Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bassforsterkere


MrWalker

Anbefalte innlegg

Jeg har ganske bra kontroll på basser... hva som funker, hvordan jeg vil ha det, osv.

Men når det kommer til forsterkere har jeg aldri egentlig brukt mye energi på å få det som jeg vil. Jeg har brukt en Yorkville Bloc80B bass-combo (80W... ja, jeg vet... pingleforsterker) med 15" element. Men den har vært trofast og låter veldig fint, særlig på fretless. Jeg har brukt den på små til mellomstore arrangementer, og har aldri manglet kraft. Egentlig...

Men etter at jeg begynte å bruke piezo-utstyrte basser, opplever jeg at ting har endrert seg litt. Jeg opplever at den lille comboen min ikke har nok frekvens-rekkevidde eller kraft til å gi meg den lyden jeg trenger. Piezo-micene kan gi en temmelig vid og kraftig tone, og den stakkars lille comboen min holdt nesten på å riste ut av sitt gode skinn når jeg spilte walking, selv i en ganske liten setting og på relativt lavt volum.

Så nå må jeg oppgradere. Nå skal jeg ikke spørre etter "hva er den optimale comboen" for jazz, men jeg kunne tenke meg å høre litt om andres erfaringer med ulike forsterkere... hvor stor effekt man "trenger", hvilken erfaring folk har med elementer på 10", 12" og 15", osv.

Så skyt i vei, dere som har testet 10 ganger så mange forsterkere som jeg har. For jeg har egentlig aldri testet forsterkere i det hele tatt!

Jeg vil nok svi av ca. 10 lapper på en god combo... noe som gjør at Markbass, EBS Neodrome, Ampeg, Ashdown, GK, SWR, Roland osv, alle har noe å tilby i denne prisklassen. Så enlighten me, gutter! :D og jenter, da... bare ikke så vant til at det er noen her! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har spilt på mye forskjellig, men aldri vært borti noe som er i nærheten min egen EBS Drome 15". Den låter utrolig fint og hi-fi, men man kan også skru inn litt "dirt" hvis man vil. I tillegg har du jo også en svært enkel, men tight og fin kompressor innebygget. Tidligere erfaringer med 15-tommere har vært at de gjerne er litt ueffektive og daffe i attacken, men denne her er helt topp. Den er bygget for å få maksimal effekt ut av den innebyggede høyttaleren, og har ikke utgang for ekstra kabinett, men jeg kan ikke se for meg noen situasjoner hvor du egentlig trenger mer volum enn det denne klarer å tilby. Spiller du gigs har du jo gjerne PA-anlegg. Den har også kabinettsimulering på XLR-utgangen som låter veldig bra. Kjekt å bruke live. En slik combo ligger jo på rundt 15000 listepris i norge, men jeg har sett de til 6000+ på bruktmarkedet.

Har også gode erfaringer med markbass, men jeg synes ærlig talt at EBS-comboen min låter bedre. Markbass sine høyttalere er ikke på linje med EBS, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er utgangseffekten på den?

Jeg vet jo at f.eks. markbass og Roland D-210 gir en utgangseffekt på 400W (+/-). Jeg vet også at effekt ikke nødvendigvis er det samme som volum, og at effekt i første rekke gir deg større "headroom" på forsterkeren. Noen tanker rundt hva man "trenger" og hva som er "kjekt å ha"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt gode erfaringer med denne. Kanskje litt for "billig" for deg, men. :P

Litt over din prisklasse, men konge: Mesa

Mener å huske jeg fikk fine lyder ut av en sÃ¥nn her en sist jeg var i spania: David Eden

