Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruker dere tabs?


Anbefalte innlegg

Jeg er svært dÃ¥rlig pÃ¥ Ã¥ lese tabs. Jeg kan heller ikke se musikk i det. Spiller for det meste pÃ¥ øret og noe etter noter. Vil anbefale alle et litt smÃ¥kult program som heter Amazing Slowdowner. Jeg bruker det en del da du kan senke tempoet i lÃ¥ta uten at man forandrer pitchen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukar tabs, men kan og ta enkelte ting på øyret. Kjem jo an på kor vanskeleg det er.

Men kva med alle pianistane som berre bruker noter då? Er det like negativt?

Noter sier ganske masse om rytmikk, harmoni og varighet. Klassiske pianister bruker en kombinasjonsteknikk av bladspilling og "å kunne utenat" når de øver inn vanskelige stykker. Tabs er en helt annen verden.

Selv bruker jeg så og så aldri tabs. For det meste øret, men også noter. Er ikke så interessert i å lære meg sanger lenger, og når jeg først lærer noen, så er det en eller annen jazzlåt som er skrevet med noter.

Men jeg er langt i fra negativt innstilt til tabs. Som pedagog er jeg meget glad i tabs, da det er mye lettere å forstå enn noter - samt at de har en tilgjengelighet av en annen verden. Når en gitarelev mestrer tabs, er det bare å lene seg tilbake å se motivasjonen og øvelysten skyte fart.

Når det er sagt, synes jeg det er fordelaktig å innføre noter på et visst stadie, gjerne i samarbeid med teoriundervisning.

Personlig ser jeg helst at notelære blir en obligatorisk del i musikkundervisningen (samt at det blir mer musikk, dans, drama, kunst, etc i skolesystemet) helt fra grunnskolen av.

Som et sluttpoeng: Ikke skam deg over å bruke tabs, men med en gang du føler interessen synes jeg du bør forsøke deg på å bruke gehør og evt. noter mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva med noter og tabs sammen da? Ala guitar pro. Der sier notene alt om rytmikk, harmoni og varighet. OG så gjør tablaturet det lettere å lese det. Jeg bruker altfor mye tablatur. Skal prøve å kutte ned på det.

En kombinasjon som det funker nok veldig bra, men du blir ikke noe sterkere i notelesing av det (dersom du bryr deg om sånt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kva med alle pianistane som berre bruker noter då? Er det like negativt?

Synest det er litt artig med pianister som spiller bra helt til du tar notene fra dem, da blir det stilt ^_^

Spilte gitar sammen med et korps en gang(type storband) og reagerte på hvordan ALLE utenom meg brukte noter. Både på øvingene og konsertene.

Hukomelse anyone?

Endret av Ataxia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest det er litt artig med pianister som spiller bra helt til du tar notene fra dem, da blir det stilt ^_^

Spilte gitar sammen med et korps en gang(type storband) og reagerte på hvordan ALLE utenom meg brukte noter. BÃ¥de pÃ¥ øvingene og konsertene.

Hukomelse anyone?

Selv bruker jeg noter når jeg spiller med storband/korps - veldig greit når du får et repertoar på 12 låter som du skal kunne i løpet av en uke, og samtidig veldig greit når dirigenten sier "takt 108", og slår oppslaget.

Noen låter går greit utenat (korpsversjoner av rockelåter og slikt), men får du et ark som er svart med rytmefigurer og besifring er det kjekt å ha noe papir å henge seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.