Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nitro-lakk


GittarDjådsh

Anbefalte innlegg

I dag reproduserer Gibson den aldringen som gir forskjellige burster på originalene.

Sol og lys har gjort sitt til at originalene ble mye mer forskjellige enn det som var tenkt,

takket være "dårlige" lakksorter.

Alle variantene av burst som blir laget i dag, het nok ingenting, og var nok heller ikke planlagt i 1958 - 1960.

Du kan kalle det hva du vil.. Men Gibson har alltid brukt ulike teknikker og transparente farger for å fremheve treverkets mønster. De lager nok mye mer variasjon pr produksjonsår nå enn tidligere, men Gibson har hatt stor variasjon på gitarenes utseende gjennom årene selv om man ser bort fra aldrings effekten. Forøvrig er det jo Nitro de fortsatt bruker så vidt jeg vet. Men sealeren er vel endret til en moderne type..

Den primære grunnen til variasjonen er altså fordi man som lakkerer, selv kan velge hva som er egnet på ulike top'er avhengig av treverket karakter. De prøver med andre ord ikke å skape identiske gitarer. Man kunne forøvrig gjort akkurat det samme med omtrent en hvilken som helt lakk egentlig.

Poenget er at treverket ofte farges opp før det lakkeres for å skape mye av effektene i en burst eller transparent finish over en topp i lønn. Hva du så dekker det med er ikke så essensielt annet enn for måten det eldes på og eventuelt klarlakkens egen fargetone.

Den gyldne gulfargen på eldre Fender sunburster f.eks kommer av at de dyppet hele kroppen i en tønne med beis før de lakkerte resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare tenker at en treplank uten beskyttelse ikke bare puster, den lever nesten med miljøet den er i.

Hvor bra gitaren er blir da summen av sin konstruksjon, materiale OG fuktighet....

...slik akkustiske instrumenter ofte er.

Det er vel og bra den teorien. Jeg tror at lakklag har en resonansdempende effekt, men jeg tror ikke forskjellen på sealer+grunning+farge+klarlakk om det er aldri så mye Nitro låter noe særlig annerledes enn plastbasert lakk med fornuftig tykkelse.

Det er rimelig oppskrytt at Nitro er så tynt og pustende. Det er faktisk en hel masse finish på f.eks eldre Fendere. Men det er klart Poly er liksom motsetningen igjen da, med tanke på at gitarene ofte nærmest dyppes i finishen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for noen år siden var det olje og en blanding av bivoks og terpentin som var aller best, men det var da.

Nå driver jo "de to store" og finner opp igjen gitarene de lagde rundt 1960, så da er det nitro som er aller best.

:lol: du får sagt det!

Men temaet er egentlig god underholdning når en leser hvor lite omtanke for tone/lyd Fender selv la i sine valg av trevirke og etterbehandling. Primærmålet var alltid kostnader. At man i dag søken få samme lyd og dermed forsøker forstå og imitere prosessene fra '50 tallet er i seg selv en grei sak å forstå bare man refererer resultatene innen riktig kontekst.

Men når jeg leser slike diskusjoner bruker tenke på hva godt den 3-4mm tykke plasten som dekker det meste av framsiden på strat gjør for godlyden? Det er jo allement kjent at en strat uten baklata låter laaaaangt bedre enn en med plasten på plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke noen særlig formening om innvirkning på lyd eller hva som er best lakk på gitarer i dag.

Men hvis jeg skal ha meg en RI gitar fra den gangen nitro ble brukt, vil jeg også at det skal være det på RI modellen.

Det er ingen mening med nitro på Ibanez.

Greener: 58-60 var den første perioden som Gibson laget sunburst på lønnetopper på Les Paul,

og det tok noen år før de satt i gang med igjen også.

Så vidt jeg vet var det ganske tilfeldig hvilke lønnetopper de brukte, og alle modeller ble solgt under samme navn.

Jeg vet ikke hvor mange varianter av burst og finisher det finnes av Les Paul modellen i dag, men jeg klarer ikke

helt å se at dagens antall på varianter har så mye felles med det som var i perioden 58-60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke noen særlig formening om innvirkning på lyd eller hva som er best lakk på gitarer i dag.

Men hvis jeg skal ha meg en RI gitar fra den gangen nitro ble brukt, vil jeg også at det skal være det på RI modellen.

Det er ingen mening med nitro på Ibanez.

Greener: 58-60 var den første perioden som Gibson laget sunburst på lønnetopper på Les Paul,

og det tok noen år før de satt i gang med igjen også.

Så vidt jeg vet var det ganske tilfeldig hvilke lønnetopper de brukte, og alle modeller ble solgt under samme navn.

Jeg vet ikke hvor mange varianter av burst og finisher det finnes av Les Paul modellen i dag, men jeg klarer ikke

helt å se at dagens antall på varianter har så mye felles med det som var i perioden 58-60

Jeg snakker på ingen måte spesifikt om årene 58-60. Faktisk solgte jo Gibson veldig få LP gitarer i første produksjonsperiode. Om jeg ikke husker feil ble det vel bare produsert 1500-1600 gitarer i annen finish enn Gold. Men de startet jo produksjonen igjen i '68 og har siden solgt i hopetall. Jeg mener bare at dagens finish utvalg reflekterer samme variasjon som de faktisk har hatt gjennom årene, nettopp fordi det er et håndlaget instrument, der lakkereren kan, og nødvendigvis vil gjøre variasjoner fra gitar til gitar. Det er jo ikke slik at figurerte lønnetopper og burst eller see through finisher er noe nytt av året akkurat..

Altså, dagens finish utvalg er ikke resultatet av en enkelt burst finish som har aldret på ulike måter og som så blir kopiert. Selv om både Fender og Gibson har reprodusert farger og utførelser som er hentet fra instrumenter som har endret farger kraftig siden de først ble lakkert. De beste eksemplene kommer vel fra de heldekkende fargene til Fender egentlig. Dessuten er det ikke Nitro lakken som har sørget for størst farge endring på eldre LP modeller, men beisen som blir lagt på først. Enkelte typer som ble brukt de første årene bleknet på bare noen år. Nitro bruker maange år på å endre farge på den måten.

Uansett.. Det er ikke noe galt med Nitro, jeg synes det er pent og det gir en god "følelse". Men om det låter så fantastisk i forhold til moderne lakk ? Nei, det tror jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppstarten av produksjonen i '68 var vel faktisk de første RI modellene av Les Paul.

Så vidt jeg husker kom det utgaver av både '56 Goltop og også Custom fra 50-tallet.

Det eneste forsøket på noe nytt var Deluxe modellen, og det er vel ikke akkurat den beste Les Paul modellen?

Vanlige Standard modeller ble ikke produsert før langt ut på 70-tallet (unntaket var spesialbestillinger)

Altså RI utgaver etter 8år produksjonstopp, og Standard utgaver først etter 17? år?

Det derfor tør jeg prøve meg med påstanden om at det egentlig er 50-tallsmodellene som Gibson

stadig lager forskjellige varianter og kopier av.

Dette gjelder selvfølgelig bare Les Paul modellene som har eksistert siden 50-tallet.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.