Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvem er din favoritt Beatle?


Ataxia

Anbefalte innlegg

Nå ser ikke jeg på Beatles som "tidenes" band, men det største fram til da.

Min favoritt er nok George Harrison, selv om jeg har sansen for folk som flipper helt ut og sier særdeles dumme ting. Jeg burde vel egentlig sagt Lennon...

Jeg kan selvfølgelig bare snakke for meg, men det virker som musikken deres ble mer eller mindre ødelagt av produsentene.

Jeg synes Beatles musikk høres 10 gang bedre ut når noen av dagens bedre musikere spiller deres låter.

Kanskje de var gode låtskrivere, men dårlige musikere (ikke vet jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det spørs hva du legger i hva en dyktig musiker er?

Er en dyktig musiker en som sørger for å fremheve seg selv for å vise hvor dyktig han er?

Eller er en dyktig musiker en som tilpasser seg en låt's stemning, og ser på sin oppgave som

musiker å bidra til å gjøre låta best mulig, og at det individuelle viker for låtas helhet.

I den første tolkningen er kanskje ikke Beatles de beste musikerne, men i den andre tolkningen

tror jeg trygt det går å fastslå at det er musikere av ypperste klasse.

Du kan selvfølgelig mene akkurat hva du vil om det, men jeg tror en majoritet av samtidige musikere,

og også senere musikere som også er superstjerner, stadig påpeker dette.

Sir Paul er i hvert fall kjapp til a svare på hvem som er den beste musikeren han har jobbet med: John Lennon

Og han har jobbet med en del musikere fra øverste hylle.

Produsentene ødela musikken til The Beatles?

Nå bør du være forsiktig. Produsent George Martin er like geniforklart som bandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg vet at jeg tråkker på mange tær. Det jeg prøver å si er vel kanskje vanskelig å si...

Jeg leste en gang en plass at Berlins symfoniorkester spiller Mozart bedre enn orkesteret Mozart selv dirigerte.

Det er kanskje det jeg mener. Jeg sier overhodet ikke at Beatles var dårlige på noe vis, men noen av dagens musikere i øvre sjikt er bedre. og det merkes når det covres Beatles. Jeg mener at en god musiker gjør det som er til det beste for låta, ikke for å vise seg selv fram. Beatles kunne skrive gode låter, men helt ærlig er de ikke så tighte som dagens beste. Jeg har hørt låter der taktene er "off", der anslag flytter seg fra takt til baktakt, og for ikke å snakke om "den tamburinlåta".

Men for all del! Hvor hadde vi vært uten Beatles? Alt ville nok vært ragtime, dixieland, eller swing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du også trenger litt info om hvordan innspillinger skjedde på den tiden, og at også innspillingsteknikker,

instrumentvalg, type melodier og annet ble utviklet av The Beatles.

Beatles anno 1963 er et helt annet band enn Beatles anno 1969.

Den første LP'en til det Beatles ble spilt inn på en dag og to spor i studio, og det sammenlikner du med dagens

teknikk og tidsbruk. En artist i dag gir kanskje ut en CD hvert 4 år. Og bruker enormt med tid i studio.

Det du kaller tight er som regel dataprogrammet for trommene. Du vil bli forbauset hvis du visste

hvor mye trommeprogramering det er på utgivelser selv med meget habile musikere.

Beatles hadde kontrakt på å utgi to LP'er og fire singler i året. Det gjorde de, og i tillegg valgte de å utgi

singler som ikke var hentet fra LP'ene.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soundet til Beatles er fantastisk, og antagelig en av grunnene til at de ble så kjente som de ble. Det er ikke tilfeldig at andre band på denne tiden bygde seg forsterkere og trommesett for å få Liverpool-sounden. Noe av det som gjør et band bra i mine øyne, er at de kan spille litt sloppy, ting lyder sjarmerende, og man hører at musikerne koser seg, istedenfor en kjedelig, tight innspilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første LP'en til det Beatles ble spilt inn på en dag og to spor i studio, og det sammenlikner du med dagens

teknikk og tidsbruk.

faktisk så ble ikke Beatles første LP spilt inn på en dag (kilde: "Beatles hele livet" skrevet av Bård Ose. Tør nesten påstå at han er Norges største Beatlesfan. Men det er selvsagt subjektivt :P stoler ihvertfall på han når det gjelder Beatles). Det er en myte som er ute og går, MEN de klarte å spille inn 10 låter på 11 timer, noe som er minst like imponerende. Minstekravet på en LP i England på den tiden var 12 låter, og fire nye låter ble spilt inn på to dager litt senere.

