Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Progressiv rock


Toften

Anbefalte innlegg

I det sista så har eg begynt å høyra meir og meir på prog. rock. Det begynte med at eg høyrte igjennom Junipher Greene - Friendship (fantastisk album! Forstår godt kvifor mangen reknar det som Noregs beste uansett sjanger), så fekk eg plutseleg øyrene opp for rock med tverrfløyta i, og då begynte eg såklart å høyra på dei gamle LP platene med Jethro Tull til far min. Der skilte både Aqualong og Thick as a brick seg ut og etter litt begynte eg å høyra på King Crimson's debut, In The Court of the Crimson King, og eg må sei det eit vanvittig bra album. I tillegg til dei tre nemte høyar eg avåtil på Emerson Lake and Palmer.

Kva er det andre her høyrar på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes en del bra prog, men helt ufattelig mye dritt også.

Alle progband fra 70-tallet ble utrolig dårlige på 80-tallet. Selvsagt ikke alle, men veldig mange.

Har helt glemt The Nice. Et av de første skikkelige progbanda, forløperen til ELP. :) Så et program om ELP for ikke så lenge siden: Keith Emerson ville ha Hendrix med i bandet sitt, så de hadde planlagt å spille sammen. Hendrix måtte selvfølgelig dø først, da. Men det kunne ha blitt utrolig tøft. Da hadde de også fått et mye fetere bandnavn, ''HELP''. :angry:

Endret av Progressiv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut norske "Titanic" med "Sea Wolf" og spesielt "Eagle Rock". De var store i Europa, men fikk ikke helt den plassen de fortjente i Norge, dessverre.

Ellers er jo Popol Vuh/Ace også legendarisk når det kommer til norsk progrock på 70-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut norske "Titanic" med "Sea Wolf" og spesielt "Eagle Rock". De var store i Europa, men fikk ikke helt den plassen de fortjente i Norge, dessverre.

Ellers er jo Popol Vuh/Ace også legendarisk når det kommer til norsk progrock på 70-tallet.

Har hørt veldig mykje på dei nemnte banda, og Titanic er jo alltid tøft. Det same er Popol Ace/Vuh (bare høyr på Queen of All Queens, det var skikkeleg Jahn Teigen før han begynte å synge om Mil etter mil). Kan vel også nemne Aunt Mary når me først er inne på norsk progrock (men vetje om eg vil kalle alt dei har gjort prog., kanskje bare Janus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digga ELP, Genesis, King Crimson, Moody Blues og andre velkjente progacts for noen år siden. Sliter litt med å lytte på disse banda i dag, spesielt ELP.

Soft Machine, Gentle Giant, Henry Cow, Can, Faust, Neu! og tidlig Kraftwerk setter jeg på titt og ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rush (STORFAN!!!!)

Yes (de eldre greiene)

Marillion

Porcupine Tree

Dream Theater (2 ganger live, like KONGE hver gang)

Flower Kings

Spock's Beard (For de som ikke har hørt disse... Snow-skiva, og the light skiva, 2 epos innen progrock!)

transAtlantic

Neal Morse (kristenproig, men fy f... det er bra musikk!)

Planet X

Symphony X

King Crimson

Pink Floyd

Det bare fortsetter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kanskje ikke utforsket så mange band, men er stor fan av genesis og ELP. Selling england by the pund og broadway som favoritter av genesis, men har endelig også begynt og høre på nursery cryme og foxtrot og er mye bra der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.