Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny Amp


Linkage25

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å kjøpe en ny amp til øving hjemme og kanskje jamming med venner. Jeg har bare spilt gitar i et år og har ikke all verdens erfaring med amper. Jeg har nå en Roland Cube 15X.

Jeg spiller mest Metal og Hard Rock som:

Metallica, Trivium, Guns N' Roses, Megadeth, Rage Against the Machine, Red Hot CHilli Peppers, Iron Maiden, Pantera.

For å nevne noen.

Det var noen som anbefalte meg denne Marshallen hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Lurer på hvem som anbefalte deg den?

Marshall MG er... bajs. Clean-lyden er ok, men vrengen er blanding av våt fjert og veps, vil jeg karakterisere det som.

Hadde heller gått for Peavey Valveking da, ass! Så kan jeg prøve den litt, høhø. :P

Men får vel nesten dra ut og teste amper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkervreng er barskere enn pedalvreng. Sånn er det bare :rolleyes:

Hørtes veldig belærende ut, men det er som regel det, ass. I øvingslokalet kjører jeg som regel MG, og da er det fram med peddalen for å få en noget fornuftig vreng. Men, vi får nesten dra ut og teste Valveking hvis de har fått det inn på Musikkbørsen. Tirsdag med Jonsa?

EDIT: Men, hvis du vil kjøre vreng fra pedaler og sånt, kan du jo rett og slett kjøpe en Fender-amp, så får du knall cleanlyd og vrengen fra pedaler. Men tror ikke det er det smarteste valget når man skal ha metallyd og sånt...?

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må teste noen amper på tirsdag ja. Men er Amp vreng bedre en pedaler? Jeg var under inntrykk at pedal vreng var bedre, men du vet sikkert mer om det. Bare for clarity hva bruker egentlig proffene? Amp Distortion, Pedaler, Multieffekt? Tenkte mest på Metallica, Trivium og Heavy Metal folk nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metallica = forsterkervreng

Trivium = hakke peiling, men vedder sokka mine på at det er forsterkervreng

heavy metal = forsterkervreng

er slik jeg ser på det. Eneste jeg vet om i den tyngre kategorien som bruker pedalvreng, er Mikael-typen i Opeth. Han kjører vel en Boss GT-6 gjennom Laney-stack, clean. Live, vel og merke, i studio bruker han røramper.

Men, når jeg snakker om forsterkervreng, så mener jeg vreng fra rørforsterkere. Vet ikke hva som er best av ampvreng og pedalvreng når man snakker om transistorforsterkere? Det får noen andre ta for seg.

Uansett, "alle" de store bruker rørforsterkere, og "alle" bruker forsterkervreng. Hetfield f. eks. har vel en del Mesa og Diezel-stacks til 30.000-40.000, alle de gamle store som er litt heavy (Zeppelin, AC/DC etc) kjører vel Marshall på full spiker osv. Poenget mitt er vel at du får mye "fetere" (subjektivt begrep, i know) lyd ut av en rørforsterker som blir pusha maksimalt, enn av en distortionpedal. Prøv en Engl Screamer så er du enig. :P

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, bare lurte. Men tilbake til ampene som er litt mer kjøpbare. Så på Peavey Valveking, den virker bra men koster ganske mye mer en Marshallen. Vil helst ikke bruke mer 4500, kanskje 5000 men da er vi kanskje litt høyt oppe. Er det noen som har testet Marshallen? Er det noen andre aktuelle amper?

Endret av Linkage25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amp vreng er bedre enn pedal vreng ;) I hvertfall i alle mine tilfeller. Proffene bruker ren forsterker lyd, gjennom noen racks med effekter kanskje (som noise reduction, compressor, sustainer o.l.), kanskje overdrive i noen tilfeller (vet at Trivium ofte kjører Ibanez Tubescreamer sammen med amp vrengen...

Ville råde deg sterkt å prøve både Peavey Valveking og Randall G3. Jeg spiller på en veldig dyr forsterker til vanlig, og om jeg skal spille på "billige" Forsterkere, er det disse to jeg foretrekker! Ren rør amp med god vreng. Og jeg hadde min tid med Trivium og Megadeth ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nok greie å få en Valveking for 4 lapper ny.

Har hørt at folk sier den har litt lite gain, men da slenger man bare en overdrive, f. eks. SD-1 (koster 400 elns) foran og pusher røra enda mer.

Distortionpedal = pedal med egen vreng, pedal som forvrenger lyden selv

Overdrivepedal = pedal som forsterker gitarsignalet, som gjør at forsterkeren vrenger enda mer. Tøft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og en Randall rør combo om dere finner det ogsÃ¥ ;) Vi hadde en G3 i butikken, og jeg likte den like godt sÃ¥ valvekingen!

Det er nok rett slik du sier Konnis, så dere kan jo spørre shappa dere skal i, om dere kan teste ut en valg overdrive og en distortion pedal sammen med forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.