Som allerede nevnt ble omtrent alle disse låtene spilt inn live i studio, og dette sier jo egentlig en del om evnene til disse fire personene.

Etter min mening syns jeg egentlig alle originalene til Beatles er bedre enn alle de senere coverene, føler det ligger så mye energi og musikalitet i all Beatles musikken. Men det er også laget mange bra covere (f. eks. Across The Universe filmen)

Endret av PULSE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

faktisk så ble ikke Beatles første LP spilt inn pÃ¥ en dag (kilde: "Beatles hele livet" skrevet av BÃ¥rd Ose. Tør nesten pÃ¥stÃ¥ at han er Norges største Beatlesfan. Men det er selvsagt subjektivt :P stoler ihvertfall pÃ¥ han nÃ¥r det gjelder Beatles). Det er en myte som er ute og gÃ¥r, MEN de klarte Ã¥ spille inn 10 lÃ¥ter pÃ¥ 11 timer, noe som er minst like imponerende. Minstekravet pÃ¥ en LP i England pÃ¥ den tiden var 12 lÃ¥ter, og fire nye lÃ¥ter ble spilt inn pÃ¥ to dager litt senere.

Som allerede nevnt ble omtrent alle disse låtene spilt inn live i studio, og dette sier jo egentlig en del om evnene til disse fire personene.

Etter min mening syns jeg egentlig alle originalene til Beatles er bedre enn alle de senere coverene, føler det ligger så mye energi og musikalitet i all Beatles musikken. Men det er også laget mange bra covere (f. eks. Across The Universe filmen)

Ja, jeg har boka til Bård Ose, men i denne sammenheng tror jeg mer på Mark Lewinsohn.

Han setter datoen for innspillingen av HELE skiva til mandag 11 februar 1963.

Han har også med tidspunktene som var bukket inn, at de egentlig var bukket for to sessions, men måtte bukke inn en tredje på kvelden.

Har har også tidspunktene for når hvem av låtene ble spilt inn, hvor mange takes av hver o.s.v.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Sputnik begrenser seg til Norge. Han synger på norsk, noe som begrenser lyttermassen en god del. Trodde oppriktig talt du visste hvem Sputnik er. Hvem vet, hadde han behersket engelsk ville han nok solgt enda mer.

Kan ikke se at jeg skrev jeg var fan, verken av Sputnik eller Beatles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men du gjorde jo en sammenlikning. Da trodde jeg at det kom av at du ser på dem som likeverdige musikalske størrelser.

trodde du det, eller bare liker du å kverulere? Når man legger til en slik en " ;) " betyr det av og til at man tuller litt.

MEN, jeg synes det er litt rart at det ikke er flere lennon fans her. Paul har kanskje like mangegode sanger, men de beste lennon sangene synes jeg er liksom et hakk over paul sine. George er også flink, undervurdert av alt for mange som snakker om bare lennon/mccartney som låtskrivere.

Likevel vinner john lennon for min del, jeg synes sangene hans er mer orginale enn de to andre og dessuten har han skrevet: In my life, beste delen av a day in a life, i am the walrus, strawberry fields forever, i want you (shes so heavy) og maaaaaaange fler, så sorry paul, men du kommer på en god annenplass. Sorry george, men du kommer på en veldig fin 3. plass. Sorry ringo, du er ikke så flink til å synge eller skrive, men du virker hyggeligst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Beatles tiden er det vanskelig å komme utenom Lennon/McCartney. De var to av verdens beste låtskrivere og sammen både sammarbeidet de og presset hverandre til å stadig produsere nye og bedre låter.

I tiden etter Beatles synes jeg faktisk George Harrison er den som har levert det mest helstøpte og kanskje beste albumet - All Things Must Pass

Men uansett, Beatles var "the fab four" ikke the fab two, eller one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.