Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Stratocaster!


embedded

Anbefalte innlegg

Halsene på MIM standard er vel fremdeles laget i USA. Satt sammen i MExico

Det der er bare en vandre historie som så mye annet angående USA vs Mex. De lager alt mulig i Mexico, også halser. En Fender hals er forøvrig ikke noe bedre selv om den er laget i USA, det er en nesten ren maskinell prosess uansett. Trevirke kommer fra samme kilde, men sorteringen kan være ulik, selv om Fender egentlig ikke bruker så imponerende treverk før på Custom Shop nivå når alt kommer til alt.

Det som gjerne skiller USA og Mex modeller er at de skal koste mindre å produsere, dermed brukes det mindre, eller ingen tid på ting som krever manuelt tidkrevende arbeide. Eksempelvis å slipe bånd og å justere hver enkelt gitar i forhold til avvik fra produksjonen. Dessuten er de mindre påkostede hva angår mekanikk o.l. som i hovedsak kommer fra eksterne leverandører i asia.

Hos Fender får du fort det du betaler for, men skillet mellom en litt dyr Mexico og en billig amerikaner trenger ikke være særlig stort hvis du finner et godt eksemplar. På samme måte er det liten forskjell på en god og litt dyr squier i forhold til en billig meksikaner. (Nei jeg snakker ikke om de aller rimeligste squierne "alle" har prøvd)

Men jo mer du betaler jo sikrere er du på å få et godt instrument i utgangspunktet. Skal du bruke gitaren profesjonelt og resten av livet, ønsker du deg gjerne også amerikanernes bedre kvalitet og slitestyrke på mekanikk f.eks.

Her er en liten bildeserie fra et fabrikk besøk både i Baja og Corona som nok kan oppklare noen misforståelser. : http://picasaweb.google.com/meridianmusicg...FactoryTour2006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg kan innstallere nytt plekter brett og få hss kombinasjon? Ikke vanskeligere enn det?

Du må nok frese plass til en humbucker også.

Jeg har hatt en Fender strat mexico siden 1994 og jeg blir bare mer og mer glad i den.

I fjor bytta jeg ut bridge pickupen med en dimarzio Humbucker i singlecoil størrelse og jeg bytta ut plekterbrettet som jeg lakerte på 90 tallet.

Spiller oftere på den enn min andre gitar, en Gibsom Les Paul Studio (2005)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil du nok få utrolig mange meninger om stratocaster, men her har du ihvertfall min:

Etter min mening kan Stratocaster Mexico 60's classic series sammenlignes med hvilken som helst dyrere variant. USA strat inkludert. De er produsert i Baja California (Den mexikanske delen av California). Av en eller annen grunn har classic series den samme "feelingen" som american strat. De har litt annen body shape enn billigere mexico modeller, samt at lakk på kropp og spesielt hals er identisk med american. Det virker nesten som de kaster american deler over grensen til mexico for å sette de sammen der. Etter min menig det beste strat kjøpet du kan gjøre i dag. Og du får dem for under 6000 på de fleste gitarbutikker.

Hvis du absolutt må ha HSS, så bytter du plekterbrett samt bridge mikk.

Lykke til !!

Jeg er enig i at Classic player modellene er bedre gitarer enn Mex Standard, men de forskjellene du peker ut er bare ikke riktige :) Det er mulig du føler det slik, men det er ikke samme lakktype på MIA standard og CP. Derimot er det samme lakktype på CP og Standard Mex. Bortsett fra at halslakken vel er blank på CP og matt på Std. Og det med kroppsfasongen ? Hva mener du forskjellen er da ?

Det er mye "feel" på gitarer og ikke alltid så lett å sette fingeren på reelle forskjeller, selv om vi føler de. Jeg har to halser som er helt identiske, den ene med lønn i gripebrettet, den andre med rosewood. For meg kjennes den ene halsen mye tykkere ut enn den andre, men det er egentlig ingen reell forskjell i tykkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok frese plass til en humbucker også.

Nja, det er ikke sikkert. Veldig mange Fendere lages med enten "swimming pool route" eller i alle fall HSS eller HSH utfresing. Finnes det en modell som bruker den samme kroppen og som fåes med Humbucker i bridge, så er gjerne kroppen freset slik også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det er ikke sikkert. Veldig mange Fendere lages med enten "swimming pool route" eller i alle fall HSS eller HSH utfresing. Finnes det en modell som bruker den samme kroppen og som fåes med Humbucker i bridge, så er gjerne kroppen freset slik også.

Min mexico fra 94 har 3 singlecoil spor. så det kan hende han må frese, greit å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva med å sjekke ut dei mexicanske fat-stratane? Dei kostar omtrent det same som ein 50`s eller 60`s. Anar ikkje korleis dei er som gitar, men dei ser i alle fall superbra ut! Ser ikkje heilt poenget i å kjøpe ein sss-gitar når ein helst vil ha enn hss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøpe humbucker i single coil størrelse og da, som tidligere nevnt her :-)

Men, trenger du humbucker i bridge?

Med lønnehals, så låter det griselekkert med SSS, synes da jeg...

Men, med humbucker så ville jeg valgt Rosewood, det ser kanskje ikke så fint ut på en arctic white gitar, men igjen en smakssak.

Du får en annen lyd i rosentre, enn i lønn.... men se på Ritchie Blackmore stratocasterern.... Synes den er pen ;-)

Spørs hvilken type musikk du skal spille på stratten, regner ikke med at du kjøper deg en fender pga at du skal spille død-metall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.