Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

La gitarene henge eller stå på på stativ?


Tordenskrald

Anbefalte innlegg

Eg har en B Diva custom (Randy RHoads aktig gitar) Og ene vingen er større\tyngre enn den andre og toucher golvet på hercules gulvstående stativ. Så den har liggi kassa nå.

Har bestilt Hercules 39B Veggkroker å henge gitaren på veggen. Disse kan vries 30 grader hvis gitaren har mere vekt på ene siden fex.

Men spørsmålet er da om er det best å la gitarer henge etter huet sitt eller ikke?

Og hvor mange grader er best i rommet til gitarene, har luftfukter om luften er for tørr oxo...

Bare lurte på erfaringer og ideer??

Må bygge meg en dobbel garasje med studio over snart. Dritt lei kjerringa/forstyrrelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har en B Diva custom (Randy RHoads aktig gitar) Og ene vingen er større\tyngre enn den andre og toucher golvet pÃ¥ hercules gulvstÃ¥ende stativ. SÃ¥ den har liggi kassa nÃ¥.

Har bestilt Hercules 39B Veggkroker å henge gitaren på veggen. Disse kan vries 30 grader hvis gitaren har mere vekt på ene siden fex.

Men spørsmålet er da om er det best å la gitarer henge etter huet sitt eller ikke?

Og hvor mange grader er best i rommet til gitarene, har luftfukter om luften er for tørr oxo...

Bare lurte på erfaringer og ideer??

MÃ¥ bygge meg en dobbel garasje med studio over snart. Dritt lei kjerringa/forstyrrelser

Let 'em hang!

Akkurat det med belastning på hodet er ingenting å bekymre seg for. Og med mindre du har cellulose-lakk, vil ikke lakken ta noen skade av det heller.

Luftfuktighet og temp har ikke så veldig mye å si på elgitarer, skal bli ganske ekstremt før det påvirker den. Såklart, hvis du veksler mellom å ha den på badet med steamdusjen på fullt, og i ørkenstua di :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste butikker har dem hengende, så det skader vel ikke... men det er nok av praktiske hennsyn de henger. Jeg kan ikke forestille meg at det er "skadelig" å ha dem stående i et A-frame stativ, da den ekstra vekten vel(?) er langt mindre enn å f.eks gå opp 2 strengetykkelser.

Å ha den liggende i kassen er vel tryggest, men tror det går greit uansett hva du gjør med den.

Temperatur: har vanlig innetemperatur her, 21C, men litt fuktighet og temp variasjon er uungåelig og merker det på stemminga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at gitarer har det best i en bag eller koffert. Jeg er skeptisk til å la gitarer henge på yttervegg, da det faktisk kan være ganske store tempereraturforskjeller de da blir utsatt for om vinteren. Hvor mye avhenger selvsagt av klimaet, og av hvor godt veggen er isolert.

Eg skal la gitarene henge på en innervegg\skillevegg. Men å ha dem i kassa liggende tror eg ikke er bra serru. For de kassene eg har er ikke helt perfekte etter gitar halsen\kroppene... Kroppen hviler på halsen istedenfor at halsen hviler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være lurt å tenke på at gummi og NC-lakk ikke går godt overens f.eks sunburst, og andre gjennomsiktike lakker.

Gummien eter seg gjennom lakken. På Fender-type lakk er ikke det noe særlig problem. Dårlige eksempler, jeg vet, men dere skjønner.

NC-lakk tåler ikke gummi

Akrylbasert lakk tåler gummi.

Strengedraget på en gitar er langt større enn gitarens ege vekt, så den tar ikke skade av å henge. Veggene dine derimot får noen hull i seg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.