Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpt meg munnspill


MagnusPaulsen

Anbefalte innlegg

Hei!

Var og kjøpte meg et Hohner munnspill i E-dur for vel en uke siden.

Fyren i butikken sa at E-dur var det rette og begynne med, spess siden jeg liker Neil Young osv.. men når jeg leser på nettet

står det at C-dur er det man begynner med, og at det finnes nesten bare bøker til C.

Ser på harptabs.com osv at de fleste sangene jeg vil spille faktisk er i C-dur, også mesteparten av Neil Young. :lol:

Så det jeg lurer på er om noen har erfaring med å spille C-dur sangen med et E-dur munnspill? Bør jeg kjøpe meg et i C-dur i tillegg?

Hører jo selv når jeg spiller Heart of Gold, at det høres ikke helt like ut.. :lol:

Kan jo i samme slengen kanskje spørre om noen vet om andre sider som er bedre enn harptabs.com?

Magnus. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Var og kjøpte meg et Hohner munnspill i E-dur for vel en uke siden.

Fyren i butikken sa at E-dur var det rette og begynne med, spess siden jeg liker Neil Young osv.. men når jeg leser på nettet

står det at C-dur er det man begynner med, og at det finnes nesten bare bøker til C.

Ser på harptabs.com osv at de fleste sangene jeg vil spille faktisk er i C-dur, også mesteparten av Neil Young. :lol:

Så det jeg lurer på er om noen har erfaring med å spille C-dur sangen med et E-dur munnspill? Bør jeg kjøpe meg et i C-dur i tillegg?

Hører jo selv når jeg spiller Heart of Gold, at det høres ikke helt like ut.. :lol:

Kan jo i samme slengen kanskje spørre om noen vet om andre sider som er bedre enn harptabs.com?

Magnus. :wub:

E Ionisk...

E F# G# A B C# D#

Ikke de mest brukte notene kanskje.

C Ionisk høres fornuftig ut for meg.

Men asså, for all del, du kan jo bare transkribere det. Om tabben sier C, så veit du det er E. D blir F# osv.

best of luck

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Okei.

Nå har jeg kjøpt et Lee Oskar Major Diatonic i C,

og de sangene jeg spiller høres faktisk nesten ut som originalene. :P

Sitter nå og lurer på om jeg skal kjøpe meg en lærebok, problemet er bare at den lokale musikksjappa var fri, og fikk ikke inn for om en ukes tid..

Er det noen som kan anbefale en skikkelig god lærebok til C-munnspill, og evt hvor den kan bestilles? Om jeg bestiller får jeg den nok ikke før butikken får inn, men jeg har i det minste flere å velge mellom..

:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktige å huske pÃ¥ hvis du etterhvert vil prøve Ã¥ spille mer bluesaktige ting, er at du pÃ¥ munnspill kan spille i forskjellige "posisjoner". Det folk flest forbinder med Bob Dylan-aktig munnspill, type melodi og akkorder er førsteposisjon. Skal du spille mer bluesy greier, sÃ¥ er andreposisjon det rette. 2.posisjon, eller cross harp som det ogsÃ¥ kalles, gir en mer ekspressiv stil, med mulighet for bending etc. Det er stort sett andreposisjonsspill man hører i blues, rock og funkinspillinger.

2.posisjon vil si at du spiller munnspillet til en toneart som ligger 5 halvtoner under tonearten munnspillet er i. Et C-spill som ditt vil da spille andreposisjon i G. Han som solgte deg E-spillet gjorde en dårlig jobb, da det er et A-spill som brukes til å spille blues i E. I tillegg kan E-spillet være litt mer vrient å lære på, da det er forholdsvis høyt stemt. På Lee-Oscar spillene står andreposisjon på høyresida av spillet, så du slipper å gruble så mye på det :D

Du finner også en oversikt her: http://www.grothmusic.com/online/crossharp.htm

Når det gjelder lærebøker er det mye bra stoff på internett hvis du er stø i engelsk. Forumet på http://bigroadblues.com/forum/ har også en egen seksjon for munnspillere, hvor man kan finne en del tips. Et søk på "harmonica lessons" på youtube gir også en god del fine resultater.

For lærebøker etc er det ikke så fryktelig viktig at man har munnspill i rett toneart, med mindre man vil spille til en evt cd som følger med. Siden alle 10-hulls diatoniske munnspill er stemt i samme mønster, vil licks og melodier være overførbare til et hvilket som helst diatonisk spill, med andre ord, den eneste forskjellen er hvilken toneart som kommer ut. En melodi på et c-spill spilles på samme måte på et e-spill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.