Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forblir strengehøyden som normal om jeg;


Konnis

Anbefalte innlegg

God aften.

Sendte noen mailer med Erik Welo her forleden og greide å lure inn noen spørsmål. Jeg fikk ikke svar, så derfor kopierer jeg inn den første delen av mailen her og lar dere opplyse meg ytterligere.

Heisann!

Jeg kom til å tenke på en ting. Hvis jeg leverer inn gitaren til deg og får fikset strengehøyden i tillegg, kommer denne til å endre seg (slik at den må fikses på nytt) hvis jeg;

1. setter på tykkere strenger?

2. tar av strengene for å putte inn en ny pickup i bridge-posisjon?

Regner med at omtrent alle her på forumet vet hva slags gitar det er snakk om, og hva slags stol den har, heh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss du setter på tykkere strenger kan det hende du må endre litt, siden diameteren på strengene endrer seg, og kan hende at strengen kommer litt for nærme gripebrettet og lager buzz, men jeg ser ikke hvorfor du må endre på oppsettet viss du skifter pickup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, Konnis. Som de fleste andre her i verden er jeg mest opptatt av meg selv, og har ikke stålkontroll over hvilken gitar du har, sÃ¥ derfor anbefaler jeg deg Ã¥ skrive hvilken gitar det er snakk om. :) Det blir omtrent like mange bokstaver.

Jeg som trodde at min terrorisering av forumet hadde gitt resultater?! :ninja:

Men det er en Ibanez RG520IX, Lo Pro Edge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss du setter på tykkere strenger kan det hende du må endre litt, siden diameteren på strengene endrer seg, og kan hende at strengen kommer litt for nærme gripebrettet og lager buzz, men jeg ser ikke hvorfor du må endre på oppsettet viss du skifter pickup

Diameteren har vel ikke mye å si, men tjukkere strenger betyr høyrere spenn, så det kan bety at du må justere. Ved pickup-skifte må jo alle strenger av, og på noen gitarer må du kanskje ta en justering etterpå avh. av hvor lenge strengene har vært av. Stort sett er ikke dette noe problem så lenge du setter på strenger av samme dimensjon igjen etterpå. Jeg tar f.eks. alltid av alle strengene ved strengskifte for å rengjøre osv. Aldri noe problem. Pusset opp en gammel gitar for min far også for en stund siden, der gitaren var strengeløs i 2 mnd. Heller ikke noe problem.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må justere truss rod og fjærkloen på tremolo systemet hvis du endrer strengetykkelse. Er forskjellen i tykkelse stor må du muligens intonere gitaren på nytt også, hvis du har et "følsomt øre"

Holder du deg til samme strengetykkelse og type, vil du ikke trenge noe nevneverdig justering av gitaren, de neste 6-12 månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.