Web Analytics
Jump to content

Lakke gitar..

MatsEspen
 Share

Recommended Posts

Fjern den gamle lakken og bruk filler på eventuelle hakk og skader. Anbefaler å ha på sanding sealer for å tette porene i treet. Ha på ca 5 lag med dette og la det tørke. Puss ned med 400 papir eller noe slikt til du har en glatt og fin overflate. etter dette sprayer du grunning. Anbefaler å bruke akryllakk siden denne binder seg til det forrige laget med lakk. Spray på ett lag med fargen du vil ha og vent 1 og en halv time ca og så sprayer du på neste lag. Dette laget binder seg da til det underste laget og du slipper unna pussing underveis. Men venter du for lenge mellom hvert lag så må du nok pusse litt.

Ha på 5 lag med farge ca og 8-9 lag med klarlakk. Kan ha mer om du vil. Ikke spray for tykt. Dette fører gjerne til at det renner og ser ikke veldig bra ut. Er ikke noe problem å fikse hvis det renner men unngå det så godt du klarer. Når all lakken er sprayet på så lar du den herde i 2-3 uker. Den tiden kan du jo bruke på å skaffe det du trenger til neste steg. våtsliping og polering. Jeg brukte 320 papir og pussekloss for å jevne ut lakken helt. Gikk så til 400, 600, 800, 1000 og 1200. Tørk vekk den hvite "slushen" med jevne mellomrom. Når du er ferdig med det så tørker du kroppen ren med en våt klut eller lignende. Nå er det på tide med polering. Jeg brukte colortone poleringsmiddelet(medium og fine) som de har hos stewmac. Kjøpte også sandpapiret jeg trengte derfra. Dette kan gjøres for hånd men det tar tid og er slitsomt. Bruk 100% bomull. En bit av en t-skjorte burde gjøre susen. Jeg brukte "poleringspapir" som man bruker på biler. Funker fint. Poler et område om gangen og ta deg GOD tid. Du ser kroppen er blitt blank men det er fortsatt masse små riper i lakken. Colortone swirl remover bruker du da. Spre dette utover et område på gitaren og sett igang på samme måte som du polerte. Dette brukte jeg maskin til. Var gåen i armen etter all poleringen. Etter dette skal du sitte igjen med en blank og fin gitar hvis du har tatt deg god tid og vært nøye. Husk at godt forarbeid er ABSOLUTT NØDVENDIG for et godt sluttresultat.

Sjekk gjerne rg7421xl lakkeringstråden min i DIY seksjonen. Det er ikke så veldig mye forklart der men det er mange bilder av hvordan jeg har gjort det.