Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hey


ruben12332

Anbefalte innlegg

en billigere variant av trommemaskina og metronomen: Beinet! tramp takta med beinet, det gjorde underverker for meg! eller headbang litt løst med hodet i takt! etterhvert blir det en vane og da finner du forhÃ¥pentligvis ut at du klarer Ã¥ spille i takt :) husk BEINET! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med både metronom, trommemaskin, band-in-a-box, og slike "hjelpemiddler". Metronomen er den jeg liker best fordi der er det minst lyd som forstyrrer med andre ting en hvert slag enkelt taktslag. Et metronom som kan betone hvert 3.4.5 eller 6 slag, alt etter som hva du driver med, er veldig fint.

Det aller aller aller viktigste man må gjøre for å lære seg ting som er vanskelige, (og noe du ikke klarer å spille tilfredstillende tight og taktfast er per definisjon vanskelig), er og øve sakte først. Øv sakte med metronom eller noe som holder takten for deg. Start og øve på 70/80 % tempo og jobb deg gradvis oppover. hvis du går opp et nivå i tempo men gjør flere feil, så går du ned igjen. Slik holder man på til det gjør vondt både her og der. Ideelt sett skal man i en slik øvingssituasjon ikke gi seg før man mestrer det man spiller i 110% av tempo. Dermed har man overskudd når man spiller i normalt (100%) tempo.

Dette er mye jobb, men kan være verdt det.

Til orientering er dette noe jeg snakker om mer enn jeg gjør :lol:

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk foten som angus young, da har du tankten i kroppen:P

I følge noen jazz folk jeg kjenner er det viktig at du da tramper med helen og ikke tåa. Dermed kjenner du takten opp gjennom hele kroppen.

Men er det sikkert at du tramper i time hvis du ikke har trommer eller noe som holder tempo riktig for deg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Min erfaring er at metronom eller vanlig "klikk" virker svært demotiverende på enkelte. Jeg ville, som nevnt tidligere, jammet med ei plate, en sang, eller et opptak du har på dataen etc. Du kan sammenligne dette med en atlet. Du skal bevege en del av kroppen din helt stødig og i et avslappet tempo. Da må muskler og sener trenes til å tåle slik belastning. Hvis ikke så faller man ut av tempo..

Det er veldig viktig å jobbe med dette problemet.

Men det er en fin linje mellom "feeling" og statisk spilling når det kommer til denne type øving. Man kan bli FOR opphengt i å spille i time at det naturlige og det "musikalske" forsvinner.... Jeg mener at rytmisk musikk ikke skal være klinisk rent og for "studio" reparert...

Det skal være litt "out" av og til....

Misforstå meg riktig her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med motivasjon kommer ofte opp, det samme med det at det "skal være offbeat".

Etter å ha spilt i noen år, så er min personlige mening at hvis man blir demotivert av å spille litt etter klikk, så bør man kanskje finne seg noe annet å gjøre.

Det andre jeg mener i denne sammenhengen, er at man kan ikke spille bra med "groove" hvis man ikke klarer å spille nogenlunde fornuftig etter klikk. Da blir det upresist etter "random- metoden, og ikke etter et mål man har. Man kan "groove" alt man orker inni seg, det hjelper ikke det spøtt hvis hendene ikke vil gjøre det hjernen har lyst til.

Disse to setningene er kanskje litt spissformulerte, og angrip de gjerne, det er "lett bytte". Det skal jeg tåle.

Grunnen er ganske enkel slik jeg ser det- for dårlig motorikk, og da må man faktisk øve på det. Det tar kanskje kortere tid enn man tror hvis man setter seg et mål.

For meg er det mer viktig hvor lang en tone er, hvordan den er plassert i rytmen, og hvordan den låter, enn hvor mange det er av dem. Stort sett er det slik at jo flere toner, jo mindre viktig blir hver enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis man ikke blir motivert av å spille etter klikk, så kan man finne noe annet å gjøre?... ha ha.... Ja ja.... Her var det rom for mange alternativ...

Motivasjon og trening går hånd i hånd med det meste her i verden. Det er min oppfattelse av saken.

Finner man ikke motivasjon i et normalt "klikk" (noe jeg personlig godt kan forstå etter selv å ha spilt og undervist i noen år) så må man fine et "klikk" som kan motivere mer, kanskje favorittsangen...eller favoritt plata..

Jeg er helt enig i at man ikke kan "groove" hvis ting ikke henger på greip. For å bli bedre så må man øve på svakheter, det er nok sakens natur. Og at man må fokusere på det som man føler er "svakheten" i teknikken/spillingen, men bare det å avsløre sin svake side kan være svært demotiverende for enkelte. Da trenger men ikke videre demotivering hvis "klikket" ikke er ens beste venn. Skjønner?..

Jeg vil si at "å finne seg noe annet å gjøre" hvis man føler at metronomen ikke er motiverende er en drøy uttalelse og er konstruktivt minimal. Hvis du har spilt så mye som det virker som du har, så burde den empatiske siden ved deg forstå dette.

Vi har musikk som "ligger frempå" og musikk som "ligger bakpå". Det er altså forskjellige teknikker som tilsier at det å være "off beat" er aldeles ok.

Og en siste ting... Hvis alle skulle øvd etter samme prinsipp, musikalske preferanser, stil og oppfattelse... Hva er da vitsen med å drive med musikk?.. Det må være stor takhøyde for hva som er "riktig" vei for hver enkelt. Vi som føler vi kan bidra med hjelp bør fokusere på å gi positiv hjelp og motivasjon istedet for å si at "klarer du ikke dette, så gjør noe annet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn for at enkelte gitarister ikke "får lov" til å spille sine egne låter i en studiosituasjon også.

Ting har en tendens til å ta uforholdsmessig lang tid i studio med gitarister som ikke klarer å holde rytmen........

Ja.....

Nå er det vel øving på gutterommet vi diskuterer slik jeg har forstått det...

Hvis studiotid og forberedelser til innspilling skal diskuteres så kan vi gjerne gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.....

Nå er det vel øving på gutterommet vi diskuterer slik jeg har forstått det...

Hvis studiotid og forberedelser til innspilling skal diskuteres så kan vi gjerne gjøre det.

Regner med at de fleste som øver på gutterommet har en drøm om både scene og studio etterhvert.

:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn for at enkelte gitarister ikke "får lov" til å spille sine egne låter i en studiosituasjon også.

Ting har en tendens til å ta uforholdsmessig lang tid i studio med gitarister som ikke klarer å holde rytmen........

Vi gjør dette i studioet. Ganske naturlig at vedkommende som har skrevet låta spiller inn begge gitarsporene, da det som regel er han som "føler" låta best.

Til trådstarter:

Last ned guitarpro, hvis du ikke har det enda. Instabackingtracks til sinnsykt mange låter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.