Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gå opp i strengetykkelse?


GummiTZ

Anbefalte innlegg

Sitter og leker litt med tanken om å gÃ¥ opp i strengetykkelse. Gitaren har Gibson-skala, fast stol og jeg spiller konsekvent i standard E-stemming med "Drop-D".

I utgangspunktet vil jeg gå opp i tykkelse i håp om å få litt fetere lyd, men er usikker på om strengene dermed blir for stramme med denne stemmingen? Vil det være stor forskjell spillemessig, og vil det være en risiko for å slite strenger lettere med det økte spennet i strengene?

Ja, jeg vet det er bare å kjøpe et sett og prøve, men det gidder jeg ikke. :D

EDIT: Bruker 10-46 nå, og tenkte i utgangspunktet 11-50 eller høyere.

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og leker litt med tanken om å gÃ¥ opp i strengetykkelse. Gitaren har Gibson-skala, fast stol og jeg spiller konsekvent i standard E-stemming med "Drop-D".

I utgangspunktet vil jeg gå opp i tykkelse i håp om å få litt fetere lyd, men er usikker på om strengene dermed blir for stramme med denne stemmingen? Vil det være stor forskjell spillemessig, og vil det være en risiko for å slite strenger lettere med det økte spennet i strengene?

Ja, jeg vet det er bare å kjøpe et sett og prøve, men det gidder jeg ikke. :D

EDIT: Bruker 10-46 nå, og tenkte i utgangspunktet 11-50 eller høyere.

Hørt at alle mics opprinnelig er laget for 012 strenger.

Vrient å vibbe med derimot!

Du må gjerne gå 014 for min del, bare du ikke vibber som hammet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikrofoner.

a.k.a. pikcuper ja. OK, det var ny info.

Forresten, JA, det er enorm forskjell på spillinga, da strengene blir mye strammere.

Du må også inntonere og justere trussrod. (veit ikke hva den heter på norsk!)

Ja, alt det der er greit, jeg bare tenkte om folk med erfaring fra forskjellige strengetykkelser kan vi noe om hvor drastisk følelsen er om man går opp ett eller to hakk i tykkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LTHB / Light top, heavy bottom / 10-52 er helt forpult deilig ihvertfall :) Er som 010, men blir gradvis feitere for hver streng.

Låner en SG Standard nÃ¥, og den tror jeg det var 11-49 ellerno pÃ¥. De tynneste var helt ok, men de tykkeste var sÃ¥ slappe at det var helt latterlig. I standard tuning. Jeg tror jeg er litt for hardhendt :P

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti det meste av strengetykkelser. NÃ¥ bruker jeg Ernie Ball .013-.072. Den kjenner du, for Ã¥ si det sÃ¥nn. JA, det blir anderledes Ã¥ spille, og det er faktisk utrolig uvant i førsten, men det er bare Ã¥ spille litt pÃ¥ den, sÃ¥ blir du vant til det. Though, jeg kan ikke bende fra E-A-D-strengene mine for Ã¥ si det slik. Nesten ikke G-strengen heller :mellow:

Edit: Strengene vil ikke bli fortere slitt angående spenningen.

Endret av minigrill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukte .011 stemt i E eit par år. Gibsonskala. Null problem. Syns ikkje det er så stor forskjell på spelinga, kanskje det tek litt tid å venne seg til bendinga.

Med Dean Markley syns jeg det går fint.

Men med Elixir er det søren meg pain in the ass å bende i standard tuning. Elixir 11-52 er bra til nedstemming. Strengene blir ikke så slappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.