Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hey


ruben12332

Anbefalte innlegg

Hei, strait to da point.

Eg sliter noe voldsomt med å holde takten/rytemn i en sang. Spiller ofte med pÃ¥ sangen, eller i guitar pro, men klarer liksom aldri Ã¥ til en eneste sang skikkelig tight.

Så eg håpte om dere opplyste flinke folk /smiske har noen fine tips å komme med?

Er jo det å bruke metronom, men å sitte med den klikkinga blir slitsomt i lengden, og er det virkelig det som må til? Spilt i mangen år uten metronom, og veldig slurvete spilling så ligger vel litt i det(gutteromsyndromstakttingen). Å bruke trommemaskin er ikke så fristende.

Så, er det noe eg kan gjøre får å få spillinga min tight som en midi fil? Tenkte hva eg kan gjøre med å sitte meg ned og direkte øve?

Har tenkt å bgyenne å splle i band, men er kjipt å komme for spille, så fucker en opp alt på grunn av mangel på ryme :)

^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skjønne at en metronom kan være enerverende i lengden. Nå har det seg slik at mange hardt arbeidende musikere holder ut med den, time etter time..

Jeg skulle da ha foreslått en trommemaskin, men ser at du ikke liker det, heller. Derfor spør jeg heller tilbake- hvordan har du da tenkt å få en stødig rytme, ut over å øve til sanger som du allerede gjør?

Det er samtidig veldig bra at du er klar over problemstillingen, det er mange "gutteromsgitarister" som får seg en saftig smekk når de ikke får kontrollere sitt meget varierende tempo slik de er vant til. Man "gasser på" i lette partier, og setter ned farten slik det passer en når det blir litt mer vanskelig.

Tambarskjelve sier det meste. Finn noen relativt lette låter, og konsentrer deg om å holde rytmen.

Alternativt- skaff deg et band. Det å øve sammen med andre er uvurderlig. En time sammen med andre tilsvarer mange timer egentrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, det å finne motivasjon til øving er veldig viktig, og du er klar over en vesentlig problemstilling.

En gitarist som kan pumpe et bra komp er mye mer brukbar enn en kar som kan spille fingerknekkende saker i "strikktempo".

Jeg blir ofte inspirert av en eller annen form for "spillejobb". Trenger ikke være store greiene, bare man forplikter seg for å opptre for andre. Det gjør at det man driver med "skal brukes til noe", og det funker for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bli mer rytmisk, spill mer komp. Utrolig mange gitarister øver 95%solo og 5%komp. Med tanke på at du spiller 1%solo og 99%komp på en vanlig spillejobb er dette litt twisted logic.

Jeg har tre metoder for å gjøre meg selv mer rythmisk bevisst.

- synge rytmen (både med tullballord, men også med (f. eks) 1 å å 4 , altså synge slagene)

- klappe rytmen, evt tromme på låra. Det hjelper utrolig.

- Spille rytmen på gitaren mens du demper venstrehånda.

Så looper man de vansklige partiene. Så mitt tips; finn en rytme som passer ditt vansklighetsnivå og en akkordprogresjon, altså en liten utfordring, sett på metronomen, og gå gjennom alle de tre metodene å øve inn rytmen på. Til slutt spill og bli bedre.

Skjønner forøvering hva du mener med at klikket er irriterende, men det kan være greit i begynnelsen ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, strait to da point.

Eg sliter noe voldsomt med å holde takten/rytemn i en sang. Spiller ofte med pÃ¥ sangen, eller i guitar pro, men klarer liksom aldri Ã¥ til en eneste sang skikkelig tight.

Så eg håpte om dere opplyste flinke folk /smiske har noen fine tips å komme med?

Er jo det å bruke metronom, men å sitte med den klikkinga blir slitsomt i lengden, og er det virkelig det som må til? Spilt i mangen år uten metronom, og veldig slurvete spilling så ligger vel litt i det(gutteromsyndromstakttingen). Å bruke trommemaskin er ikke så fristende.

Så, er det noe eg kan gjøre får å få spillinga min tight som en midi fil? Tenkte hva eg kan gjøre med å sitte meg ned og direkte øve?

Har tenkt å bgyenne å splle i band, men er kjipt å komme for spille, så fucker en opp alt på grunn av mangel på ryme :)

^_^

Først og fremst, jam masse masse med backing.

Når jeg spiller inn, stiller jeg alltid backinga høyere enn gitaren, så jeg får feel på rytmen.

Det blir litt vrient å få feelinga når gitaren er høyere enn backinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

finn ein backingtrack eller fiks noko tromme/bass skit og ta opp deg sjølv over det. Det er først då du innser kor tight evt, utight du er. Er du utight, spel den gitte gitarstemma over kompet ein million gonger. Har du endå ikkje klart å spela det inn tight i eit take, øv ein million til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.