Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruker dere tabs?


Anbefalte innlegg

Lurer på om dere som er "semi-seriøse" med spillingen bruker tabs? altså dere som gjerne tjener penger på å opptre etc. Virker som om tabs er en "nybegynner greie". Selv så liker jeg ikke tabs, liker heller å få akkorder/toneart, og/eller finne ut av det selv. man blir jo ikke en flink gitarist i mine øyne hvis man må sitte i flere timer med et tablatur for å spille en låt.

Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabs? Nei. Om øret ikke tar det lett så prøver jeg å finne noter/akkorder på det heller.

Om jeg ikke finner notene, bruker jeg øret igjen:)

Om jeg må lære meg noe skitvanskelig teknisk sett så skriver jeg ofte en liten tab, eller posisjoner for å huske, men ikke mer enn det. Tab er en dårlig uvane spørr du meg, men det er selvsagt nødvendig i begynnelsen for å vekke interessen/motivasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tab er et onde. Er utrolig mange unge gitarister som vet hvordan man tar en grunnleggende akkorder, og så og si ingen kan notene på gripebrettet.

Når du er kommet deg over nybegynnergropa er tab å lure seg selv...

...hvis du vil bli en god gitarist. Men hvis du kun er interessert i å spille låtene til band du liker trenger du jo ikke annet enn tab.

Men du må da være klar over at du misbruker øret ditt, noe som er det viktigste en musiker har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tab er et onde. Er utrolig mange unge gitarister som vet hvordan man tar en grunnleggende akkorder, og så og si ingen kan notene på gripebrettet.

Når du er kommet deg over nybegynnergropa er tab å lure seg selv...

...hvis du vil bli en god gitarist. Men hvis du kun er interessert i å spille låtene til band du liker trenger du jo ikke annet enn tab.

Men du må da være klar over at du misbruker øret ditt, noe som er det viktigste en musiker har.

Helt enig.

Med noen ytterst få unntak, som f.eks hvis man skal lære seg 40 sanger på en uke til en betalt spillejobb, er tabs bare å lure seg selv. Det blir fort en vane å bruke tabs, og da går utviklingen av øret rett i dass. Det er utrolig mye smartere å heller ta seg litt tid til å lære sanger på øret, istedenfor å tro at du blir noe bedre av å lære en sang ved å lese tabs. Det blir du nemlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt tabs seriøst pÃ¥ to Ã¥r, og jeg har merka at gehøret mitt utviklet seg ganske bra etter jeg slutta med det. Bruker tabs hvis jeg skal lære meg noe vanskelig noe, eller hvis jeg rett og slett ikke gidder Ã¥ finne ut tonene/akkordene selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker nesten bare gehøret får å finne ut forskjellege sanger eller riff. Brukte tabs før (1/2 til 1 år sidan) når eg skulle lære meg forskjellege ting, men etter at nesten slutta å bruke tabs så har er merka at både gehøret mitt og spillinga mi har forbedra seg. Har liksom fått ein meir eigen spillestil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.