Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

2 låter.


Audun

Anbefalte innlegg

Lagt opp to låter her. Alle instrumenter spilt, programmert og sunget av meg selv, bortsett fra keyboards pÃ¥ Final Dance. Teksten pÃ¥ Little Girl er kun en arbeidstekst, og en kollega av meg driver og jobber med ny tekst, sÃ¥ det trenger Dere ikke Ã¥ nevne! ;)

Ellers mottaes all konstruktiv kritikk, både låtmessig, spillemessig og produksjonsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt et par ganger på Little Girl nå. Syns du har gjort en strålende jobb! Jeg skulle ønske at vokalen strakk litt lenger frem på dette, men det er sikkert ikke så passende i denne musikken. Trommene og gitarspillet er også veldig bra gjennomført. Jeg har egentlig ingenting å utsette her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hørt igjennom disse to kuttene noen ganger. Flere ganger, faktisk, og jeg har kost meg.

Dette liker jeg, helt fin Americana. Jeg er smått misunnelig på gitarlyden, som er nydelig, og imponert over arbeidet du har lagt ned i trommene. Timing og slikt er det heller ikke noe å si på.

Hadde ikke stusset noe hvis jeg hadde hørt dette på radio, det låter jo veldig bra.

Nå er du så flink, og tåler sikkert litt kritikk, også, fra en annen "amatørinnspiller", og tar det som det det er.

Skulle jeg forsøkt å "forbedre" dette, så hadde jeg prøvd følgende, uten å være sikker på om det ville bli bedre, da "ting" forandrer seg annerledes enn det man tror i en helhet.

- Fram med vokalen. Den er generelt for lav på begge sporene. La vokalen skinne litt mer, den er litt blass!

- Gitarlyden er så flott at det er litt trist å røre den, men å tynne ut gitarlyden litt, sånn for helhetens skyld kan være verdt et forsøk.

- Flytt trommisen bak i lydbildet. Nå sitter han med frontskinnet på stortromma på utsiden av scenekanten. (Og ja, jeg vet du har brukt easydrummer) :) Videre er han/hun her og der litt vel ivrig. Vet av egen erfaring at den tabben er fort gjort å gjøre.

- Lån inn en bassist. Du er en gitarist som spiller bass, og det høres. Jeg kan ikke si hva det er, men det har en tendens til å bli for staccato. Timing er det ikke noe å si på, men det er litt sånn "gitaristhakkespettaktig" over bass- spillingen.

Til sist- har du komprimert hardt? Jeg synes ikke det "puster" av disse opptakene, og finner ikke ut hvorfor. Det er litt grøtete, uten at jeg vet hvorfor, og jeg synes jeg kan høre kompresjonspumping. Lydbildet er liksom helt "stappfullt", jeg savner litt luft..

Det kunne vært morsomt å se hvordan dette ser ut i et audioprogram, men det har jeg ikke sjekket.

Kanskje litt av en salve, men det går på detaljer, som sagt, og det er godt ment. Dette låter fint i det store og det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha!

Kan prøve Ã¥ svare litt pÃ¥ det du sier Castor:

- Ja. vokalen ligger litt langt bak med vilje. Jeg liker en miks der vokalen er på lik linje med instrumentene. Men jeg er med på, og skjønner, kritikken din

- Gitarlyden er forsket en del på før den har endt opp som den har. Hørt mange ganger over et rimelig bra Hi-Fi anlegg. Det verste er at all gitar er spilt inn med Guitarrig 3. Egentlig helt utrolig at det går an, spør du meg.... Skjønner igjen poenget ditt, allikevel.

-Når det gjelder trommene er de allerede tonet ned på spesielt Little Girl, men gidder ikke å laste opp hver gang jeg gjør små-justeringer. Ellers er jeg veldig glad i "Amerikansk Sound", så ofte kan nok trommene bli vel framtredende ja.

-Poenget med bassist ser jeg godt! Men dette skal jo ikke gis ut. Hvis det noen gang blir aktuellt blir det selvfølgelig leid inn kompetente musikere på alt.

Det eneste som er komprimert er vokal og bass. På master er det kjørt en "tapesimulator" for å få litt mer liv i lydbildet. Mulig den er kjørt litt vel hardt. Du har nok rett i at lydbildet er litt fullt. Blir litt sånn når man ikke har en produsent som sier "Den tar vi bort!" Man vil jo gjerne ha med alle de gode ideene man har spilt inn! ;)

Må virkelig si tusen takk for gjennomgående analyse, Castor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra det her, har stor sans for denne typen amerikansk rock :) Kunne godt vært en hardere master limiter for min del, synes denne musikktypen kler litt "radiolyd". Og gitarsoloene i midten... og høyere... kule soloer :)

Takk. Mener du at jeg må spille inn nye soloer? Er de så rævva? Neida, håper du mener at de burde vært høyere i miksen. ^_^ Dette er vel omtrent det jeg kan levere som gitarist, så kulere blir det ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig med Imaginos. I det minste med første del, det er kult nok, men som sagt, det puster liksom ikke. Vokal og noen gitarinnspark burde "stå mere fram". Du har jo allerede fått skamros fra meg på både gitarlyd og sånt. Da må man tynne ut annen lyd, som for seg låter konge. Men etter mine ringe erfaringer er dette vanskelig, forandrer man på en deltajl i miksen, påvirkes andre ting..

