal Gene Simmons ha skryt for å være en god låtskriver, showmann og businessmann, men som bassist synes jeg han er fullstendig tragsik :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over en video av Gene Simmons her om dagen, der han spilte en "solo" på bassen (dvs 1 tone om og om igjen), og jeg kom til å tenke på at jeg overhode ikke forstår hva folk liker så godt ved han som bassist (hvis han kan kalles det). Er det flere som synes enkelte bassister er oppskrytt og føler at det egentlig bare er gitarister som ikke helt har fått det til og heller spiller bass, og på en eller annen mirakuløs måte har blitt kjent?

Nå skal Gene Simmons ha skryt for å være en god låtskriver, showmann og businessmann, men som bassist synes jeg han er fullstendig tragsik :(

Fieldy og Cliff Burton.

Selv om jeg likte hva Cliff gjorde, men alle fjortizene er bare "omg omg, Cliff Burton er den beste bassist evah!!1"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Vel, Dette har jeg mine helt klare meninger om, men jeg synes dette er en unødvendig tråd, Vi har egentlig ikke rett til å klage på måten noen velger å uttrykke seg musikalsk.. Vi kan f.eks spørre oss "Hvordan hadde rockeverden sett ut i dag om Gene Simmons IKKE hadde egynt å spille bass?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over en video av Gene Simmons her om dagen, der han spilte en "solo" på bassen (dvs 1 tone om og om igjen), og jeg kom til å tenke på at jeg overhode ikke forstår hva folk liker så godt ved han som bassist (hvis han kan kalles det). Er det flere som synes enkelte bassister er oppskrytt og føler at det egentlig bare er gitarister som ikke helt har fått det til og heller spiller bass, og på en eller annen mirakuløs måte har blitt kjent?

Nå skal Gene Simmons ha skryt for å være en god låtskriver, showmann og businessmann, men som bassist synes jeg han er fullstendig tragsik :(

Å bedømme Gene Simmons ut fra en bass-solo(!) syns jeg blir helt feil. Sier ikke at han er verdens beste bassist, men han har i hvert fall skjønt hva det vil si å spille bass. Hør f.eks. på klassikere som Rock'n'Roll All Nite, I was Made, Gold Gin, Sure Know Something osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man kan si meget om Gene Simmons, men en ting skal mannen ha. Han har laget en masse bass- linjer som er en vesentlig del av sangen, det vil si at man kjenner igjen melodien med en gang, bare hvis bassen spiller. Det liker jeg.

Ellers er "soloene" hans egentlig et godt studium på hva det egentlig går an å slippe unna med. De få gangene jeg spiller, og da en solo, så tror jeg at jeg har holdt på en evighet, og at folk sikkert er lei for lenge siden. Slik er det som oftest ikke, man har bedre tid på seg enn det man tror.

Tviler på at mannen egentlig bryr seg om å være så god på bass, jeg. Det han gjør, funker, eller skal vi heller si funket. Lite nytt der i gården de siste årene, etter det jeg har fått med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Dette har jeg mine helt klare meninger om, men jeg synes dette er en unødvendig trÃ¥d, Vi har egentlig ikke rett til Ã¥ klage pÃ¥ mÃ¥ten noen velger Ã¥ uttrykke seg musikalsk.. Vi kan f.eks spørre oss "Hvordan hadde rockeverden sett ut i dag om Gene Simmons IKKE hadde egynt Ã¥ spille bass?"

Vel, kan ikka akkurat si meg enig i at jeg synes det er en unødvendig tråd :P Det er ikke meningen å lage en henge-ut-bassister-tråd, det jeg tenkte på, er at de fleste av oss som spiller bass har forbilder som spiller bass, og noen ganger tenker jeg at "er jeg helt på tryne, eller er det der rett og slett en dårlig bassist?". Da er det greit å høre om det er flere som er enig i at enkelte bassister ikke er langt nær så gode som mange skal ha det til. Man vil tross alt bli som forbildene, og da er det kjedelig hvis det gjør deg til en dårligere bassist enn du kunne blitt fordi du har misforstått noe av bass spillingen (det var å sette det helt på spissen, men du skjønner hva jeg mener).

Å bedømme Gene Simmons ut fra en bass-solo(!) syns jeg blir helt feil. Sier ikke at han er verdens beste bassist, men han har i hvert fall skjønt hva det vil si å spille bass. Hør f.eks. på klassikere som Rock'n'Roll All Nite, I was Made, Gold Gin, Sure Know Something osv. osv.

Jeg bedømte ikke kun ut ifra den ene bass soloen, det var mer ment som et eksempel på noe av det grusomme han har greid å spille.

Som jeg skrev, så synes jeg at Gene Simmons er en flink låtskriver og han vet hva publikum vil ha. Men gjør det han noe bedre til å spille på selve bassen? En av tingene jeg misliker ved han, er at jeg aldri har sett han spille uten plekter. Til Kiss passer kanskje plekter (selv om jeg tror jeg hadde likt lyden med fingrene bedre), men til andre sanger som ikke er laget av Kiss, og som originalt spilles med fingre, da synes jeg at han kan spille de med fingre (og når han aldri gjør det, så må jeg nesten konkludere med at han enten er elendig eller ikke i det hele tatt kan spille med fingre ... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Da skal jeg bevege meg ut på det Ã¥ si at "Alle bassister som ikke kan spille med plekter suger" :) Nøyaktig samme saken. Jeg er overhodet ikke enig i at du kunne vært en bedre bassist om du ikke hadde det idolet du har. Om du har et ønske om Ã¥ spille slik, sÃ¥ er det fordi du ønsker Ã¥ spille slik.. Om det er slik det skal være, sÃ¥ er Cliff Burton nok den største kilden til alt for mange mindre-enn-middelmÃ¥dig metalbassister :)

Det samme gjelder egentlig for Geddy Lee, Det er så mange som oppgir han som innflytelse for så å spille nærmere Mark Hoppus når du gir de en bass.

