Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bassgitar


minigrill

Anbefalte innlegg

Et godt svar på et slikt spørsmål, er etter min mening:

- Ta kontakt med en anerkjent bassbygger, forklar i detalj hvordan du vil ha bassen, med hensyn til skalalengde, bredde på hals, halsprofil, elektronikk, treverk og så videre. Spør gjerne underveis og be om innspill.

Så avslutter du med å bli enig om specs.

Jeg sa ikke noe om pris. Det er fordi det ikke er nevnt. Man betaler det det koster for den ultimate metalbassen.

For oss vanlige dødelige, har vi gjerne en prisramme å forholde oss til, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den optimale 5-strengs metall-bassen er en bass med 5-strenger, mikrofoner, en rett og fin hals og en kropp som er god å spille pÃ¥, og som lÃ¥ter sÃ¥nn som du vil at den skal lÃ¥te.

Du finner den på musikkforretningen der du prøver alle de har og plukker ut den du liker best.

Nei, jeg kødder ikke. Forresten, dette funker også for den optimale R&B-bassen, Jazz-bassen (tenkte ikke Fender nå), Soul-bassen, Country-bassen, Rock'n'roll-bassen, osv.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

CastorFiber: Jeg begynner å bli ekstremt lei av den useriøse sarkasmen din hvergang noen nevner "metalbass", Venligst ta deg sammen og TILFØR noe til trÃ¥dene, eller la vær Ã¥ si noe i utgangspunktet! Takk!

Til trådstarter:

Hvilken sjanger snakker vi her? Personlig så landet jeg på en Ibanez SR506 til å bruke som hovedbass i Death/thrash bandet jeg spiller i, og jeg er sikker på at SR505en er like god. Bare sørg for å ha en rimelig solid H streng, slik at han ungår flabb.. Bruker selv en H streng på .135 og den er mer en stram nok.

Jeg har funnet ut at alt av en brukbar kvalitet (og jeg mener ALT) passer til alle sjangere, det er bare et spørsmål om EQ og teknikk, forsterkeren har langt mer å si for lyden en selve bassen. Så saken er å finne en bass som han liker spillbarhet, utseendet og lyd i. Kanskje kjøpe en drive pedal i tillegg (Sansamp Bassdriver har i grunn den herligste overdriven for metal, Synes jeg, men tror den ny pedalen til Ashdown Hyper drive og skal kunne gjøre det meste.)

Det siste jeg sa der var igrunn en litt annen måte å si nøyaktig det same som MrWalker sa :)

Ellers så er G&L L2500 og musicman Stingray 5 gode forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Moderatorhatt langt vekk)

Thunder- da leser du noe i mine innlegg som ikke var meningen å legge i dem. Jeg skjønner at jeg av en eller annen grunn har provosert deg.

La meg forsikre deg om at det ikke har vært meningen. Jeg har ikke noe i mot metal i det hele tatt, det har jeg faktisk hørt på siden tenårene, selv om det som var tilgjengelig da av denslags nok er lettmetall i dine ører.

Når man spør etter den ultimate metal- gitar, så ser jeg for meg noe sort og kanskje blankt, spisst og tøfft, ikke en burstbass som like gjerne sklir rett inn i et danseband. Hvis det er provoserende, så kan jeg ikke noe for det.

Siden jeg sliter med å skjønne hvorfor du irriterer deg, får jeg heller velge alternativ to, og ligge unna bassforumet heretter. Ser ingen grunn til å poste i et forum der noen blir ekstremt lei av hva jeg skriver.

Nok om det, skulle du ønske å irettesette postingen min ut over det du har gjort, foreslår jeg at vi tar det på PM, slik at andre slipper å lese om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultimat er jo subjektivt. Man må rett og slett bare prøve selv.

Og, jeg vil legge til, en Fender Jazz bass med sunburst kan være like mye "metal" som en BC Rich bass, samt at det med tone, "fin metall lyd, masse bass" etc, fuck det, finn DIN EGEN lyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SELVFØLGELIG skal man mÃ¥tte ta i en metalbass med varsomhet.

b-c-rich-platinum-beast-bass-black.jpg

Noen som har prøvd en sånn Fender Jaguar-bass? Ser ut som om man kan tweake lyden ganske kraftig på den. Sikkert mulig med metallpunch også.

07c6_1.JPG

Endret av joachiml
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der, ja. Slik skal en skikkelig metal-bass se ut! :)

når det gjelder den jaguaren, er jeg ikke fan, for Ã¥ si det mildt. De gitarene var "studentmodellene" til Fender. Bassen er i og for seg bedre enn gitaren, fordi man slipper den feilkonstruerte tremoloen, som trenger en ombygging for at gitaren i det hele tatt skal bli brukbar.

Det triste med alle de fine knottene til jaguaren, er at de gjør det samme som all annen passiv elektronikk. De fjerner lyd. Jo mer du ratter på knottene og hjulene, jo mer av lyden fra pickupene blir vekk. Nedtur, spør du meg.

Noe må det være med den, da den har blitt tatt i bruk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd en sÃ¥nn Fender Jaguar-bass? Ser ut som om man kan tweake lyden ganske kraftig pÃ¥ den. Sikkert mulig med metallpunch ogsÃ¥.

Har hatt en. En av de beste bassene jeg har prøvd, etter min mening. Herlig lyd kan man få ut av dem også. Og Castor, får du mindre output på bassen av å skru på knottene, så skrur du feil vei! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man mye fint å velge i. Det første jeg ville anbefalt er uansett Ã¥ kjøpe brukt. Et par konkrete basser jeg kan anbefale er en Stingray 5 og G&L L2500. Begge to er basser som biter skikkelig, fine Ã¥ spille pÃ¥ og godt hÃ¥ndverk.

1+ for StingRay! Bongo 5 gir også et utrolig trøkk, og er fantastisk å spille på. Synes i grunn at SR5 og Bongo5 passer til det aller meste, ikke bare metal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.