Gå til innhold
GittarDjådsh

Olje til gitar.

Anbefalte innlegg

Hva slags olje bruker man til gitar. Fretbord, kropp hals og hele driten..?? Går det med vanlig møbelolje, eller mÃ¥ det være sÃ¥nne spesialgreier. :blink:

Går det med vanlig møbelolje som er helt voksfri. Ikke de spayboksgreiene altså.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis gitaren er lakkert, så skal du i utgangspunktet ikke smøre den inn med olje. Gripebrettet kan du bruke vanlig møbelolje på, så sant det ikke er lakkert. Hvor lurt det er å bruke all mulig forskjellig olje på gripebrettet vet jeg ikke, men det meste er sikkert prøvd, uten at gitaren har gått i stykker.

Det finnes jo spesielle sett med gitarpleieprodukter å få kjøpt. Fordelen med de er at de trolig er testet på en gitar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

BFG'en er behandlet foran, men sidenen og bak virker det mer oljet/ubehandlet. Begge har rosewood fretboard, ikke lakkert lønn som jo ikke trenger olje.

Møbelolje som er silikon og voksfri går kanskje greit da. :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man er inne på temaet (sånn halvveis) hva var det du vasket fretboardet på jazzmasteren min med Castor? PGM'en begynner å bli møkkete =p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte noe olje som jeg handlet i gitarsjappa i gågata. Snarling Dog Orange Oil. Når det er sagt, er disse frukt- greiene stort sett bare parfyme som er tilsatt fordi vi skal tro det er "naturlig". Synes den fungerer helt greit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Nisse

Møbelolje for mørke tresorter er bra for gitarhalser, bortsett fra Maple Neck's

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.