Enda mer Trace: finn.no

Hybridforsterker for gitar og bass...*skeptisk* Eden World Tour

Bah, håper jeg hjalp litt da, selv om jeg ikke skal uttale meg så mye om de, for jeg har omtrent like liten peiling på forsterkere som deg, Mr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten prøve deg frem. Men tipper merker som SWR, Eden og (noe av) ashdown vil falle i smak hos deg.. :) Og det med størrelse pÃ¥ høytalere kan være litt vanskeligt, selv fÃ¥restrekker eg Ã¥ ha 10" element og mengder av watt for Ã¥ gi enorme mengder punch og headroom. PÃ¥ hagstrøm har de en veldig fin 2x10" combo fra SWR. Vet ikkje heilt ka modell dette var, men vil anbefale deg Ã¥ ta en titt pÃ¥ den! Den lÃ¥t veldig fint, og stort! Der kan du ogsÃ¥ teste ut det meste av markbass, selv om eg ikkje vet om det er helt det du er ute etter. PÃ¥ musikkmagasinet har de ganske stort utvalg av forsterkere i prøverommet, en del GK, hartke og noe roland sist eg var der vertfall.. :) Vil anbefale deg og gÃ¥ innom de sjappene og prøve deg litt frem!

Endret av p_bassmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er utgangseffekten på den?

Jeg vet jo at f.eks. markbass og Roland D-210 gir en utgangseffekt på 400W (+/-). Jeg vet også at effekt ikke nødvendigvis er det samme som volum, og at effekt i første rekke gir deg større "headroom" på forsterkeren. Noen tanker rundt hva man "trenger" og hva som er "kjekt å ha"?

150W. Akkurat i den innpakningen er det nok, synes jeg. Spiller man gigs hvor man trenger mer effekt bruker man jo uansett PA også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne anbefale AccuGroove.

Nytt fra den kanten er comboer - de er ikke på websiden enda. Men det er i prinsippet Tri-115L og Tri-210L med innebygd Synergy forsterker. Lettvekt og kanon lyd. Kanon. Synergy er av den nye typen klasse H forsterkere. Mye effekt pr vekt enhet.

Ellers er Eden gode forsterkere. WT800 som jeg hadde, for eksempel. Ikke uten grunn at den er industri standard.

Og jeg tror ikke at man kan generalisere høyttaler størrelser når det gjelder nymoderne produkter. 15" kan være kjappe de også.

For eksempel har jeg hørt masse positivt om Hartke sine nye HyDrive høyttalere. Skulle gjerne prøvd de. De fins også som combo forsterkere.

En annen greie som burde undersøkes om man vil ha god flat frekvens respons: PA høyttalere. For eksempel Mackie SRM 450.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket litt rundt, og begynner å like det jeg ser av den Ashdown Little Giant / Superfly-pakken. Den er billig, fleksibel, får mye skryt for god lyd, og gir høy effekt. Den er lett å transportere og kan utvides/suppleres med andre/flere kabinett. Tilbudet er også bra...

Så akkurat nå må jeg innrømme at jeg er fristet. Det er vanskelig å få prøvd noe uansett, her i byen er det stort sett Markbass og superdyre løsninger å finne, eller enklere kabinett/topp-løsninger eller comboer. Warwick, Hartke, osv.

Jeg vet ikke helt, jeg... burde jo prøvd ut, men er kanskje ikke aktuell problemstilling. Jeg er fristet til bare å slå til å den pakka, er et godt tilbud (14800 veil. pris, på tilbud til 10.990)...

Noen erfaringer med Ashdown?

2x10 vs. 1x15?

fordelen her er at på litt sikt trenger jeg ikke egentlig velge, siden jeg kan ha begge to... i 500W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at den ser bra ut. Sammen mye av det andre som kommer fra Genz Benz, Eden, osv. :)

Men foreløbig har jeg ikke funnet noen andre som har noe som ligner den Ashdown Little Giant-ampen og Superfly-kabinettet.

Finnes jo en del forskjellig fra Hartke, men vet ikke om jeg har helt troen på det... Har litt sånn "B-følelse" med det meste som har Hartke, Crate, Laney osv. trykket på fronten, selv om noen Peavey-forsterkere faktisk har overrasket meg med god lyd (men... når jeg skulle bruke 10-11.000 på ny forsterker har jeg ikke tenkt Peavey, må jeg innrømme). Er nok forutinntatt. *hehe*

Har vel fått anbefalt 2x10 av de jeg har snakket med, så det virker som du har god støtte på det, Castor :) Heller vel kanskje i den retning jeg, også. Burde vel tatt turen til Oslo for å teste ut litt ting, her i Bergen er det ikke det store utvalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.