Uansett, generelt sett så er det det lille jeg har funnet av løsning å "tynne ut" ved hjelp av eq ting jeg synes høres fett ut alene, for å skaffe plass i miksen. Det betyr ikke at det er noen fasit, men kun min egen lille erfaring. Og det er vondt å "ødelegge" den fete gitarlyden, men det blir bra i sin helhet.

Vil bare skrive noe om gitarlyd, og guitarig. En kompis og meg startet opp mitt lille EP- prosjekt for et år siden, og kortversjonen er at vi brukte masse tid på å forsøke å fange gitarlyden fra en forsterker.

Vi spoler fort videre, og fant ut at vi sparte masse tid på å bruke guitarrig. Vi hadde rett og slett ikke kunnskap, tid og innsikt i hva som skulle til for å få det "enda bedre". Jeg har kuttet ut hele saken med å få tak i gromlyden med en SM 57- delvis på grunn av erfaring, og delvis på grunn av neste avsporing.

Jeg kjenner flere lydteknikere, og en samtale jeg husker veldig godt er- "Hva gjorde du på jobben idag?". Svaret var - "Jo, jeg satte opp et trommesett, og er nesten ferdig med å mikke det opp". Helt fantastisk. minst 8 timer unnagjort. Her sitter vi amatører og diskuterer i det vide og det brede om hvilken mikrofon som er best, men har vi brukt mer enn fem minutter på å plassere den? Nei..

Dobbelt avsporing som ikke hjelper! Råmaterialet ditt er mer enn bra nok! La vokalen komme fram, og la resten puste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig med Imaginos. I det minste med første del, det er kult nok, men som sagt, det puster liksom ikke. Vokal og noen gitarinnspark burde "stå mere fram". Du har jo allerede fått skamros fra meg på både gitarlyd og sånt. Da må man tynne ut annen lyd, som for seg låter konge. Men etter mine ringe erfaringer er dette vanskelig, forandrer man på en deltajl i miksen, påvirkes andre ting..

Uansett, generelt sett så er det det lille jeg har funnet av løsning å "tynne ut" ved hjelp av eq ting jeg synes høres fett ut alene, for å skaffe plass i miksen. Det betyr ikke at det er noen fasit, men kun min egen lille erfaring. Og det er vondt å "ødelegge" den fete gitarlyden, men det blir bra i sin helhet.

Vil bare skrive noe om gitarlyd, og guitarig. En kompis og meg startet opp mitt lille EP- prosjekt for et år siden, og kortversjonen er at vi brukte masse tid på å forsøke å fange gitarlyden fra en forsterker.

Vi spoler fort videre, og fant ut at vi sparte masse tid på å bruke guitarrig. Vi hadde rett og slett ikke kunnskap, tid og innsikt i hva som skulle til for å få det "enda bedre". Jeg har kuttet ut hele saken med å få tak i gromlyden med en SM 57- delvis på grunn av erfaring, og delvis på grunn av neste avsporing.

Jeg kjenner flere lydteknikere, og en samtale jeg husker veldig godt er- "Hva gjorde du på jobben idag?". Svaret var - "Jo, jeg satte opp et trommesett, og er nesten ferdig med å mikke det opp". Helt fantastisk. minst 8 timer unnagjort. Her sitter vi amatører og diskuterer i det vide og det brede om hvilken mikrofon som er best, men har vi brukt mer enn fem minutter på å plassere den? Nei..

Dobbelt avsporing som ikke hjelper! Råmaterialet ditt er mer enn bra nok! La vokalen komme fram, og la resten puste!

Det du sier er som jeg skulle sagt det selv, så hvis dette noen gang skal ut "offentlig", så skal en profesjonell produsent inn i bildet. Har egen erfaring med at en god produsent også får mer ut av deg enn det du trodde var mulig, både vokalmessig og gitarmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent musikkmesig har jeg ingenting å si på dette. Synes det låter kult og bra spillt.

Gitarlyden er knall. Nå sitter jeg med laptop og bruker innebygde høytalere og burde sikkert ikke uttale meg om lyden, men det eneste jeg har å utsette er at jeg synes kanskje trommene kommer litt langt fremme i miksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikans rock??..dette er tidlig Whitesnake..

Veldig bra og godt produsert, kunne godt gjort noen grep med vokalen på "little girl", for Ã¥ gi den mer kick i endingene.

Er vel kanskje mer "britisk" rock i den forstand, men kanskje med litt amerikansk lydbilde? Vet ikke helt... Enig med deg i vokalen på Little Girl, men i og med at det jobbes med ny tekst, har jeg ikke giddet å gjøre mer med den foreløpig. Takker for tilbakemelding, og sammenligning med tidlig Whitesnake gjør meg glad! :)

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.