Du kan ikke si at noen har misforstått noen somhelst måte å spille bass eller andre musikalske instrumenter, da det er måten de ønsker å uttrykke seg på.. Noen sier at Mark Hoppus har misforstått måten å spille bass på, noen vil si at Geddy Lee og John Entwistle har misforstått måten å spille bass på, noen vil si at Jaco Pastorius misforsto måten en bass skulle spilles på... Forstår du hva jeg vil frem til her? Jeg elsker bassingen til Phil Lynott, Langt i frea komplisert for det meste, men du verden for en låtskriver, tone og karisma!

Det å kalle noen oppskrytt er rettogslett bare arrogant, og vitner om liten musikalsk selvtilit da man må rakke ned på andre. La folk spille som det passer de.

PS,

Gene Simmons er ingen dårlig bassist, Kiss har da bass i lydbildet som fyller ut bunnen? Han gjør jobben sin!

Endret av Thunder Fingers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt liker jeg bedre å snakke om hvilke bassister jeg LIKER :P At noen er oppskrytt er som oftest en svært sÃ¥ subjektiv mening (og ofte er det en grunn til at noen har et godt rykte), og uansett sÃ¥ er det bedre Ã¥ presentere en man liker, enn Ã¥ presentere noen man ikke liker selv engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo tydeligvis mange svar på det spørsmÃ¥let, men trÃ¥dstarter har et klart poeng. Hvis jeg skal vise en video av en dyktig bassist, tror jeg ikke jeg hadde valgt eksemplet jeg har plukket ut. Det finnes mange som er nesten like.

Når det er sagt- fyren har baller. Jeg har gjort mye rart opp i gjennom livet, blant annet spilt bass utkledt som en sennepsflaske (helt sant), spilt på rare instrumenter foran konge og fylkesmann, sunget solo ved mange anledninger, og så videre og så videre, men å stille opp foran folk som har betalt hundrevis av kroner og gjort det der, det hadde jeg rett og slett ikke turt.

Eksempelet er et godt bevis på at "hva som helst går", bare hypen og selvtilliten er høy nok. Nå er det fristende å spore av til diverse "sjendiser", men jeg skal la det være. :)

Det er jo ikke noen bass- solo, slik man kan finne det hos for eksempel Victor Wooten, det er mer en "performance" eller noe. Hvorvidt det er bra eller ikke, er etter min mening vanskelig å bedømme.

Bedømmer man dette som om det skulle være en virituos bass- solo, sier svaret seg selv. Det er det ikke. Det er det sikkert ikke ment som, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

Problemet er at dere føler at dere mÃ¥ sammenligne alt og alle.

Simmons soloen der er jo mer en "freeform art-performance" Se sammenhengen med bevegelser Simmons gjør, og notevalget og når han spiller notene, så har det jo en sammenheng, ser ut som han prøver å gjennskapestemmningen fra en gammel skrekkfilm liksom... Jeg må innrømme hadde jeg vært mer enn lite intressert i Kiss så hadde nok det der vært heftig tøft live, og det er det det der er siktet til, å feede på den elektriske stemningen som allerede er i salen, det er mer en bruk av bassen for lydeffekter, ikke for å imponere noen, det må da dere skjønne etter å ha sett på det der? Å dra den inn i denne sammenhengen er helt feil...

Begynn å se på "soloer" og slikt alene, uten å slenge inn den uendlige trangen til å sammenligne med Victor Wootens siste ronkefest... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drama :ninja:

Synes han Kiss-fyren gjør det greit i forhold til hva Kiss faktisk er, de er der for Ã¥ underholde, ikke for Ã¥ lage bra musikk, for Ã¥ si det veldig generelt (ikke for det, de har et par fengende lÃ¥ter). Soloer er generelt oppskrytt sÃ¥ lenge man ikke har et budskap, er begrenset hvor gøy det er med en... "runkefest"? Hørtes litt ghey ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man kan si meget om Gene Simmons, men en ting skal mannen ha. Han har laget en masse bass- linjer som er en vesentlig del av sangen, det vil si at man kjenner igjen melodien med en gang, bare hvis bassen spiller. Det liker jeg.

I tillegg har det jo hendt (kanskje til og med hender?) at det svinger av Kiss med Gene på bass, og det er vel i bunn og grunn bassistens primær- oppgave. (sammen med trommis) En bassist kan gjøre hva han vil for meg, bare det ikke går utover groovet.

Vi kan dra paralellen til Morten Skaget, f.eks. som ikke på noen måte er en veldig teknisk "flinkis"bassist, men likevel er han en av Norges mest brukte studiomusikere, og har spilt i mange av norges mest betydningsfulle "rockeband", for å bruke et samlebegrep. Wonder why?

Dette begynner vel kanskje bli en diskusjon som passer bedre i en annen tråd,men... Vel, vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.