Web Analytics
Jump to content

Gå opp i strengetykkelse?


GummiTZ
 Share

Recommended Posts

Sitter og leker litt med tanken om å gÃ¥ opp i strengetykkelse. Gitaren har Gibson-skala, fast stol og jeg spiller konsekvent i standard E-stemming med "Drop-D".

I utgangspunktet vil jeg gå opp i tykkelse i håp om å få litt fetere lyd, men er usikker på om strengene dermed blir for stramme med denne stemmingen? Vil det være stor forskjell spillemessig, og vil det være en risiko for å slite strenger lettere med det økte spennet i strengene?

Ja, jeg vet det er bare å kjøpe et sett og prøve, men det gidder jeg ikke. :D

EDIT: Bruker 10-46 nå, og tenkte i utgangspunktet 11-50 eller høyere.

Edited by GummiTZ
Link to comment
Share on other sites

Sitter og leker litt med tanken om å gÃ¥ opp i strengetykkelse. Gitaren har Gibson-skala, fast stol og jeg spiller konsekvent i standard E-stemming med "Drop-D".

I utgangspunktet vil jeg gå opp i tykkelse i håp om å få litt fetere lyd, men er usikker på om strengene dermed blir for stramme med denne stemmingen? Vil det være stor forskjell spillemessig, og vil det være en risiko for å slite strenger lettere med det økte spennet i strengene?

Ja, jeg vet det er bare å kjøpe et sett og prøve, men det gidder jeg ikke. :D

EDIT: Bruker 10-46 nå, og tenkte i utgangspunktet 11-50 eller høyere.

Hørt at alle mics opprinnelig er laget for 012 strenger.

Vrient å vibbe med derimot!

Du må gjerne gå 014 for min del, bare du ikke vibber som hammet!

Link to comment
Share on other sites

Mikrofoner.

a.k.a. pikcuper ja. OK, det var ny info.

Forresten, JA, det er enorm forskjell på spillinga, da strengene blir mye strammere.

Du må også inntonere og justere trussrod. (veit ikke hva den heter på norsk!)

Ja, alt det der er greit, jeg bare tenkte om folk med erfaring fra forskjellige strengetykkelser kan vi noe om hvor drastisk følelsen er om man går opp ett eller to hakk i tykkelse.

Link to comment
Share on other sites

LTHB / Light top, heavy bottom / 10-52 er helt forpult deilig ihvertfall :) Er som 010, men blir gradvis feitere for hver streng.

Låner en SG Standard nÃ¥, og den tror jeg det var 11-49 ellerno pÃ¥. De tynneste var helt ok, men de tykkeste var sÃ¥ slappe at det var helt latterlig. I standard tuning. Jeg tror jeg er litt for hardhendt :P

Edited by Aphelion
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært borti det meste av strengetykkelser. NÃ¥ bruker jeg Ernie Ball .013-.072. Den kjenner du, for Ã¥ si det sÃ¥nn. JA, det blir anderledes Ã¥ spille, og det er faktisk utrolig uvant i førsten, men det er bare Ã¥ spille litt pÃ¥ den, sÃ¥ blir du vant til det. Though, jeg kan ikke bende fra E-A-D-strengene mine for Ã¥ si det slik. Nesten ikke G-strengen heller :mellow:

Edit: Strengene vil ikke bli fortere slitt angående spenningen.

Edited by minigrill
Link to comment
Share on other sites

Eg brukte .011 stemt i E eit par år. Gibsonskala. Null problem. Syns ikkje det er så stor forskjell på spelinga, kanskje det tek litt tid å venne seg til bendinga.

Med Dean Markley syns jeg det går fint.

Men med Elixir er det søren meg pain in the ass å bende i standard tuning. Elixir 11-52 er bra til nedstemming. Strengene blir ikke så slappe.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
    • Hvordan drives potmeteret? Kan jo være noe mekanisk der som har hoppet av.  Alt er jo fiksbart. Spørsmålet er hva du ev. kan gjøre selv. Må du ta den til en proff, skal det jo ikke mye til før det koster mer å reparere enn å kjøpe nytt, men jeg vil si at det i høyeste grad er smart å sjekke.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.