Gå til innhold
Konnis

Sprekk mellom hals og gripebrett!

Anbefalte innlegg

Hei! I min store forskrekkelse har jeg oppdaget en sprekk mellom gripebrettet og halsen. Det er intet stort mellomrom, på det største er det kanskje 1-2mm og den smalner ned og forsvinner ved første bÃ¥nd. Som dere sikkert skjønte starter den helt oppe ved nøtta. Det gÃ¥r sÃ¥vidt an Ã¥ trykke inn gripebrettet hvis man presser jævlig hardt, og da blir det kontakt igjen. Er som sagt ikke mye mellomrom det er snakk om.

Hvor ille er dette?? Som det er nå, bryr jeg meg ikke, men hvis det blir verre vil jeg helst få det fikset. Hvor mye vil noe slikt koste? :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hei! I min store forskrekkelse har jeg oppdaget en sprekk mellom gripebrettet og halsen. Det er intet stort mellomrom, på det største er det kanskje 1-2mm og den smalner ned og forsvinner ved første bÃ¥nd. Som dere sikkert skjønte starter den helt oppe ved nøtta. Det gÃ¥r sÃ¥vidt an Ã¥ trykke inn gripebrettet hvis man presser jævlig hardt, og da blir det kontakt igjen. Er som sagt ikke mye mellomrom det er snakk om.

Hvor ille er dette?? Som det er nå, bryr jeg meg ikke, men hvis det blir verre vil jeg helst få det fikset. Hvor mye vil noe slikt koste? :(

Begynnende halsbrudd tipper jeg. Dette må være på en Les Paul.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en Ibanez RG. Den har fått ganske røff behandling opp gjennom tidene, f. eks. noen fall ned fra kanskje 50cm høyde mot gulvet (dvs, noen idioter hadde satt den opp mot en stol og den falt ned) :/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du har muligheten til det kan det være like greit Ã¥ fÃ¥ det limt først som sist. En sprekk vil aldri bli mindre. Om du fÃ¥r det reparert pÃ¥ en profesjonell mÃ¥te kan mye være reddet. Slike sprekker kan gÃ¥ ut over stabiliteten til halsen, noe du helst vil unngÃ¥. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en ganske nasty sprekk mellom hals og gripebrett på en RR1 jeg hadde. Titebond gjorde susen, og faenskapen blei vel bedre enn den noensinne har vært ^_^

Kostet meg forsåvidt ingenting, gjorde det selv. Kan du fikse bilde av sprekken?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve å slenge opp et bilde senere i dag.

Så det funker å lime det selv?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry for at bildet ble katastrofalt uskarpt.

Ikke såvidt jeg kan se, virker som om kun gripebrettet har løsnet fra halsen

Som dere ser så slutter ikke sprekkeen helt ved første bånd, men nærmere midten mellom 1. og 2. Vet ikke om jeg var unøyaktig i målingen sist, eller om skiten vokser o__O

Endret av Konnis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der hadde jeg tynnet vanlig trelim maks 10%, og smurt og smurt, evt. kjøpt en sprøyte med en nål og sprøytet inni. På forhånd har du laget trestykker til opp- og nedsiden så du får skikkelig press på det, og satt på en tvinge. Husk stoff/papir imellom så du ikke får merker på gitaren.

Det fikser problemet. Helt sikkert.

Og uansett hva du har hørt om superlim, vidunderlim og så videre, vanlig hvitt trelim er det som er aller best til å lime sammen tre. Helt sant. Limfugen blir sterkere enn treet rundt. Vær forsiktig med vannet, og ikke tynn for mye. Da blir limfugen for svak. Poenget med å tynne litt, er å få trelimet til å trekke litt mer inn i fugen. Har du tilgang til trykkluft, kan du ha på lim, blåse limet inni, og ha på mer lim. Det holder med en sånn boks med "trykkluft på boks. Blås så lite som mulig, da luften fjerner mye fuktighet fra limet. Et par små puff er nok.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor lenge skal noe slikt noe tørke? Såvidt jeg vet, har vi verken tvinge eller trelim (jo, kanskje trelim) her i heimen...

Ukei, har funnet ut at vi har utstyret vi trenger her hjemme. Men kanskje jeg aller helst burde levere rakkern inn til en gitarmaker/reparatør?

Endret av Konnis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må du avgjøre selv. Jeg har forklart deg hva du må gjøre for å få fikset det selv. Er det et problem å skaffe trelim, bør du kanskje levere den til noen. Det som er mest jobb, er jo å lage de to jigene du trenger i tre, en som passer til halsen på underisiden, og en på oppsiden.

Når det gjelder tørketid, har trelim en "åpen tid" på rundt 15 minutter. La det stå i press over natten, så er du sikker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.